Omschakelen naar desktop versie
Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Plaats een reactie

Achterwand zelfmaken

zo aug 21, 2016 7:09 pm

Hallo,

Ik heb me een juwel trigon 190 gekocht maar ik vind geen achterwand naar mijn smaak. Ik heb wel gehoord dat ze achterwanden maken uit piepschuim platen en daar met een gasbrander bewerken en daarna met een dunne cementpap insmeren maar ik zou graag meer richting fijner afwerking willen gaan iemand ideeën hoe ik dit het beste zou kunnen doen? of andere voorstellen heeft wat goed werken.

Alvast bedankt

Re: Achterwand zelfmaken

ma aug 22, 2016 9:55 am

Ik heb het niet zo lang geleden nog opgezocht maar nog nooit zelf gedaan. Over die cementlaag moeten sowieso nog een aantal lagen epoxyhars komen (en tussen de twee kan je desgewenst ook verf gebruiken, ik meen me te herinneren dat je hiervoor best plakkaatverf gebruikt)… volgens wat ik heb gelezen moet je wel een aantal weken rekenen om zoiets te maken omdat de hars telkens een tijdje moet drogen. Als je een woordje Engels spreekt kan je op het internet heel wat uitleg vinden.

ma aug 22, 2016 8:00 pm

Ik heb gewoon een dunne trespa plaat van 3 mm genomen, plexi plaat kan ook.
Hierop de uitstroom en aanzuig buizen voor de filters en een kabelbuis voor de bodemverwarming geplakt met montage kit.
Een stuk spiderwood er tegen geschroefd en dan een paar stukken spouwmuur isolatie met een mes ruw in vorm gesneden, gebroken en tussen het hout gezet. Als voorbeeld heb ik de oever van een bosbeek genomen.
Dan met een hete lucht blazer de hoeken een beetje gebroken en hier een daar een platvlak wat ingedeukt, niet over drijven in de natuur komen ook scherpe hoeken en vlakken voor.
Vervolgens schroef je het hout los en zetje stukjes hout (tanden stoker) in de gaten van de uitstoombuis.
Nu komt he plezante werk, je heb nu 2 opties of je gebruikt:
* epoxy tegellijm: goedkoper voor grote oppervlakten en geeft een zeer hartd oppevlak
* montage kit: goedkoper voor kleine oppervlakten (vb 60-100 l bakje) en geeft een half zacht oppervlak
De lijm of de kit breng je aan met spatel en kwast in een laag van ongeveer 2 tot 5 mm en vervolgens bestrooi je dit met zand op kleur (zie de terrarium sectie in de dierenhandel) en zachtjes aan drukken (latex handschoenen). Ik had een oranje rode manado bodem en mijn wand is dus zwart aan het oppervlak (de humus laag in de grond) en wordt dan rood oranje naar de bodem toe door het zand met de losse hand te gooien krijg je mooie vegen die zeer natuurlijk ogen. Je kan ook kiezel of brokken lavasteen plakken als dit klopt met je bodem.
De tanden stokers nu uit de gaten van de uitstroombuis filter trekken en alles laten drogen.
Als alles droog is ('s anderen daags) kan je het hout (indien gebruikt) terug monteren en de plaat of platen in je aquarium lijmen. Heb je meer platen gebruikt zet ze dan met een naad die je dan opvult met montage kit en bezand in het aqurium zelf, ja kan dan na een maand de overgang niet meer zien.

L2

do jun 29, 2017 9:38 pm

De achterwanden die ik zelf maakte waren uit isolatieplaten gemaakt, de zogenaamde spouwmuurplaten maar dan NIET de brandwerende hé. Deze volledig branden, maar dan ook volledig zodat de buitenste laag waar het water tegenkomt gehard wordt. Dan heb je niet direct cement of epoxy nodig. De gebrande platen werden dan geschilderd, maar wel met echte latex verf. Dit in verschillende lagen aanbrengen totdat alles mooi gedekt is. één klein detail, latexverf blink erg onder water. De oplossing hiervoor is tijdens het aanbrengen van de laatste laag verf zand inmengen, dit mag goed dik. Eenmaal droog , door en door droog, es afspuiten met water zodat het overtollige zand eraf is. Dan is deze klaar voor in de bak te plaatsen. Dit heb ik met succes in meerdere bakken gemaakt.
Plaats een reactie