Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Mijn kweekstelling

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

Mijn kweekstelling

Berichtdoor Goerami » do mei 31, 2012 10:10 pm

Ook even op dit forum mijn kweekstelling delen met jullie...
De kweekstelling is al af sinds 26 maart...(vlak na vivarium dus :) ) en heb hier op een paar forums al een verslag van geschreven en heb gezien dat dat hier nog niet het geval was :oops: dus bij deze:

Ik had 2 aquariums gekocht (tweedehands) omdat ik het plan had om te gaan kweken met corydora's...de aquariums waren in niet zo'n beste staat dus deze heb ik nog even moeten opkuisen en aanpassen...bij de 2 aquariums (100x40x40) zat er ook een bioloog (90x30x40) en deze was zo mogelijk er nog slechter aan toe...heb dan maar besloten om van deze bioloog ook een aquarium te maken aangezien ik geen centrale filter wilde gebruiken...genoeg gepraat al enkele foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien niet zo duidelijk maar deze tussenwandjes waren een soort dun plastic met daartussen een soort vliegengaas gespannen...ik vond dit maar niets in verband met mogelijke ziektes...dus deze heb ik dan maar verwijdert

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de foto's van hoe ik de bioloog kreeg

Afbeelding

Afbeelding

Achteraan was die tussenwand volledig gescheurd en met een hoop siliconen zowat terug aan elkaar gezet...
Deze hebben we dan maar helemaal leeggemaakt en wat opgekuisd...

Afbeelding

Afbeelding
Goerami
Newbie

Aquarium type: Rio 180 en 50 cm garnalenbakje

Re: Mijn kweekstelling

Berichtdoor steven_1983 » vr jun 01, 2012 10:05 am

ben es benieuwd naar je stelling?
ga je de kast zelf bouwen?

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Goerami » vr jun 01, 2012 10:43 am

De kast is al af sinds 26 maart ;) heb nog niet alle foto's online gezet hier...ik zie dat mijn afmetingen niet kloppen voor dit forum...op een ander moest het 800 pixel zijn en hier 600 dus al mijn foto's zijn te breed als ik ze post...
Goerami
Newbie

Berichtdoor kevinmichiels » vr jun 01, 2012 1:11 pm

Intresting :D
640px hier :)
kevinmichiels
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor driver.tim » zo jun 03, 2012 3:38 pm

serieuze kuis werken uitgevoert precies
ik ben benieuwd naar de rest van de foto's
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Berichtdoor Goerami » zo jun 03, 2012 3:48 pm

Ik zal dan maar eens een vervolg hieraan breien...de foto's zijn dus wel iets te groot...moest er eentje niet duidelijk zijn kan je hem best even in een nieuw tabblad openen en dan staat hij er mooi volledig op...

Nieuwe tussenwandjes plaatsen in de aquariums...nu dus uit glas van 4 mm...
Afbeelding

Ik heb gekozen om mijn kast te maken uit betonplexplaten van 18 mm...heb bij dit project trouwens veel hulp gekregen van mijn grootvader (was vroeger timmerman en is wel heel handig in tegenstelling tot mij :) )

Afbeelding

Met de professionele zaagtafel van mijn nonkel alles precies om maat gezaagd...
Afbeelding

Paar legplanken klaar
Afbeelding

Bij de zijwanden werd een hoekje eruit gezaagd om zo de achterwand er mooi tussen te kunnen verwerken...

Afbeelding

Na de verhuis naar mijn grootvader thuis in zijn werkatelier zijn we begonnen met alle gaten voor te boren
Afbeelding

En wat voor te frezen zodat de vijzen er mooi invallen
Afbeelding

Onderkant en bovenkant

Afbeelding

Aan de onderkant maken we een boord van 10 cm, dit om de stabiliteit van de kast te verbeteren...

Afbeelding
Goerami
Newbie

Berichtdoor Goerami » zo jun 03, 2012 3:58 pm

Nu zie ik dat de foto's weer wel mooi passen :)

Dit is dus het onderstel dat klaar is
Afbeelding

De zijwanden die klaar zijn voor montage
Afbeelding

Alle gezaagde kanten die zichtbaar waren werden afgeplakt

Afbeelding

Het grootste probleem was dat ik deze kast op tijd wilde afhebben omdat ik de bewoners op vivarium wilde gaan kopen...het was snel duidelijk dat ik deze deadline niet ging halen en had dus op tijd een aquarium geprepareerd met folie en filter om deze al 4 weken te kunnen laten indraaien...

Afbeelding
Afbeelding

Dan deed ik ze maar ineens allemaal :D

Afbeelding

Aan de deurtjes die boven de aquaria moesten komen heb ik gekozen voor pianoscharnieren...

