Aquariaforum.be • Toon onderwerp - luchtpomp

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

luchtpomp

Hier kunnen jullie als forumbezoeker sugggesties aan het aquariaforum doorgeven.
Bookmark and Share

luchtpomp

Berichtdoor Drioes Jos » zo dec 28, 2014 10:59 pm

Ik heb er al veel over gelezen, maar welke is nu de beste luchtpomp. Of hij maakt te veel lawaai of bubbels maken te veel lawaai. Heb op verschillende forums verschillende meningen gelezen positieve en negatieve. Nu gaan jullie mij vragen over welke merken heb je het nu. dan kan ik alleen maar zeggen, allemaal. Goede raad is welkom. Ben nog maar pas begonnen met een aq dus vergeef mij mijn onwetendheid. :oops:

grtjes
Jos
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Aquarium type: jewel 450 liter

Re: luchtpomp

Berichtdoor Matt1118 » ma dec 29, 2014 12:13 am

Waarvoor moet het dienen? Als je echte planten in het aquarium hebt ben je beter zonder.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Drioes Jos » ma dec 29, 2014 1:07 am

Ach zo ,ik heb echte planten dus niet nodig.bedankt
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Berichtdoor Wikkes » ma dec 29, 2014 11:55 am

een luchtpomp dient om water te verplaatsen zodat in de zomer en genoeg gasuitwisseling is als het heel warm is
om te beluchten bij medicatie
en om luchthevels en luchtfilters aan te drijven
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

echte planten

Berichtdoor Drioes Jos » ma dec 29, 2014 6:08 pm

Goed, ik heb mijn aq jewel 1meter50 gevuld met bruine korrels, met water, thermostaat, een pomp tetra 1200 en een thermometer. Nu de planten hoeveel mag ik plaatsen en welke, zijn er planten die ik moet vermijden? ik heb er al enkelen geplaatst mosbal(4)-Kyoto(2)-colorato(2)-siliquosa(2).
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Berichtdoor eltwee » ma dec 29, 2014 7:26 pm

Hoi,

Er staat geen limiet voor het aantal planten, als er plaats kan er geplant worden. Wel moet je een beetje rekening houden met het visuele, een vuistregel is 1 soort per 10 cm voor ruit. Dit is sneller gehaald dan je wil.

Mosbal: ok dit is wel geen plant maar een ongevaarlijke alg. mooi en behouden. Als je hem open breekt dan groeit hij uit in een rotsachtige vorm.
Kyoto: ophiopogon japonic alias mondo grass; geen onderwater plant en zal uiteindelijk na een paar maanden dood gaan.
colorato: hemigraphis colorata, idem ook geen onderwaterplant en zal dood gaan, al kan het hier wel tot een jaar duren.
Siliquosa: Ceratopteris siliquosa; is eigenlijk een drijfpolant maar doet het ook zeer goed geplant, dit is een goed plant behouden.

Deze planten dragen niet geweldig bij tot een goede zuurstof productie en beluchting zal dus nodig zijn.
Een pomp: ieder merk maakt lawaai, maar één in huis hebben is altijd gemakkelijk voor in noodgevallen, als is het maar om je vissen ergens tijdelijk te huisvesten.

Meer planten: eerst even goed inlezen en je in het begin beperken tot de gemakkelijke planten, lees de klassiekers die in de jaren 70 populair waren.

Als je interesse hebt we wonen in dezelfde gemeente, kom eens langs, dan geef ik je wat planten mee en ik heb ook nog een eheim zuurstofpomp nieuw in de verpakking liggen die mag weg voor 10€.

Groeten

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Drioes Jos » ma dec 29, 2014 7:40 pm

Kunnen we eens kennis maken mail josdries@telenet.be
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » di dec 30, 2014 11:02 am

eltwee schreef:Deze planten dragen niet geweldig bij tot een goede zuurstof productie en beluchting zal dus nodig zijn.

Als je de filteruistroom goed regelt, zodat je een rimpeling in het water oppervlak krijgt heb je een goede gaswisseling.
Voldoende zuurstof voor je vissen en een minimaal verlies aan co2.

Hoe meer beweging aan het wateroppervlak hoe meer co2 je verdrijft. Daarom geen luchtpomp gebruiken als je planten in je bak hebt (tenzij in noodgevallen).
Ook zorgt een lucht pomp maar voor een minimale hoeveelheid extra zuurstof. Het is door het breken van het wateroppervlak (door de luchtbellen) dat er aan gaswisseling gebeurt.
Verder drijven de bellen enkel maar onnodig veel co2 uit het water.

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor eltwee » di dec 30, 2014 5:25 pm

klein detail

CO2 is 28X moeilijker uit water te drijven dan zuurstof. Het verlies van CO2 in biofilters, sproeibuizen, luchtpompen is verwaarloosbaar tov de O2 winst. Maar toegegeven er wordt CO2 uitgedreven en hier stoppen de meeste van ons met lezen.

eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Wikkes » di dec 30, 2014 6:10 pm

maar een luchtpompje pomp geen o2 in het water. zo'n 78% stikstof en 21% O2 ongeveer.

Mensen geloven nog steeds dat je zuurstof in je bak blaast, maar het is echt miniem, wil je echt zuurstof erin, dan moet je een oxidator plaatsen.

Enige wat een luchtpomp doet is het oppervlakte breken en gasuitwisseling beter mogelijk maken, zodat er meer zuurstof in het water komt.

