Inloggen/Registreren

Zoeken Help

3000 liter zelfbouwproject

Alles dat je zelf in elkaar kan steken van achterwand tot aquarium- en aquariummeubel toe.
Bookmark and Share

3000 liter zelfbouwproject

Berichtdoor Celph Titled » zo feb 05, 2017 2:12 pm

Here we go :

Ik ben dus bezig met plannen van de bouw van mijn nieuwe houten aquarium met de afmetingen 300 *100 *100.
Ik zou dit bouwen met okume-triplex. Waterdicht maken met vloeibare vijverfolie. Lichtkap maak ik samen met een vriend. Verlichting worden zowiezo leds met controller-unit zodat ik zonsopgang en ondergang kan nabootsen en nachtverlichting.

Ik overweeg nog wat te doen van filtering... Heb zware voorkeur voor het werken met grote potfilters. Doorvoeren in de bodem en achterwand wegwerken. 2 x aanzuig aan 1 kant van de aquarium 1 laag en 1 midden van aquarium, de 2 inlaten exact hetzelfde maar dan aan de andere kant. 1 pompje met timer om 30 min per dag een regenbui na te bootsen. Maar goed dat zijn de plannen in grote lijnen.

Het eerste wat ik mij echter afvraag is hoe ik de totale lengte bekom van mijn bak?
De meeste platen zijn slechts 250 cm lang... Bestaan er houthandels waar je ze op maat van 3 meter kan krijgen in 18mm dik? Of weet iemand een manier om je platen te verbinden en de naden stevig te maken zonder dat er al te veel verstevigingen ofzo rond de bak komen( maakt weer extra lomp en minder mooi om af te werken.)

Dus dit wordt mijn eerste vraag in mijn queeste om mijn bak te maken. Vele zullen wss nog volgen :mrgreen:

Graag info ook over de algehele bouw mag je steeds tips geven hoewel ik al veel info verzameld heb en niet onhandig ben kan ik altijd bijleren...

Greets :D
Damnant quod non intelligunt
Celph Titled
Newbie

Aquarium type: Zuid-Amerika biotoop

Re: 3000 liter zelfbouwproject

Berichtdoor Jumper » zo feb 05, 2017 2:57 pm

http://www.hanssenshout.be

Zoek op Okoumé triplex.
Groetjes Roke.
Mijn Bakske viewtopic.php?f=26&t=4904
Jumper
Regular

Aquarium type: nature style

Berichtdoor eltwee » zo feb 05, 2017 7:20 pm

Al eens gehoord van google oid. eerste hit is hanssenshout 2e hit geeft beschikbare Afmeting: 2 ,44x1,22 - 3,05x1,22 - 4,10x2,07 (andere afmetingen op aanvraag). De rest zoek je maar zelf op.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Matt1118 » ma feb 06, 2017 1:36 am

Waarom speciaal Okoumé? Wordt vooral gebruikt icm epoxy?
Elke houthandelaar kan daar aangeraken, ze zullen het mss gewoon moeten bestellen.
18mm lijkt mij nogal dun?

Lengte kan je zelf maken, gewoon met dubbele platen werken. Deze verlijmen en vijzen.
Vind je on line veel van terug ook. In de USA maken ze 5000l bakken met het goedkoopste venen hout.

Verstevigen zou ik toch wel aanraden. op deze manier, daar de druk onderaan het hoogste is.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Hier nog een voorbeeld
http://aquariaforum.be/viewtopic.php?f=19&t=19365

En op internet echt voorbeelden zat. Ook video's van DIY king zijn leuk om te zien :D
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Celph Titled » di feb 07, 2017 7:21 pm

@ Jumper: heb reeds offerte opgevraagd bij hen is nogal prijzig...
@ Eltwee : Ja ik heb al van google gehoord, nee ik ben geen achterlijke amateur en ik hoef al helemaal niet zo een antwoord. Ik dacht dat men hier terecht kon om andermans mening te krijgen over manier van aanpak en dergelijke maar gelijk groot doen en op die manier antwoorden vind ik een tikkeltje arrogant !!! Ik zal de rest met plezier zelf opzoeken ! Waarom zit je eigenlijk op een forum? Om de mensen lekker te vertellen dat ze het maar zelf moeten uitzoeken?
@Matt1118: met dit antwoord kan ik tenminste iets... Denk je dat de minder dure houtsoorten dan nog steeds sterk genoeg verlijmt zijn om de druk aan te kunnen? zou in ieder geval een hoop schelen in budget ;). Die manier van verstevigen had ik ook al in gedachten maar probeer alles zo strak moeglijk te krijgen. Ik had ook al gedacht om een hoger aquarium op een lager statief te plaatsen maar vrees beetje voor de sterkte dan.
Damnant quod non intelligunt
Celph Titled
Newbie