Afbeelding

Omdat ik twijfelde of mijn verbindingen met betonplex stevig genoeg gingen zijn hebben we aluminiumlatten bevestigd onder de legplanken om zo de stevigheid te bevorderen...
Afbeelding

Afbeelding

En deze werden dan op voorhand al aan de zijwanden bevestigd
Afbeelding

Nu waren de legplanken aan de beurt...ik heb gekozen om 2 planken van 18 mm betonplex aan elkaar te bevestigen om zo ook de stevigheid te garanderen...door deze planken moesten dan wel een gat geboord worden om leidingen en kabels door te kunnen trekken...
Afbeelding

Afbeelding
Goerami
Newbie

Berichtdoor kevinmichiels » zo jun 03, 2012 7:38 pm

jongens jongens jongens :D :D :D

Heel leuk om dit te volgen :)
Handige familie hebt gy daar !
Zeker foto's blijven posten !
kevinmichiels
Regular

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Goerami » wo jun 06, 2012 11:08 pm

Zo zal ik na deze leuke reactie(s) al eens verder gaan met mijn verslag :)

Alle onderdelen van de kast waren nu klaar voor montage, dus konden we beginnen aan het leukste deel waar je dus echt ziet dat er iets gebouwd wordt :)

Stap één om iets te bouwen is van de bouwplaats(garage) een gigantische puinhoop maken

Afbeelding

Daarna werden de zijwanden aan het onderstel gemonteerd...
Afbeelding

En alles werd met genoeg vijzen aan elkaar bevestigd uiteraard
Afbeelding

Als de zijkanten goed bevestigd zijn kan de bovenkant er ook tegenaan gevezen worden
Afbeelding

Rechtzetten en meten hoe groot de achterwand nu precies moet zijn...bleek het daar even fout te lopen...hadden we bij mijn nonkel thuis een foutje in onze denk wijze en kregen we dus een achterwand die 2 cm te kort was...hebben we de achterwand 10 cm korter genomen om daar dan een lat van 10 cm in te steken...
Afbeelding

Op deze foto liggen de legplanken er maar in om te zorgen dat de kast zeker recht staat...deze waren nog niet bevestigd...
Afbeelding

Het plankje dat dan de achterwand moest afmaken ook ineens voorzien van een gat waar de elektriciteit naar buiten kan komen...straks komt hier toch een aquarium voor en niemand ziet deze kleine fout :)
Afbeelding

De deurtjes bevestigen aan de legplanken (dit werkt handiger om deze er al aan te hangen voordat de legplanken in de kast liggen)
Afbeelding

De legplanken in de kast leggen en deze nu wel bevestigen

Afbeelding

Om deze deurtjes omhoog te houden hebben we een haakje bevestigd aan de binnenkant van de kast...hier is 1 cm speling gerekend om zo aan het haakje te kunnen
Afbeelding

En zo blijven deze deurtjes dus openstaan...
Afbeelding

Om de deurtjes mooi te laten sluiten hebben we elk deurtje voorzien van een magneetsluitertje
Afbeelding

Nu het systeem met het haakje kon voor het bovenste deurtje niet gebruikt worden...dit om twee redenen...het haakje ging veel moeilijker te bevestigen zijn en reden twee was dat de kast onder een elektrische poort komt...als er iemand thuis komt en ik ben het deurtje vergeten toe te doen dan gaat ofwel de poort niet open ofwel wordt heel mijn kast afgebroken (of alleen het deurtje :) ) dus hier hebben we een gewoon buisje voorzien waar dit deurtje op rust en dus de poort nog mooi boven de kast kan komen
Afbeelding

Het filtersysteem werkt op een luchtpomp en ik wilde de pomp boven het waterniveau en dus zonder weerslagklepje te werken...hier moest dus een klein platformpje voor voorzien worden

Afbeelding

De luchtpomp
Afbeelding

Elk deurtje nog voorzien van een mooi deurknopje

Afbeelding

LED-verlichting erin
Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik alle PVC stukken verlijmd en gekoppeld aan de pomp. Hier ben ik foto's van vergeten nemen :oops: :roll:
Daarna wilde ik de elektriciteit aansluiten en zag ik hoe dom ik was...ik had eerst de kabels van de elektriciteit door de gemaakte gaatjes moeten steken ipv de PVC-buisjes...oplossing: gaatje wat groter maken
Afbeelding