En om eltwee even te verbeteren :-)

Co2 lost 23x beter op in water, wat iets anders is dan hoe moeilijk het uit water te drijven is. je kan makkelijk de co2 eruit halen, de o2 eruit is wel wat moeilijker

Je kan makkelijk alle co2 uit water halen.

Op hogere ph waarden waarbij de Kh laag is, zal er zeer weinig co2 in het water aanwezig zijn. maar dit zit nod altijd boordevol zuurstof, je kan nooit in een normaal aquarium de zuurstof uit het water halen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Re: enkele vragen

Berichtdoor Drioes Jos » do jan 29, 2015 6:31 pm

Hallo
Ik heb een paar vragen : 1- Als er slakken in je aquarium zitten is dit schadelijk of mag dat?
2- Er zit een agressief visje bij, die steeds achter andere aan zit, is dat normaal
of moet ik die verwijderen?
3- Is het nuttig om kreeftjes te plaatsen en welk nut hebben die dan?

Grtjes
Jos
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Berichtdoor platyke » vr jan 30, 2015 10:51 pm

Een paar slakken in het aquarium kunnen geen kwaad, een slakkeninvasie daarentegen ...

Een agressief visje ... als het een vinnenbijter is, best verwijderen. Probeer hem bij uw vishandelaar te ruilen voor iets anders. Bij aankoop van vissen moet je ALTIJD goed nagaan of ze wel bij elkaar passen. Dat ze allebei in water zitten is niet goed genoeg, daarom eerst informeren, nazien in een boek, uitleg opzoeken, iemand raad vragen, enz...

Kreeftjes + Vissen en/of planten = miserie zoeken. Een aantal garnaalsoorten zijn wel mogelijk. Garnalen zijn goede opruimers.
tot wederhoren
vriendelijke groeten
Platyke
platyke
Newbie

Aquarium type: 1x Gezelschap Zuid Amerika, 1x Rode Acara, 1x Endl

Berichtdoor Irvgn32 » zo feb 01, 2015 12:16 pm

Drioes Jos schreef:1- Als er slakken in je aquarium zitten is dit schadelijk of mag dat?

Ik had hier enkele dagen geleden hetzelfde gevraagd in mijn blog en als je de link volgt staat er een mooi antwoord bij van een slaketende slak. Deze zal ik mij waarschijnlijk mogen gaan halen binnen dit en 2 weken want die slakken hier in mijn bak zijn vrij gedreven bezig met vermeerderen en te groeien ook natuurlijk.
Ik zal beginnen met 1 helena en kijken wat hij van schade aan de slakkenpopulatie toericht. Indien nodig kan ik hem er terug uithalen (al denk ik niet dat dit nodig zal zijn) of misschien zelfs er nog ene bijsteken na verloop van tijd.
Irvgn32
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Berichtdoor Stekke » zo feb 01, 2015 12:37 pm

Irvgn32 schreef:
Drioes Jos schreef:1- Als er slakken in je aquarium zitten is dit schadelijk of mag dat?

Ik had hier enkele dagen geleden hetzelfde gevraagd in mijn blog en als je de link volgt staat er een mooi antwoord bij van een slaketende slak. Deze zal ik mij waarschijnlijk mogen gaan halen binnen dit en 2 weken want die slakken hier in mijn bak zijn vrij gedreven bezig met vermeerderen en te groeien ook natuurlijk.
Ik zal beginnen met 1 helena en kijken wat hij van schade aan de slakkenpopulatie toericht. Indien nodig kan ik hem er terug uithalen (al denk ik niet dat dit nodig zal zijn) of misschien zelfs er nog ene bijsteken na verloop van tijd.

max 1 slak per dag eet een helena dus zet er ineens 2-3 op zen minst, ik heb in de tijd 11 helena's in mijn rio400 gezet, waren toen amper slakjes te zien, nu zitten er ruim geschat 30-40 helena's in en nog altijd geen slakjes zichtbaar :)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Irvgn32 » zo feb 01, 2015 12:45 pm

Stekke schreef:max 1 slak per dag eet een helena dus zet er ineens 2-3 op zen minst, ik heb in de tijd 11 helena's in mijn rio400 gezet, waren toen amper slakjes te zien, nu zitten er ruim geschat 30-40 helena's in en nog altijd geen slakjes zichtbaar :)

Er mogen toch wat slakken de helena overleven, toch?
Die slakjes zorgen toch ook voor wat opkuis in de bodem van je aqua?
Irvgn32
Newbie

Berichtdoor Stekke » zo feb 01, 2015 1:29 pm

Er zullen er altijd overleven, daarom dat Helena populatie in stand blijft
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Irvgn32 » zo feb 01, 2015 4:21 pm

Stekke schreef:Er zullen er altijd overleven, daarom dat Helena populatie in stand blijft

Ahja zo, inderdaad.
Irvgn32
Newbie

Berichtdoor Drioes Jos » ma feb 02, 2015 7:30 pm

Wat zijn Helenas?
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Berichtdoor Irvgn32 » ma feb 02, 2015 7:52 pm

Drioes Jos schreef:Wat zijn Helenas?

Slaketende slakken.
Irvgn32
Newbie

Berichtdoor Drioes Jos » ma feb 02, 2015 8:02 pm

Zijn er nog andere soorten die slakken eten?
Grtjes
Jos
Drioes Jos
Newbie

Keer terug naar Suggesties