Inloggen/Registreren

Zoeken Help

lichtkap voor rio 240 (extra verlichting)

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

lichtkap voor rio 240 (extra verlichting)

Berichtdoor woutervw » ma mei 27, 2013 11:45 pm

Enkele maanden geleden kocht ik een tweedehandse rio 240. Oorspronkelijk leek het me een goede deal, maar al snel bleek dat de lichtkap (of een zielig excuus daarvoor) versleten was, begon door te buigen (niet ideaal als je een kat hebt van 5 kilo die nogal graag op de aquarium ligt) en er nog de oude T8 TL lampen met bijbehorende oude VSA inzaten.

Vermits ik een plantenbak wou en de belichting dus ook tekort schoot, besloot ik dan maar om een nieuwe te maken.

Ik laat vooral de foto's spreken, als je graag meer detailinfo hebt over deze howto, vraag maar raak :P

Hier een fototje van de oorspronkelijke lichtkap:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ik heb gekozen voor betonplex, vermits deze reeds een waterbeschermende laag heeft:

Verkleinde Afbeelding

Een paar maten genomen en twee planken op maat gezaagd en voorzien van een groef aan de rand (om condensvocht in de bak te houden). Let op het gat waarlangs ik later de vissen kan eten geven zonder de kap te moeten openen:

Verkleinde Afbeelding

De groeven met lakverf waterdicht gemaakt, aluminium profieltjes op maat gezaagd en met siliconenlijm er tegen geplakt:

Verkleinde Afbeelding

Nadat de lengterails droog zijn kunnen de dwarse rails er ook op:

Verkleinde Afbeelding

Terwijl dat aan het drogen is kunnen we de EVSA (zorgt voor een "stotterloos" aangaan van de TL's en een hogere frequentie, waardoor de lampen langer meegaan en rustiger ogen) en nieuwe TL buizen al eens testen op goed werking:

Verkleinde Afbeelding

Als de aluminium randjes goed vast zaten heb ik er drie scharniertjes opgezet (zie foto verder van afgewerkte kap), daarna witte folie ingeplakt (voor optimale lichtreflectie) en dan de lampen bevestigd (2 T8 38Watt en 2 GroBeam 600 dimbare LED verlichting):

Verkleinde Afbeelding

En niet te vergeten, een maanverlichting LED lampje. Het voetje is met wat improvisatie vervangen door een kleiner formaat, zodat het lampje niet in het water zou komen:

Verkleinde Afbeelding

Na montage bleek dat met de standaard tl-houders van op bovenstaande foto de lampen te laag in de aquarium hingen en tegen de dwarsstrip duwden, deze heb ik dus achteraf vervangen door dit systeem:

Verkleinde Afbeelding

De kap afwerken en op de aquarium plaatsen. Het voedergat wordt afgedekt met een inox "deurklink", deze ligt er gewoon los in. Het langwerpige handvat is niet echt nodig om de kap open te krijgen, maar heeft als doel dat ze niet volledig dubbel plooit als ik ze open leg:

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Nu is de techniek in de kast aan de beurt. De EVSA en de controller voor de LED lampen (zonsop- en ondergang) en twee gewone timertjes (eentje voor de TL's en eentje voor het maanlichtje):

Verkleinde Afbeelding

En tot slot, dat zal iedereen wel interesseren, drie foto's van de verlichting met de twee systemen apart en samen. Om goed te kunnen vergelijken stond mijn fototoestel volledig manueel, dus steeds zelfde sluitertijd en diafragma, alsook dezelfde witbalans. De ruimte was zo goed mogelijk verduisterd om geen licht van buiten de aquarium mee te nemen:

1) Enkel de twee TL's (Sera Plant achteraan en Sera Tropic Sun vooraan):

Verkleinde Afbeelding

2) De twee GroBeam 600 van AquaRay (zoals je kan zien geven deze led's ongeveer evenveel licht als de twee TL's:

Verkleinde Afbeelding

3) De beide systemen samen:

Verkleinde Afbeelding

De kap staat nu al enkele weken (maanden) op de aquarium en ik ben er nog steeds content van. En ik niet alleen, want de planten groeien als kool:

Verkleinde Afbeelding
woutervw
Newbie

Aquarium type: gezelschapsaquarium

Re: lichtkap voor rio 240 (extra verlichting)

Berichtdoor Blondiii__ » di mei 28, 2013 3:15 am

Echt supper gedaan die lichtkap! :p
Blondiii__
Newbie

Aquarium type: Juwel hoekaquarium 180L

Berichtdoor christel 1975 » di mei 28, 2013 8:29 am

zeer leerrijk topic dit en zeker een inspiratie bron. die leds zou dat niet genoeg verlichting zijn geweest? en waar heb je die gehaald die leds?
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor woutervw » di mei 28, 2013 9:01 am

Christel

Ik heb ervoor gekozen beide systemen samen te nemen, zodat ik het beste van de twee werelden heb :lol:

Voor de meeste planten zouden die led's alleen waarschijnlijk voldoende geweest zijn, maar bijvoorbeeld mijn vaantjesplant heeft nu tot vanonder in de bak mooie fijne blaren en groeit zelfs horizontaal over de bodem. Ook heb ik nu onder de drijfplantjes nog licht genoeg voor plantjes op de bodem :)

Vermits de LED's dimbaar zijn (als je de controller erbij koopt), heb ik nu keuze zat om de hoeveelheid licht te regelen. Voorlopig staan ze overdag 100% Ik dacht voor ik eraan begon: beter wat te veel dan wat te weinig en dan achteraf al die tijd en dat geld verloren omdat het toch vervangen diende te worden.

