Inloggen/Registreren

Zoeken Help

houtskool in filter of beter zeoliet

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

houtskool in filter of beter zeoliet

Berichtdoor WILWI » zo dec 20, 2015 9:43 am

Ik gebruik sedert 2 jaar terug houtskool in mijn binnenfilter (juwel vision 450) nadat een winkelier me dat aangeraden had als het beste om helder water te krijgen.
De filter is enkel bedoeld om de zwevende deeltjes uit het aquarium te halen, hij is dus voor de rest gevuld met filterwatten en sponzen.
Heb 2 externe filters (jbl 1500) in serie geplaatst, van 1 ervan draait de pomp. Deze zijn gevuld met poreus materiaal, zoals vijversubstraat en lava. Geen watten of sponzen om een voldoende debiet te houden.
Ik weet dat houtskool de medicijnen uit het water haalt, maar hier zag ik geen probleem daar ik nooit medicijnen gebruik in deze bak om mijn vuurgarnaaltjes welke nu veel jongen voortbrengen niet om zeep te helpen.
Nu vraag ik mij af of deze houtskool ook niet de goede dingen uit het water haalt, zoals vloeibaar filtermedium die ik gebruik bij het verversen om de eventuele slechte 'dingen' uit het water te halen, mijn dagelijks hoeveelheid profito als planten voeding en dagelijks een minimum aan easy carbo als ondersteuning tegen algen.
Is zeoliet beter, of heeft dit dan weer een nadelige invloed op kh, ph en gh.
Mijn leidingwater: ph 7.5, kh 7, gh 10. Ik probeer voor mijn levendbarenden, vuurgarnalen en planten volgende waarden aan te houden: ph 7.2, kh 7, gh 14. en gebruik co2 gas.
WILWI
Newbie

Re: houtskool in filter of beter zeoliet

Berichtdoor Werner Wvl » zo dec 20, 2015 8:56 pm

Op mijn ex zeewater stond een zeolietfilter het enigste dat je hierbij moest doen was regelmatig eens opschudden. de filter was hiervoor speciaal gemaakt dat je de hendel een paar keer op en neer haalde. Ik weet niet of zeolietfilters het zelfde en hoe ze het doen in zoetwater.
Werner Wvl
Site Admin

Aquarium type: Van zoet- naar zeewater en weer terug

Keer terug naar Filtering