Inloggen/Registreren

Zoeken Help

koeling van water

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

Berichtdoor majo » do jun 28, 2007 5:53 pm

natuurlijk, maar je gaat je water niet harder dan 1 à 1.5°C kunnen doen dalen met ventilatoren. Daarenboven verdampt er verschrikkelijk veel water wat in mijn ogen niet optimaal is voor je waardes.
majo
Newbie

Berichtdoor lenny » do jun 28, 2007 8:28 pm

De verdamping is net hetgene de afkoeling veroorzaakt, hoe meer verdamping hoe meer koeling.
Om te verdampen heeft het water namelijk energie nodig. De energiebron die daarvoor aangewend wordt is de warmte van het aquariumwater. Zoiets wordt een adiabatisch koelsysteem geheten.
Het nut van een ventilator in deze is dat het wateroppervlak in beweging gebracht wordt en op die manier het contactoppervlak water/gas verhoogt waardoor de verdamping versnelt (let maar eens op het waterpeil van je tuinvijver bij hevige wind).
lenny
Hardened

Berichtdoor wax » do jun 28, 2007 8:41 pm

dus een waterpompje doet net hetzelfde als een ventilator zolang het maar aan de oppervlakte hangt :?:
zwim zwam zwom
blib blab blub
wax
Hardened

Berichtdoor marlène » do jun 28, 2007 10:33 pm

Toch is mijn ervaring niet zo. Ik zet bij een hittegof 's nachts zo'n ventilator pilaar een beetje schuin op mijn wateroppervlak en dat scheelt zeker een graad of 4.

Overdag laat ik dan dus de lichtkap open en 's nachts gaat de ventilator er een paar uur op een tijdklok overheen.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor majo » vr jun 29, 2007 1:30 pm

@lenny: inderdaad... daar ben ik op de hoogte van. Hier op het werk zijn we namelijk veel bezig met soortgelijke processen.

Ik kopieer nu de grafiek en zet hem dit weekend nog op het forum.

Je zal je water wel 4°C lager kunnen krijgen, dit mede doordat je de warmte afneemt die je lampen aan je oppervlaktewater afgeven. Al kan je dit deels ook bereiken door gewoon je kap meer open te zetten.
Ikzelf vind het niet waard om elke dag 10liter osmosewater te moeten toevoegen om mijn hardheid laag genoeg te houden. Door die ventilator verhoogt de concentratie in je water dan ook enorm. Kortom: als je kamer op 30°C staat zal je je water niet lager dan 29°C krijgen, 28°C met een beetje geluk en een dikke ventilator.

Er zijn betere manieren om je water te koelen. Het is in mijn ogen de bedoeling om in je aquarium een evenwicht te gaan creëren. Door zo'n toestanden te gaan proberen verstoor je dat m.i. nogal!
majo
Newbie

Berichtdoor Dizko » za jun 30, 2007 12:17 am

Moet je zo'n ventilator niet spatwaterdicht maken ? (vooral aan de contacten dan)

Kan je er zo'n 2 in serie zetten ?
Dizko
Regular

Berichtdoor Stefan N. » wo mei 21, 2008 9:26 pm

een fles met water in de vriezer stoppen en laten bevriezen en dan in je aquarium doen dat helpt ook;)
Stefan N.
Newbie

Re: koeling van water

Berichtdoor marlène » vr jul 09, 2010 2:47 pm

Altijd een goed onderwerp met dit warme weer. Daarom een schopje :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor no_mans_land » wo jul 14, 2010 12:54 am

ik heb op mijn zeebak (140L) een ventilator blokje met 6 vannekes staan... mijn lampen blijven gewoon het zelfde branden en met dit weer hou ik de bak schoon rond de 26 à 27 graden, zet s'nachts een grote huis ventilator op de bak, ongeveer 2- 2.5meter er af en ik kan zegge het doet deftig zijn werk! alleen het geluid ongeveer 45db.. :( b storend.. ma da heb ik der voor over ze...

ik heb ze schuin naar het water gericht zodat de wind onder de lampen heen gaan...
tevens vul ik het water aan met gekoeld water... dit giet ik heel langzaam op de uitstroom van een pomp... zo doende dat het direct vermengt wordt...

spatwaterdicht zijn ze niet, ma tegen dat een klein visje zo veel water veroorzaakt dat ze nat worden...

als je een bioloog hebt nog gemakkelijker... grote huisvan er voor gewoon zien dat je een doorstroom hebt...

en water bijvullen...
moet ongeveer het dubbele bijvulle per dag!

mvg Dave
no_mans_land
Regular

Aquarium type: goudvis en tropisch

Berichtdoor Stekke » za jul 04, 2015 12:00 pm

upje
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Vorige

Keer terug naar Zelfbouw