Het zijn ook powerled's (6 per behuizing), dus die geven (als je je wateroppervlak laat bewegen door de filteruitlaat) een zeer speciaal effect (een klein beetje zoals een stroboskoop). Om dat wat rustiger te maken heb ik er de twee TL's ook bij gedaan.

Die led's heb ik gevonden in de Dierenspeciaalzaak Gejo Gouden Kruispunt Sint-Joris-Winge (http://www.dszgejo.be/ - hun site blijkt op dit ogenblik wel (tijdelijk) offline te zijn).

Ik ga niet te veel reclame maken, maar de prijs van die lampen was beter dan wat ik op de weinige online winkels die ze aanbieden kon vinden. Er zit ook 5 jaar garantie op en de man aldaar (aquariumkenner, geen verkoper) wist me te zeggen (vind ik knap dat hij zo eerlijk was) dat er wel al eens een klant een probleem had met de led's, maar dat die binnen die garantieperiode gewoon onmiddelijk vervangen worden (door de fabricant).

Wat me ook opvalt is dat de vaantjesplant (hoewel deze recht onder de sera plant color tl staat) toch naar de led-lampen toe groeit.
woutervw
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » di mei 28, 2013 10:26 am

raar dat je plant toch naar de leds groeid, ik ben aan het twijfelen tussen leds en gewone tl voor mijn aqarium en vermits de vissen in deze bak niet echt van fel licht houden is dat mss wel een mooie oplossing ook omdat deze dimbaar zijn.
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor woutervw » di mei 28, 2013 8:42 pm

christel 1975 schreef:raar dat je plant toch naar de leds groeid

Het is wel zo dat die led's (afgaande op de foto's) evenveel licht geven dan de twee tl's samen, dus eigenlijk niet zo verwonderlijk. Wel is er voor deze leds onderzoek gedaan om plantengroei te bevorderen. Ze hebben ook een of andere prijs gewonnen als ik me niet vergis. Het bedrijf dat ze maakt is TMC (TheMarineCenter), maar ik vind er geen website van. Als je even zoekt op "TMC aquaray grobeam" vind je nog positieve gebruikerservaringen.

christel 1975 schreef: ik ben aan het twijfelen tussen leds en gewone tl voor mijn aqarium en vermits de vissen in deze bak niet echt van fel licht houden is dat mss wel een mooie oplossing ook omdat deze dimbaar zijn.

Misschien nog even het bekijken waard: er is een licht zoemend/piepend geluid hoorbaar wanneer de leds ergens tussen 0 en 100 % gedimd zijn. Dit staat ook in de handleiding, dus is "normaal", maar ik heb geen idee wat de vissen daarvan vinden. Hier bij mij tijdens 'zonsopgang' en '-ondergang' lijken ze er toch geen last van te hebben. Misschien heeft iemand daar andere ervaringen mee.
woutervw
Newbie

Berichtdoor eric16sd116 » ma jun 03, 2013 9:45 am

prachtig gedaan. :D
eric16sd116
Regular

Aquarium type: juwel, rio 240

Berichtdoor wouteralleweireldt » wo apr 09, 2014 10:53 pm

Om even nieuwsgierig te zijn, hoeveel heeft dit je ongeveer gekost?
wouteralleweireldt
Newbie

Aquarium type: Op zoek

Berichtdoor SanderV » ma mei 19, 2014 12:43 pm

wouteralleweireldt schreef:Om even nieuwsgierig te zijn, hoeveel heeft dit je ongeveer gekost?

hier ook nieuwsgierig, zit ook zonder lichtkap voor mijn rio240..
SanderV
Newbie

Aquarium type: Aquarium 1m

Berichtdoor woutervw » ma sep 15, 2014 10:45 am

Hallo

Het is al even geleden dat ik op het forum geweest ben.

Om op de prijsvraag te antwoorden: dat kan ik van buiten niet meer zeggen, maar ik herinner me wel nog dat de nieuwe kap duurder was dan wat de aquarium en het meubel (beide tweedehands) zelf me gekost hadden.

Een ruwe schatting:

- hout, siliconen, verf en aluminium latjes en inox deurklinken: allemaal te vinden bij de doe-het-zelver, dit zal ergens tussen de 50 en 100 euro gezeten hebben schat ik
- TL-lampen met alle electronica: ook 50 tot 100 euro (vooral de draden waren kostelijk en er bestaan wel goedkopere systemen)
- de maan-lamp: als ik me niet vergis 10 euro
- de LED-bar's met controller: ergens ronde de 320 euro als ik me niet vergis.

Visjes houden kan je dus zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt ;-)

P.S. ondertussen zijn de TL-lampen er uit gehaald en heb ik er LED-buizen in de plaats gehangen (nadat de lampen aan vervanging toe waren). Dit kost ook al weer een pak, maar ze zouden langer moeten meegaan en je bespaart op electriciteit. En de planten lijken het goed te doen!
woutervw
Newbie

Berichtdoor thiby » ma sep 15, 2014 12:25 pm

zou je me kunnen zeggen van welk merk en welk type die maanverlichting is?
en p hoeveel volt werkt deze?

Mvg
thiby
Regular

Aquarium type: amazone/garnalen

Keer terug naar Zelfbouw