Inloggen/Registreren

Zoeken Help

NOVEMBER: Hoe regelmatig ververs je het aquariumwater ?

Enquêtes worden hier weergegeven.
Bookmark and Share

Hoe regelmatig ververs je het aquariumwater?

Dagelijks
3
2%
Weekelijks
80
54%
2-weekelijks
38
26%
Maandelijks
18
12%
Halfjaarlijks
6
4%
Jaarlijks
0
Geen stemmen
Nooit
4
3%

Totaal aantal stemmen : 149

Re: NOVEMBER: Hoe regelmatig ververs je het aquariumwater ?

Berichtdoor erik b » vr okt 25, 2013 10:53 am

In die mega bakken wordt niets aan het toeval overgelaten.Voor mensen met interesse zeker de moeite met een gids achter de schermen een blik te werpen op vooral de enorme filter installaties.Deze mega aquariums hebben ook allen hun eigen labo + biologen die niets anders doen dan permanent bezig te zijn dan met dat water! Desondanks loopt het dan soms toch nog fout,niets is dus voor 100% zeker! Tijdens mijn laatste bezoek aan het aquarium in londen merkte ik een mega zoetwater aquarium op die wegkwijnde onder de cyarano bacterien(blauwalg).De gids achter de schermen was ook niet echt gelukkig met mijn vragen omtrent dit probleem.Dit als voorbeeld dat het dus ondanks alles altijd fout kan lopen.Redox heb ik vroeger gemeten ja,mijn meter is al enige tijd buiten werking en om eerlijk te zijn denk ik niet hem nog te vervangen.Waarom niet,heel simpel kijken naar je aquarium zegt eigenlijk voldoende of het goed zit met de redox waarde.In al mijn bakken zit ook een oxidator gevuld met waterstof peroxide,dit heeft een zeer gunstige invloed op het redox potentiaal. Ik heb ergens het gevoel dat je niet echt open staat voor een andere kijk op aquaristiek,andere theorieën over hoe aquarium te houden.Ik respecteer dat je liever op de gekende weg blijft en zet bij deze een punt achter mijn bijdrage aan dit forum.
erik b
Regular

Berichtdoor Jurgen » vr okt 25, 2013 11:23 am

Ik denk niet dat ik een onredelijke opmerking gaf toch? Daarom hoef je toch niet van een forum te verdwijnen?
Jurgen
Hardened

Aquarium type: Plantenbak

Berichtdoor christel 1975 » vr okt 25, 2013 12:31 pm

ik vind dit eigenlijk een gezond gesprek tussen 2 ervaren mensen die elks hun kant lieten zien van hoe zij het doen. zonde dat je het zo bekijkt want ik was dit topic wel heel ernstig aan het volgen en beide opties aan het overwegen van de voor en nadelen. hopelijk bedenk je u alsnog :wink:
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor erik b » vr okt 25, 2013 2:33 pm

Je neemt het iets te persoonlijk denk ik,want ik ga mezelf niet deleten vanwege jou opmerking.
Bij mij is er een zekere moeheid opgetreden,steeds opnieuw te moeten gaan bewijzen dat wat ik al 20 jaar doe wel kan.Steeds opnieuw reactie's van,wat een indianen verhaal alweer...
Kijk ik heb geen commerciële belangen in het aquarium wereldje,heb er dus niets bij te winnen ervaringen te delen.
Mijn aanwezigheid hier en dan vooral mijn bijdrage over waterwaarden waren dus puur uit liefhebberij,passie voor aquaristiek.De beginner heeft er allemaal weinig aan,die wenst zich zelden echt te verdiepen en zit meer te wachten op een makkelijke oplossing voor een gesteld probleem.Zeg maar de commerciële manier van aquarium houden.
Het kant en klaar produktje dat de oplossing brengt,of zou moeten brengen in de meeste gevallen:)))
Ben altijd tegenstander geweest van de grote impact van de commercie(met bijbehorende hype's)binnen de aquaristiek.Mensen met kennis(zoals jijzelf)wijken ook niet snel meer uit van hun vertrouwd concept,begrijpelijk en zoals reeds vermeld respecteer ik dat natuurlijk.Mij gaat het meer om wat er dikwijls tussen de letters te lezen valt,als reactie op mijn poging mensen bewust te maken dat het ook anders kan.Bij de ervaren aquariaan heb ik gewoon het gevoel dat er geen interesse bestaat stil te staan waarover dit topic eigenlijk ging,water en water verversen dus. Geen water verversen is voorbij gestreefd,the old school methode zeg maar.
Tegenwoordig is de hype net andersom,verversen en het is allemaal goed.
Wat mij betreft beide fout,het is niet omdat water oud is dat het goed is,tevens is de kraan opendraaien en zeggen kijk eens hoe geweldig mijn aquarium erbij staat even goed onzin.Het ging er mij dus niet om dat niemand nog water zou verversen,maar meer over het debat over in welke mate mensen er zich bewust van zijn hoe ze met aquariumwater omgaan.Ik ben zeker niet de enige die met succes aquarium houden kan zonder water te verversen,vermoedelijk wel de enige die daar zijn zeer schaarse tijd in investeerde dat toe te lichten:))
erik b
Regular

