Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Aquaball filtermedia volgorde

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Aquaball filtermedia volgorde

Berichtdoor larientje » di aug 16, 2016 11:02 pm

Zoals de titel het zegt, hoe kan je het beste de filterbakjes opstellen?
Het plaatje zegt: grof bovenaan en een fijne spons onder. En als ik t goed begrijp, gaat het vuil er onder in, boven uit.

Ik had t idee dat je eerst grof moest filteren en op t einde fijn. Heeft iemand er ervaringen mee?

Ik wil graag ook een extra bakje(s) installeren met substraat. Maar komt die dan onder of boven? Ik las net erges dat je eerst moet filteren om t meeste vuil eerst eruit te krijgen. Maar iemand anders zet m net volop onder zonder enige eerst filtering.
Ik ben verward....

Alle tips helpen...
larientje
Newbie

Aquarium type: Superfish home 40

Re: Aquaball filtermedia volgorde

Berichtdoor eltwee » wo aug 17, 2016 8:14 am

Dat hangt af van het type/merk van filter.
Ik heb bv eheim 2075, hier gaat het vuilwater door het bovenste bakje door een een grof spons omdan via een kanaal naat beneden te gaan en dan op te komen door een vuivanger/bioloog, dan door een biologische substraat met groot oppervlak en dan naar buiten. Dit was origineel en ik bleef met klein zeefvuil zitten inhet water, biologisch was het wel 100% ok.
Nu zit er nog steeds eerst een grof spons dan siporax ringen (de namaak van HS) als vuilvanger/biomateriaal dan het origineel biomateriaal van eheim en dan ziter een korfje met eerst een grofspons en dan een fijn spons voordat het naar buiten gaat
filter onderhoud: om de 2 waten gaat de grof spons ingang en de dubbel spons uitgang er even uit om uit te spoelen.
De rest van de filter om de paar maanden worden alle korfje eruit genomen, even gespoeld, de filterbak leeg gegoten en gewoon terug opbouwen, 10min werk voor 2 filters.
Dat uitspoelen doe je gewoon met regenwater en de sponzen geod knijpen tot het water helder wordt. de bakjes met biomateriaal gewoon even kort spoelen zodat alle slijk is uitgespoeld (dit gaat zeer snel).

L2
Laatst bijgewerkt door eltwee op wo aug 17, 2016 10:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor whanssen » wo aug 17, 2016 8:14 am

eigenlijk zou je eerst met filterwatten kunnen filteren, dan grof, dan fijn en dan het substraat. De filterwatten kan je dan verwijderen bij onderhoud als ze echt smerig zijn en van de grove en fijne filtersponzen kan je beter afblijven. Hoe minder je deze reinigt, hoe beter. Deze bevatten namelijk de o zo belangrijke bacterien om uw water te zuiveren.
whanssen
Newbie

Aquarium type: Cayman 80 + aquatlantis fusion 120*50*70

Berichtdoor eltwee » wo aug 17, 2016 11:14 am

Eerst filteren met fijne filterwatten zou ik niet doen, je filter slaat dan te snel dicht waardoor er geen debiet meer is.
Ik zou zo grof mogelijk beginnen en eindigen met fijn. Hierdoor hou je langer een gelijkmatig debiet. nadeel is wel dat je regelmatig je volledige filter moet reinigen omdat overal deeltjes blijven zitten. Met de huidige filermaterialen is dit echter geen probleem meer.
Filter watten zeer fijn en stammen nog uit de tijd dat er actiefkool een puur mechanich werd gefilterd, Huidige dagen ligt de nadruk meer op biologisch filteren.
De sponzen uit knijpen dioet niet zoveel afbreuk aan je bacterie kolonie, de biofilm op de sponzen blijft zitten als je ze uitknijpt, het uitknijpen is enkel om de lose delen eruit te halen. Je sponzen zijn maar een zeer klein deel van je filter, je biologisch substraat en je aqurium bodem hebben een oppervlak dat miljoenen keren groter is dan je sponzen en deze knijp je niet uit.