Aquarium type: Zuid-Amerika biotoop

Berichtdoor eltwee » di feb 07, 2017 10:18 pm

Moet ik dan gaan vertellen dat je best een plaat van 22 neemt met treklatten of een ijzer frame langs de zijkanten. Dat je best de zijkanten op de bodem schroeft. Dat alle verbindingen best getrapt zijn, ik bedoel je laat een rabat van 2mm diep en 22mm breed frezen in de bodemplaat en de zijkanten. Je houd dan ook rekening met de iets grotere afmeting nodig voor de achterkant en de raamkader voorkant. Oja, je maakt best een raam kader vanvoor.
Je verlijmd dit dan met een D4 lijm. Mechanisch maak je dan de verbinding door het gebuik van euroschroeven (berner) van 50 tot 75 mm lang (3 maal de dikte van de plaat) om de 20 cm. Qua hout maakt het niet zoveel uit, het hout soort bepaalt alleen de afwerkingsgraad van buiten. Wat wel belangrijk is, je gebruikt hoogwaardige multiplex (Triplex = 3 lagen dit is veel te dun). Een hoogwaardige multiplex herken je aan de mooi rgelmatige lijnen in de snede. Zie je in de snede overlappende lagen, gaten, dan zijn deze platen niet uniform in gedrag en stevigheid, er kunne zelfs indrukking komen in de afwerkingslaag waardoor je waterdichte bariere gecompromiteerd wordt.
Gebruik je klasieke betonplex dan heb je zo al een bak die reeds water dicht is zonder afwerking. Wil je safe zitten dan bekleed je met epoxy of polyester, dit hecht echter beter op blank hout ipv op betonplex.

Kijk ik heb geen behoefte om deze info te delen met iemand die nog niet de moeite heeft gedaan om op te zoeken wat de standaard maten zijn van mogelijke platen.Voor mij is dit een teken dat de basis kennis om zo'n project te beginnen ontbreekt. Een forum is er om detail kennis uit te breiden, een basiskennis is vereist of zelf op te bouwen.
Als dit arrogant is, tant pis.

L2
Laatst bijgewerkt door eltwee op di feb 07, 2017 11:04 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
eltwee
Regular

Berichtdoor Matt1118 » di feb 07, 2017 10:37 pm

Mooie aanvulling L2 en ergens wel te begrijpen.
Voor mij niet arrogant.

Een degelijke multiplex is wel steviger dan gewone veenhouten planken. Maar het kan ook, maar dan moet je echte rondom een constructie bouwen voor te verstevigen.
Op zich maakt dit niet uit, na de afwerking zie je dit tot niet meer.

Ook met multiplex zou ik de 3 balken aanraden tegen het doorbuigen.
Zoals l2 zegt, groeven infrezen en de platen zo in elkaar laten passen.
Je verliest dan wel 10 cm van de lengte, maar is wel een hele stevige verbinding.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Als je je aquarium hoger gaat maken moet het statief gewoon steviger (dus dikker staal of dikker hout). De hoogte van de stand maakt niet uit, zolang het maar goed gemaakt is :-)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Werner Wvl » wo feb 08, 2017 8:11 pm

eltwee schreef:...........
Kijk ik heb geen behoefte om deze info te delen met iemand die nog niet de moeite heeft gedaan om op te zoeken wat de standaard maten zijn van mogelijke platen.Voor mij is dit een teken dat de basis kennis om zo'n project te beginnen ontbreekt. Een forum is er om detail kennis uit te breiden, een basiskennis is vereist of zelf op te bouwen.
Als dit arrogant is, tant pis.

L2

ff off topic
Het is niet omdat ze hier info vragen dat ze geen basiskennis hebben. We zijn er om elkaar te helpen. Ook ik denk soms allez weten ze dit dan niet. Ik weet ondertussen dat je soms raar uit de hoek kan komen met je antwoorden. :mrgreen: en sommige nemen dit dat verkeerd op. Mss volgende keer toch een beetje inhouden :wink:
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor eltwee » wo feb 08, 2017 8:31 pm

@ Werner, Dat is nu just wat ze om mijn werk ook zeggen, ze houden me wel niet tegen want dan is tenminste gezegt wat zij niet durven zeggen.

Maar goed, bericht aan allen:

Ik begrijp geen zak van smileys en zal ze dan ook bijna niet gebruiken, leer er mee leven. Ik zal dan ook proberen te leven met mensen die denken dat het forum een pannel is van mensen die spontaan gaan googlen voor je als je iets niet weet.

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor Werner Wvl » do feb 09, 2017 6:36 pm

bij deze case closed en verder bij topic blijven
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Berichtdoor wapke » di mei 23, 2017 7:21 am