Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Achterwand

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

Achterwand

Berichtdoor overload_95 » za jan 11, 2014 7:12 pm

Ik ben bezig aan een achterwand in men aquarium van 100cm lang en heb deze gebasseerd op een amazone boom.
Specifiek, deze boom: http://blog.studyabroad.wisc.edu/wp-con ... G_1515.jpg
De stam is een holle pvc buis zodat ik de filter instroom er achter kan verbergen.

Nu ik alles met isolatie plaat heb gemaakt en gelijmt vroeg ik me af hoe ik het beste de echte structuur van zo een boom kon na bootsen (ook qua kleur).
Ik had gedacht om Bruine tegellijm te gebruiken ( vind deze niet in de Brico) en daarna er een laag epoxy met een beetje zand er over te gebruiken tegen de glans.
Isdit een goed idee of zijn er betere oplossingen?

Graag jullie mening :)

Ps: Foto's zullen ook gepost worden. :)
overload_95
Newbie

Aquarium type: 100 liter aqua, 30 liter nano

Re: Achterwand

Berichtdoor gebruikerL. » za jan 11, 2014 8:06 pm

http://www.youtube.com/watch?v=yFn69Pmc ... NW5or260_O

Hopelijk kan dit misschien wat helpen :)
Dennerle NanoCube 30
Aquatlantis Aquadream 100
Reservebakje van 40 liter
gebruikerL.
Newbie

Aquarium type: Dennerle NanoCube 30l

Berichtdoor overload_95 » zo jan 12, 2014 12:46 am

Had dit filmpje ook al gezien, maar dit is niet de manier waarop ik het wou doen. Ik wil echt verder gaan met wat ik al heb.

Hier een foto van hoe het er al uit zien: Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

En dit is waar ik een voorbeeld aan heb proberen houden:
Verkleinde Afbeelding
overload_95
Newbie

Berichtdoor Panduro » zo jan 12, 2014 9:39 am

Mss een laag tegel lijm, dan pigmenten er op aanbrengen om het vlekken patroon te krijgen.
Hierna gewoon epoxy aanbrengen, want al je naar de stam ziet op de foto zit er toch iets van glans in.
De wortels kan je mss kippengaas als exoskelet voor gebruiken en erna tegel lijm, pigmenten en dan epoxy.

Is maar een idee hè. Ik zou wel een opening voorzien voor je instroom zodat die kan aanzuigen. Klein gaatje tussen elke wortel. Is maar voor het vuil tussen elk deel.
Panduro
Regular

Aquarium type: ZA biotoop colisa 1200, gezelschap 60l

Berichtdoor Wowobeer » zo jan 12, 2014 12:10 pm

ga je de overgangen van wortel naar stam nog wegwerken/gladder maken met van dat pur schuim ?

Voor de rest: als je echt die groeven in de wortels wilt zoals in het echt denk ik dat er niet veel anders zal opzitten dan deze er stuk voor stuk met een vel opgeplooid schuurpapier in te schuren. Iets dieper dan wat het eindresultaat moet zijn, want dat vul je dan toch voor een deel terug op met tegellijm en epoxy.

Het zand in de epoxy zou ik zowiso doen. Misschien kan je ook eens kijken voor verschillende kleurtinten van zand ? donkerder zand onderaan mengen en een overgang naar lichter zand bovenaan ? Het is maar een idee ...

Om van die tegellijmen te kleuren kan je ook potjes puur kleurpigment kopen, deze kan je dan mengen en combineren om tot de gewenste kleuren te komen. Maar voor de groene stukken en strepen en dergelijke denk ik dat je toch een verfborstel zal moeten ter hand nemen en deze er zo opverven, en daarover dan een laag epoxy om alles af te sluiten.
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor overload_95 » zo jan 12, 2014 5:21 pm

Panduro schreef:Mss een laag tegel lijm, dan pigmenten er op aanbrengen om het vlekken patroon te krijgen.
Hierna gewoon epoxy aanbrengen, want al je naar de stam ziet op de foto zit er toch iets van glans in.
De wortels kan je mss kippengaas als exoskelet voor gebruiken en erna tegel lijm, pigmenten en dan epoxy.

Is maar een idee hè. Ik zou wel een opening voorzien voor je instroom zodat die kan aanzuigen. Klein gaatje tussen elke wortel. Is maar voor het vuil tussen elk deel.

Gaatjes moeten inderdaad nog geboort worden.
Wat bedoel je met pigmenten (dit is namelijk de eerste achterwand die ik maak). Of is er een topic waar dit goed en gedetaileerd is uitgelegt?
overload_95
Newbie

Berichtdoor overload_95 » zo jan 12, 2014 5:25 pm

Wowobeer schreef:ga je de overgangen van wortel naar stam nog wegwerken/gladder maken met van dat pur schuim ?

Voor de rest: als je echt die groeven in de wortels wilt zoals in het echt denk ik dat er niet veel anders zal opzitten dan deze er stuk voor stuk met een vel opgeplooid schuurpapier in te schuren. Iets dieper dan wat het eindresultaat moet zijn, want dat vul je dan toch voor een deel terug op met tegellijm en epoxy.

Het zand in de epoxy zou ik zowiso doen. Misschien kan je ook eens kijken voor verschillende kleurtinten van zand ? donkerder zand onderaan mengen en een overgang naar lichter zand bovenaan ? Het is maar een idee ...

Om van die tegellijmen te kleuren kan je ook potjes puur kleurpigment kopen, deze kan je dan mengen en combineren om tot de gewenste kleuren te komen. Maar voor de groene stukken en strepen en dergelijke denk ik dat je toch een verfborstel zal moeten ter hand nemen en deze er zo opverven, en daarover dan een laag epoxy om alles af te sluiten.

Ik ga inderdaad de overgangen nog wegwerken met niet uitzettend pur schuim en daarna zal ik het glad maken met een schuurpapiertje.
Het idee van de groeven is echt wel een goed idee. Eerst was de bedoeling dat ik de groeven ging maken met de tegellijm dikker te leggen op sommige plekken. Maar dat zou een knoeiboel worden. Dus het zal zo gedaan worden :)
Die pigmenten, zijn die gewoon te krijgen in een doe het zelf zaak?
overload_95
Newbie

Berichtdoor Wowobeer » zo jan 12, 2014 6:55 pm

Die kleurstoffen/pigmenten ben ik al tegengekomen in den brico planet en den hubo denk ik. Misschien moet je gewoon eens naar je lokale doe-het-zelver bellen he, dan weet je het direkt ;-)
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor overload_95 » do jul 03, 2014 1:36 am

Het uiteindelijke resultaat na een paar maanden.
Verkleinde Afbeelding
overload_95
Newbie

Berichtdoor ben79 » do jul 03, 2014 11:54 am

heel erg mooi gemaakt !
ben79
Hardened

Aquarium type: l nrs aquaria

Berichtdoor Wikkes » do jul 03, 2014 12:18 pm

zeer knap, wel die blauwe achterwand nog verwijderen, verpest alles, best een zwarte dan
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Matt1118 » do jul 03, 2014 4:00 pm

Is idd heel knap!
En idd, de blauwe achtkant is wel jammer.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Zelfbouw