Berichtdoor Matt1118 » vr okt 25, 2013 2:56 pm

Ik hoop in ieder geval hier af en toe nog iets te lezen van u Erik. Vind dit een interessant onderwerp. Jurgen is zo wat de enige die het aan de gang houd. Mocht ik weten waar ik over praat zou ik zeker ook van partij zijn. Nu lees ik gewoon mee.

Ik ben een beginneling die er zeker en vast interesse in heeft. Als ik iets doe, wil ik weten waarom(lijkt mij trouwens logisch). Niet omdat ze me zeggen dat ik het moet doen. Dus als ik water ververs wil ik weten wat ik doe. Welke gevolgen dit heeft.
(Ik zal nu zeker niets hals over kop stoppen met water verversen...)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor christel 1975 » vr okt 25, 2013 5:21 pm

ik heb eens bij iemand op bezoek geweest en die ververte bijna ook niet of zelfs nooit en die zen bakken zagen er echt prachtig uit. en alles deed het prima wat hij enkel meet was de geleidbaarheid dacht ik. dus voor mij is er wel meer dan 1 oplossing om aquaria draaiende te houden.
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Xaro » vr okt 25, 2013 7:44 pm

En hoeveel mag die theoretisch zeer goede geleidbaarheid dan zijn ?
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor Jurgen » vr okt 25, 2013 7:53 pm

Hangt er echt van af welke vissen je hebt.
Voor afrikaanse cichliden mag dat heel hoog liggen. Denk aan 1000-1200µs en hoger.
Voor wildvang discus eerder 50-200µs.

Staar je er niet op blind. Je mag in de meeste gevallen gerust vertrouwen op GH, KH, no3 en po4.
Hoe lager deze waarden liggen, des te lager de geleidbaarheid.
Jurgen
Hardened

Berichtdoor triple » vr okt 25, 2013 9:17 pm

prachtige discussie
de hype van de huidige ei-methode houd vast aan wekelijks 50% waterwissel en staat haaks tegenover de waldstad bakken die niet of nauwelijks verversen.
van beide zijn er prachtige voorbeelden als mislukkingen te vinden
welke methode van beide de succesvolste is op lange termijn laat ik open :wink:
triple
Regular

Aquarium type: 200l gezelschaps aquarium

Berichtdoor Jurgen » vr okt 25, 2013 9:24 pm

Denk dat ze beiden even succesvol kunnen zijn. Alleen is een methode met verversen volgens mij vergevingsgezinder als er fouten gemaakt worden.
Jurgen
Hardened

Berichtdoor christel 1975 » vr okt 25, 2013 11:19 pm

Jurgen schreef:Denk dat ze beiden even succesvol kunnen zijn. Alleen is een methode met verversen volgens mij vergevingsgezinder als er fouten gemaakt worden.

dat is zeker een feit. als er iets mis gaat in een bak waar weinig tot niets ververst word dan zal je het wel op je neus krijgen. wat wel kortzichtig is natuurlijk want de waardes moeten in het oog gehouden worden en niet de verversingen. maar wat dan gedaan met bv groeihormonen bij bv discussen waar ze toch echt wel zweren bij massa's waterverversingen?
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Berichtdoor Jurgen » za okt 26, 2013 12:00 am

Dat is het hem. Een doorsnee aquariaan(ook ikzelf) meet maar een paar waarden in het water.
Meestal GH, KH, NO2(bij opstart) en no3
Een gevorderde aquariaan zal dat uitbreiden naar PO4 en eventueel nh4.
Mensen die er heel ver mee gaan nemen ook de redox en de DOM mee.

