Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wervelbedfilter nuttig of niet?

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Wervelbedfilter nuttig of niet?

Berichtdoor Stef70 » za nov 05, 2016 7:22 pm

Mijn aquarium staat nu in te draaien, bedoeling is na de indraaiperiode 4 Discusvissen te houden in het gezelschap van een schooltje Kadinaaltetra's, Roodkopzalmpjes en 10 - 15 tal Corydoras Sterbai. Nu overweeg ik een wervelbedfilter te bouwen om zo een goede bacteriecultuur tot stand te brengen en ook te houden. En dan komen daar nu de nodige vraagjes over omdat ik nog nooit een wervelbed heb gebruikt.

- Is het aan te raden een om een wervelbedfilter te laten werken aan de hand van een externe potfilter opgevuld met mechanische voorfilterig om zo zwerfvuil te verwijderen alvorens het water in de wervelbed stroomt. Zo ja hoeveel l/u zou de potfilter dan het best zijn om de beste stroming te hebben in de wervelbedfilter?

- Volstaat het om de wervelbedfilter 1/3 te vullen met 0,4-0,8 filterzand of is dit medium niet aan te raden?

- Dan zou ik ook graag mijn water laten passeren via een UV-lamp om zo ziektekiemen zoveel mogelijk te voorkomen. Is het beter de UV-lamp te plaatsen vóór de potfilter die de wervelbed zou aandrijven of bij de uitloop van de wervelbedfilter? Reden van deze vraag is omdat ik al gelezen heb dat UV-licht ook je bacteriecultuur zou aan tasten.

Hopelijk kunnen de kenners onder jullie mij met deze vragen helpen.
Stef70
Newbie

Aquarium type: ZoetwaterAquarium

Re: Wervelbedfilter nuttig of niet?

Berichtdoor eltwee » zo nov 06, 2016 11:19 am

Stef70 schreef:Mijn aquarium staat nu in te draaien, bedoeling is na de indraaiperiode 4 Discusvissen te houden in het gezelschap van een schooltje Kadinaaltetra's, Roodkopzalmpjes en 10 - 15 tal Corydoras Sterbai.
Sorry, maar moet het echt 1cm/l zijn, halveer die regel eens om te beginnen dit komt je stabiliteit ten goede, 1cm/l is niet eens een vuistregel voor vissen te houden het is een verkoopsregel.

Nu overweeg ik een wervelbedfilter te bouwen om zo een goede bacteriecultuur tot stand te brengen en ook te houden. En dan komen daar nu de nodige vraagjes over omdat ik nog nooit een wervelbed heb gebruikt.
Ik ook niet, ik heb nooit het nut ervan ingezien, buiten dat het kan lawaai maken.

- Is het aan te raden een om een wervelbedfilter te laten werken aan de hand van een externe potfilter opgevuld met mechanische voorfilterig om zo zwerfvuil te verwijderen alvorens het water in de wervelbed stroomt. Zo ja hoeveel l/u zou de potfilter dan het best zijn om de beste stroming te hebben in de wervelbedfilter?
Als je het principe wervelbed bekijkt dan zul je al begrpen hebben dat het niet makkelijk is om dit te reinigen. Het moet wervelen anders klatert het, dus mximale doorstroming garanderen.

- Volstaat het om de wervelbedfilter 1/3 te vullen met 0,4-0,8 filterzand of is dit medium niet aan te raden?

- Dan zou ik ook graag mijn water laten passeren via een UV-lamp om zo ziektekiemen zoveel mogelijk te voorkomen. Is het beter de UV-lamp te plaatsen vóór de potfilter die de wervelbed zou aandrijven of bij de uitloop van de wervelbedfilter? Reden van deze vraag is omdat ik al gelezen heb dat UV-licht ook je bacteriecultuur zou aan tasten.
Je bacterien zitten op je substraat, je bodem , decoratie, planten, enz. De zwevende baterien kun je missen, meestal zijn die toch al dood of van de verkeerde soort. Je kan dus je UV rustig voor je potfilter zetten, dit zal de bacterie kolonie in je filter niet raken.

Hopelijk kunnen de kenners onder jullie mij met deze vragen helpen.

Ik zag dat je nog javamos zoekt, binnen kort heb ik een paar hand vol op overschot. Ik zou hem wel niet direct in je bak zetten, zolang je bak nit stabiel is zal je java mos verloren moeite zijn. Het is een zeer makkelijke plant als er geen draad algen meer zijn.

Groeten

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Stef70 » zo nov 06, 2016 7:07 pm

Thnx L2 voor de de duidelijke antwoorden, de regel 1cm/l pas ik trouwens niet echt toe hoor, probeer enkel een rustig gezelschapsaquarium te bereiken, waar de vissen zich goed in voelen en vlot met elkaar om kunnen.
Het gebruik van een wervelbedfilter staat nog helemaal niet vast, was enkel een overweging, ook daarom dat ik hier eerst even de vraag stelde hierover alvorens gewoon impulsief iets te plaatsen die of nutteloos of misschien zelfs negatief effect kan hebben. als bodembedekker heb ik 0,4-0,8 filterzand al vaak gelezen dat dit een goed medium is waar je bacterieen zich in kunnen nestelen. Dus voorlopig ga ik afzien van het wervelbedgebeuren en kijken of mijn filter het naar behoren kan trekken.
Eens mijn aquarium ingedraaid is wil ik gerust wel wat javamos van U overnemen. Ik ben van Ronse, weet niet of dit ergens in je buurt is en anders kunnen we wel nog altijd afspreken hoe het kan geregeld worden, je moet maar zeggen hoeveel je ervoor wenst te hebben.
Stef70
Newbie

Berichtdoor Stef70 » zo nov 06, 2016 10:46 pm

Ik probeer op je PB te antwoorden eltwee maar je pb functie staat blijkbaar uitgeschakeld.
I.v.m wat je melde in PB, dit is ok voor mij. Kan je me de nodige info laten vie PB over hoe en wat?
Dank U.
Stef70
Newbie

Keer terug naar Filtering