L2
eltwee
Regular

Berichtdoor whanssen » wo aug 17, 2016 12:08 pm

eltwee schreef:Eerst filteren met fijne filterwatten zou ik niet doen, je filter slaat dan te snel dicht waardoor er geen debiet meer is.
Ik zou zo grof mogelijk beginnen en eindigen met fijn. Hierdoor hou je langer een gelijkmatig debiet. nadeel is wel dat je regelmatig je volledige filter moet reinigen omdat overal deeltjes blijven zitten. Met de huidige filermaterialen is dit echter geen probleem meer.
Filter watten zeer fijn en stammen nog uit de tijd dat er actiefkool een puur mechanich werd gefilterd, Huidige dagen ligt de nadruk meer op biologisch filteren.
De sponzen uit knijpen dioet niet zoveel afbreuk aan je bacterie kolonie, de biofilm op de sponzen blijft zitten als je ze uitknijpt, het uitknijpen is enkel om de lose delen eruit te halen. Je sponzen zijn maar een zeer klein deel van je filter, je biologisch substraat en je aqurium bodem hebben een oppervlak dat miljoenen keren groter is dan je sponzen en deze knijp je niet uit.

L2

Ok, hier kan ik me ook in vinden. :D
Maar waarom zijn er dan bij de externe filters van eheim bijvoorbeeld, nog steeds de fitlerwatten meegeleverd als eerste filtering? (geen verwijt he, gewoon een technische vraag van mij uit. Ik ben namelijk ook in opstart van mijn nieuwe aquarium en heb me de eheim pro 4 - 600 aangekocht.
whanssen
Newbie

Aquarium type: Cayman 80 + aquatlantis fusion 120*50*70

Berichtdoor larientje » wo aug 17, 2016 2:44 pm

Ik heb geen idee hoe ik een foto moet linken dus hierbij maar een linkje naar een verkoper: http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... eim/154855

Ik heb de Eheim Aquaball 60 gekocht. Dus ik heb nu 2 compartimenten. Zoals een fotootje op de site het aantoont, zit er een klein compartiment boven met een grove blauwe spons en een grotere onderaan met een fijne witte spons.

Ik ga zoieso de upgrade kit kopen van deze Aquaball, dan krijg ik dus nog 1 klein compartimentje bij waar ik zou mee kunnen varieren (zit te denken aan turf omdat mijn PH te hoog is atm) en nog 1 groot compartiment waar ik dan de Bio substraat zou in kunnen doen (of een deel filterwat en substraat).

De site maakt dus niet duidelijk hoe de filtering loopt, maar ik denk van onder (fijn) naar boven (grof) omdat toen ik hem opstartte, zoog al het vuil zich naar het onderste gedeelte omdat het daar open is.
In dat geval zou ik dan last gaan hebben van snel toeslippen van.... En dat kan niet de bedoeling zijn.

Varieren in wat er in welk compartiment komt, kan altijd lijkt mij, ik zoek gewoon eventjes naar het optimale....
larientje
Newbie

Aquarium type: Superfish home 40

Berichtdoor eltwee » wo aug 17, 2016 7:36 pm

Dit soort filters werken parallel voor de filter media, dit wil zeggen alle media worden gelijktijdig gebruikt, behalve het kleine korfje juist onder de pomp, dit staat in serie met de onderhangende korfjes.
Voor alle extrene potfilters en biologen is het filtermedium gebruik serieel.
Ik zou dus een handvol biologisch substraat in het gesloten bakje steken en een gewone witte spons in de onderhangede korf. Een extra korf is niet direct een nuttige optie, ik zou dan eerder investeren in een degelijk actieve bodem voor je bak, die filterwerking wordt sterk onderschat. Voor een idee van dit soort bodem: http://www.amania.org/Tech/sub-aquasoils_en.html
Bijkomend voordeel, je planten doen het dan stukken beter.
Die blauwe spons werkt als biologisch substraat maar er veel beter te krijgen, EHEIM SUBSTRATpro is zeer geschikt.
Voor een kleine bak is de standaard opstelling dan meer dan voldoende maar met een beter biologisch substraat.

L2
eltwee
Regular

Keer terug naar Filtering