Maar er zijn nog zoooveeel andere zaken die schadelijk kunnen zijn.
Zoals bepaalde bacterien, het cyanidegehalte, de hoeveelheid sulfaten,...
Een chemicus kan er waarschijnlijk nog tallen andere opnoemen.

In een gezonde bak zal alles wel prima gaan. Mocht er toch iets fout lopen is dat met een verversing recht gezet.
Maar als je niet ververst kan het opeens op een ochtend helemaal fout lopen.

Ok, 50% per week is idd heel veel zoals Erik zegt. Maar een 'gemiddelde aquariaan' zou ik toch aanraden om iedere twee weken 25% te verversen. Los van alle waterchemie zijn de vissen ook dol op wat koel ververswater. :)
Jurgen
Hardened

Berichtdoor kvinna » ma okt 28, 2013 3:26 pm

wekelijks 10%
" alleen dode vissen drijven met de stroom mee "
kvinna
Newbie

Aquarium type: juwel rio 125

Berichtdoor eltwee » za dec 27, 2014 8:27 pm

Even off topic maar het gaat over veiligheid.
We zitten hier nog altijd met 240V en water op minder dan 2m afstand, er is dus normaal een aardlekschakelaar nodig van 10mA, dit is kleiner dan de 30mA die in ieder huis voorzien is voor de badkamer maar hier zijn dan ook beperkingen over de plaatsing van stopcontacten.
Voor het aquarium bestaat er een oplossing, vb via te willekeurige links, soortgelijke apparaten zijn in de betere huiselektrozaak te bestellen of je maakt zelf een kleine zekering kast met aardlekschakelaar

http://www.feramotools.nl/contents/nl/d ... elaar.html
http://www.videohouse.nl/contactdoos-19 ... 5x-wcd.htm

Dit is geen overbodige lux als je wat licht wil hebben bij het ordenen van je plantjes.

Overigens ik wissel mijn water 2 wekelijks 25% en vul dan NO3 en PO4 en andere bij indien nodig (na meting).

Groeten

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Jurgen » za dec 27, 2014 9:09 pm

30ma zou moeten volstaan. Dat is al heel gevoelig.
10ma is extreem klein en heb je veel kans dat je regelmatig thuis zal komen na een dagje werken en zal merken dat de stroom uitgevallen is.
Zeker als je weet dat zo'n schakelaar door de jaren heen gevoeliger wordt.
Jurgen
Hardened

Berichtdoor eltwee » zo dec 28, 2014 9:22 am

Jurgen schreef:30ma zou moeten volstaan. Dat is al heel gevoelig.
10ma is extreem klein en heb je veel kans dat je regelmatig thuis zal komen na een dagje werken en zal merken dat de stroom uitgevallen is.
Zeker als je weet dat zo'n schakelaar door de jaren heen gevoeliger wordt.

Het is ook de bedoeling dat zo'n aardlekschakelaar wordt vervangen na 15 tot 20 jaar omwille va het gevoelig worden, dit geld ook voor jet huiselektriciteit. Ieder jaar eens op de testknop duwen is ook niet overbodig. Dit zijn dingen die bijna niemand doet uit misplaatste zuinigheid.
Ik hou het voor mij persoonlijk op mijn 10mA, ik zit nog altijd met mijn handen direct in het water als er iets mis gaat of als ik een fout maak. Mijn mening is dat als je nieuw aquarium circuit regelmatig uitvalt dan heeft dit niets te maken met de gevoeligheid maar met een installatie fout die moet opgelost worden. Een regelmatige kleine fout is de voorbode van iets groters.

Groeten

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Babygup » ma feb 02, 2015 11:19 pm

Ik ververs wekelijks 30% omdat het voornamelijk kweekbakken zijn en ze dus een hogere densiteit hebben. In mijn showbak probeer ik dit wat te beperken tot om de 2 weken, want verversen neemt voedingsstoffen voor de planten weg, maar toch moet je ook verversen zodat de sporenelementen voldoende aanwezig blijven ervoor
Babygup
Newbie

Aquarium type: mengeling van stijl

Vorige

Keer terug naar Vraag van de week