Afbeelding

Daarna alle bakken erin en beginnen vullen...het "noodopvang" aquariumwater in de middelste laag gedaan...ook de filters van dit aquarium werden hierin gehangen...er werd wel een verse bodem gebruikt. Alle diertjes overgeplaatst naar deze aquaria...nu moeten de bovenste en de onderste laag nog indraaien en dan heeft elke soort zijn eigen kweekruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Goerami
Newbie

Berichtdoor Goerami » wo jun 06, 2012 11:14 pm

Zal er ineens een paar foto's bijdoen van bewoners...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze foto hoort een klein verhaaltje...ik had deze 3 guppen geleend van een vriend om de bakken in te draaien 2 mannen en 1 vrouw (omdat hij geen 3 mannen had) en had ze dan nadat ze hun taak gedaan hadden bij elkaar gezet...vrouwtje was uiteraard snel zwanger en ondertussen 4 jongen...maar het mannetje dat daar in de achtergrond zwemt is niet meer...had even een paar cichlidenjongen van mijn schoonbroer op bezoek omdat deze verkocht werden en hij geen plek meer had...en het guppenmannetje had even zin om bij de buren te zwemmen en is over de scheidingswand gesprongen...niet zo slim met cichiliden naast hem die wel een gup lusten :)

Afbeelding
Goerami
Newbie

Berichtdoor Aeruna » do jun 07, 2012 1:34 pm

indrukwekkend zeg! Ik denk dat ik je kast ga nabouwen, maar dan voor al mijn boeken al op kwijt te kunnen xD Echt super dat je zo'n handige grootvader hebt!
Ik hoop dat je kweekstelling het goed gaat doen.
Moest wel even lachen ivm die gup, die van mij zijn ook meteen uit het zakje het aquarium ingesprongen, zonder de acclimatisatie te voltooien xD die guppen hebben echt 0,0% zelfbehoud!
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor steven_1983 » do jun 07, 2012 3:26 pm

mooie stelling heb je daar!

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Goerami » do jun 07, 2012 4:05 pm

Op deze foto's zitten alle vissen nog in de middelste laag maar dat is ondertussen al lang niet meer het geval :)
Linksboven zitten de panda's met de guppen moeder en haar 4 jongen
Rechtsboven zitten mijn sterbai's uit mijn gezelschapsbak die maar niet willen afzetten
Middenlinks de goldstripe
Middenrechts black venezuela
Onderaan het trio apistogramma cacatuoides (deze staan te koop en eind juni komt er iemand naar ze kijken...ik verkoop ze omdat ik er toch niet zo een fan van ben en ik nog meer corydora soorten wil gaan kweken...er komt een grote groep aneus albino...en er komt ook nog een groep gewone aneus...

Wat staat er nog op de verlanglijst...veel...wil zeker nog adolfoi en arcuatus gaan houden...eerst kijken dat ik genoeg plek heb :)
Goerami
Newbie

Berichtdoor Manacapuru » zo jun 10, 2012 10:39 pm

Mooi gemaakt hoor.

Wat de kweek van je corys betreft, heb je al een seizoen cycle gedaan?

1) Periode weinig eten
2) periode overvloedig eten (voorkeur zwarte muggelarven)
3) Emmer koud water in het aquarium
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor Goerami » zo jun 10, 2012 10:45 pm

Ja heb dat al geprobeerd...

Heb ook al eens 50 % eruit gehaald en dan in fases van 3 L per keer terug aangevuld (is bakje van 80 L ongeveer)
Heb al veel gevoerd zoals jij beschreef ne een voedselarme periode met zowel levend als diepvriesvoer...
Heb ook al eens geprobeerd de verwarming gewoon het verwarmingselement uitgezet...

Het was tot nu toe een gewoon kaal bakje met enkel het sponsfiltertje in...heb er vandaag een stuk hout ingedaan en een catappablad...kijken of dat wat helpt...voorlopig enkel geinteresseerd in de kleine panda's die naast hen zitten en niet echt interesse voor elkaar...
Goerami
Newbie

Berichtdoor Gaspard » wo jul 04, 2012 8:36 pm

Mooi!

Kan je info geven over waar je de onderdelen hebt gekocht?
Gaspard
Newbie

Aquarium type: Juwel rio 400

Berichtdoor Vonk » zo jan 22, 2017 4:18 am

Wat een mooie kweekstelling heb je , ik weet dat dit een oude topic is maar hij hij is zo proper.
Zelf wil ik er ook eentje bouwen alleen dan met meerdere kleine bakken. Wat zijn de buitenmaten van je stelling als ik dat vragen mag.
Vonk
Newbie

Aquarium type: Juwel 240/60/600

Berichtdoor Matt1118 » zo jan 22, 2017 11:04 am

Goerami is al enkele jaren niet meer actief op het forum.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Zelfbouw