Inloggen/Registreren

Zoeken Help

keuze filter?

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

keuze filter?

Berichtdoor Rafke » vr jul 22, 2016 4:09 pm

Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een groter bakje, maar ik heb enkele vragen hieromtrent, meer bepaald over de filtering. Na wat researchwerk zie ik door het bos de bomen niet meer zo goed.
Afmetingen aquarium:

1m70 x 70 x 70 (waterhoogte 60)

opstelling 1

2 Eheim Professional4 600 aan weerszijden van het aquarium, verwarming Hydor 300 Watt op één van de 2 filters

opstelling 2

3 Eheim Professional4 600 aan weerszijden en het midden van het aquarium, verwarming Hydor 300 Watt op één van de 3 filters, 2 uitstromen van de filters vertrekkende vanuit één hoek van het aquarium, de andere vanuit de andere hoek

opstelling 3

Bioloog onder het aquarium met 2 tot 3 opvoerpompen, verwarmingselement in eerste compartiment van de bioloog geplaatst.

bemerkingen

Opstelling 1

lijkt me nogal nipt voor de waterdoorstroming

Opstelling 2

lijkt me vrij ideaal

Opstelling 3

lijkt me ideaal, maar dan ben ik bang dat ik misschien wat veel waterverdamping in mijn meubel ga hebben waardoor het hout zal aangetast worden of ik schimmel ga kweken, maar kan ik mijn filter misschien met dekplaten afdekken. Ook met het gevaar voor overstroming in de living bij elektriciteitspanne zit ik in mijn hoofd, maar dit zou geen probleem mogen opleveren zegt de verkoper. Het zit hem zo dat een bioloog wat minder kost dan 3 Eheim professional 600 filters en minstens een even goede werking zou garanderen.

De kritiek die de Eheim filters kregen was dat de filterkop nogal eens snel zou kunnen stuk gaan bij het openen van het filter. Dit lijkt me raar, maar ik weet niet of dit een algemeen gegeven is. Dit terwijl ik denk dat Eheim zowat bij de betere filters behoort die je kan tegenkomen in de aquariumwereld (denk ik dan).

De watertoevoer naar de filters gebeurt op de volgende wijze:

Opstelling 1
2 boringen in de aquariumbodemplaat met een kogelkraan om het water af te sluiten bij het vervangen van filtermateriaal, 2 droogfilters met boring om het gefilterde water weer naar het aquarium te brengen.

Opstelling 2
3 boringen in de aquariumbodemplaat met een kogelkraan om het water af te sluiten bij het vervangen van filtermateriaal, droogfilters met boring om het gefilterde water weer naar het aquarium te brengen, 2 filteruitlaten en één filteruitlaat.

3 boringen in de aquariumbodemplaat met een kogelkraan om het water af te sluiten. Vervolgens een boring om de slangen terug te laten komen met het gefilterde water...

Veel leeswerk, maar liever goed voorbereid zijn alvorens onomkeerbare beslissingen te moeten rekening houden achteraf. Is er iemand die me door de bomen het bos weer kan laten zien?
    Rafke
    Hardened

Aquarium type: Rio300 - Rio180

Keer terug naar Filtering