Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Kan de filter enkele uren per dag uitgezet worden?

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Kan de filter enkele uren per dag uitgezet worden?

Berichtdoor Helena.B » zo mei 29, 2016 10:27 am

Sinds gisteren een nieuw aquarium gekocht, 4 goudvissen, 2 plantjes (levende), 16L
Oud water er in, een beetje nieuw water er bij dat klaar stond, en bijgeleverde filter van 5W (200l/u) erin gestoken.

Nu, dit aquarium staat in onze woonkamer, en mijn vader en broer kunnen het stille gezoem van de filter niet verdragen wanneer zij in de buurt zijn, aan tafel zitten.

Ze zeiden mij dat het geen verschil zou maken als die filter een paar uur uit staat, om erna opnieuw terug aan te zetten.

Kan dit? Wordt het bioritme dan niet verstoord?

Groetjes van een amateur in zake ;)
Helena.B
Newbie

Aquarium type: Koudwater Aquarium

Re: Kan de filter enkele uren per dag uitgezet worden?

Berichtdoor Xaro » zo mei 29, 2016 2:03 pm

1- 16 l is alleen goed om watervlooien in te kweken (en dan nog!)
2- goudvissen horen NIET in een aquarium maar in een vijver.
3- een goed werkend filter wordt NOOIT uitgezet. (alleen om te reinigen)
Succes
Confucius said : men who sink in womans arms, will soon have arms in womans sink.
Xaro
Regular

Aquarium type: 240l +120l met red Sakura's & waaierhandjes

Berichtdoor WillemAQ » wo jun 01, 2016 4:16 pm

Zo een bakjes (zouden enkel mogen) dienen als quarantaine en kweekbakjes. Nog steeds het spijtige gevolg van het goudvis in de bokaal verhaal dat dit doet verkopen als echte aquaria.

Nu, dat het filter even uitgezet wordt tijdens het eten is niet dramatisch, maar als je huisgenoten hebt die het gezoem ervan in de woonkmamerr niet verdragen zou dit nieuwe project in deze vorm beter stopgezet worden lijkt mij. Beter eerst uitmaken of je echt een aquarium wil/kan hebben of niet. Een 60x30x30 is volgens mij toch wel het minimum. En de filters daarvoor maken nauwelijks geluid. Wat mannetjesguppys (of vrouwtjes, zijn wel minder mooi) en je bent veel beter af dan met goudvissen, De goudvissen ook.
WillemAQ
Newbie

Aquarium type: 3 , nl. 60x30x30, 104x40x40, 150x50x50

Berichtdoor Helena.B » do jun 09, 2016 5:41 pm

Ik heb al 2,5 jaar dezelfde (2 + 2 nieuwe) goudvissen. Eerst zaten ze altijd in een cilindervormige bokaal, nooit problemen mee gehad. Maar omdat ik er 2 nieuwe gekocht had, was de maat vol en moest ik echt wel iets groter aanschaffen. (vaneerste keer ook echte planten erbij aangekocht)

Kan het zijn dat die filter eigenlijk niet nodig is in deze bak?
Of ontstaat er zonder te veel vervuiling? (2 gewone goudvissen, 2 kleine sluierstaarten)
Helena.B
Newbie

Aquarium type: Koudwater Aquarium

Berichtdoor eltwee » do jun 09, 2016 7:51 pm

Het is niet omdat ze al 2 jaar overleven dat het ok is. Een goudvis hoort thuis in de vijver.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Yvan Gustaaf » wo okt 26, 2016 7:20 am

Wanneer een filter urenlang stop gezet wordt, gaan de aerobe bacteriën dood. Zij worden vervangen door anaerobe bacteriën en deze zijn giftig. Ga je de filter zomaar terug activeren zonder het filtermateriaal te vervangen, dan gaan je vissen dood en je snapt niet waarom omdat zuurstofloze bacteriën voor het menselijk oog niet zichtbaar zijn. Dus: ofwel blijft de filter 24/24u draaien ofwel vervang je het filtermateriaal na te lange (noodzakelijke???) stilstand. Succes en beste groeten! Y V A N
PS Om je vissen gezond te houden zijn er nog 2 andere vuistregels: per vis heb je minstens 5 liter water nodig (wat nog veel te weinig is in verhouding tot wat er in de natuur is!) en het aquarium dient 10 X de lengte te hebben van de grootste vis. Vb grootste vis = 5 cm lang, dan moet het aquarium 5 X 10 = minimum 50 cm lang zijn. (geldt niet voor tropische vissen zoals de maanvis).
Yvan Gustaaf
Newbie

Aquarium type: koudwater

Keer terug naar Filtering