Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Type filter nieuw aquarium

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Type filter nieuw aquarium

Berichtdoor Hightower » zo okt 11, 2015 2:53 pm

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met de bouw van een nieuw aquarium en vroeg me af wel type van filter hiervoor geschikt is. Als bewoners zou ik kiezen voor discussen of maanvissen in combinatie met gezelschapsvissen. De afmetingen van het nieuw aquarium zouden zijn: 245cm(L) x 120cm(B) x 115cm(H), totale inhoud zou dus 3381l zijn. Ik heb al heel mijn leven een aquarium maar deze afmetingen zijn heel anders dan ik gewoon ben dus vraag ik jullie om raad. Het aquarium zou ingebouwd worden en zichtbaar zijn vanaf 3 zijden en dienen als scheiding tussen woonkamer en bureau. Met het gewicht is rekening gehouden. Als er iemand tips heeft over gelijk wat of mocht er iemand zijn die een gelijkaardig aquarium heeft en zijn techniek wil delen dan hoor ik het graag.

Grtjes
Hightower
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Type filter nieuw aquarium

Berichtdoor Wikkes » zo okt 11, 2015 9:00 pm

voor zo een grootte kan je enkel met een bioloog werken onder je bak met een paar zware opvoerpompen.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Hightower » zo okt 11, 2015 11:57 pm

Hallo Wikkel,

Dus een drukfilter is uitgesloten, ook als ik er meerdere combineer?
Hightower
Newbie

Berichtdoor Wowobeer » wo feb 17, 2016 1:59 pm

Hoe staat het onderdussen met deze aqua, is hij er al gekomen of nog steeds in de bedenk fase ?
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Hightower » vr feb 19, 2016 2:06 pm

Het aquarium is al voorbij de bedenk fase maar staat er nog niet. de maten zijn ondertussen licht gewijzigd naar 240 x 120 x 90. Deze wijziging is er gekomen na veel puzzelen omdat de ruimte waar het aquarium komt licht gewijzigd is. De bouwer ervan is al gekozen alsook de verlichting en filter.

De verlichting zal bestaan uit LED strips. dit is een keuze die vele niet steunen maar ik geloof erin dat als je dit goed aanpakt het zeker kan slagen. een kennis van mij kent zeer veel van verlichting en die is een plan aan het uitwerken waarbij het volledige lichtspectrum aan bod komt door te spelen met verschillende kleuren. Rekening houdende met de behoefte van zowel vis als plant. Alles zal verbonden zijn met een microprocessor die zonsopkomst en ondergang zal simuleren en die dag en jaarcyclus zal respecteren van de herkomst van de vissen zodoende het zo realistisch mogelijk te maken.

Voor de filter is toch gekozen voor de potfilter. De huidige inhoud is 2592l en deze zal gefilterd worden met 3 EHEIM potfilters (EHEIM pro 3 1200XL - 2080). kan volgens de fabrikant een aquarium aan van 1200 tot 1500l. uitgaande van het minimun komt dit neer op een aquarium van 3600l. Ik ben mij uiteraard bewust dat je enig verlies hebt op de genoemde cijfers van de fabrikant maar de inhoud is dan ook nog bruto dus de inrichting zal zeker ook een gezond aantal liters in beslag nemen waardoor dit volgens mij wel moet lukken. Bij het lezen van voorgaande zul je wel denken "waarom dan geen bioloog, waarom die kost maken???" wel daar heb ik goede redenen voor. De gekozen vissen zijn niet zo vervuilend, ik ben geregeld langere tijd van huis waarbij iemand wel zal zogen voor het voedsel van de vissen maar die persoon kent niks van aquariums, een gesloten systeem is veiliger ook al zijn er talloze fail-safes voor een bioloog zeker aangezien ik veel weg ben en als laatste ik ben EHEIM gewoon dus ik weet wat ik kan verwachten van dit merk. De filterleidingen zijn zo kort mogelijk gehouden om verlies te beperken en er zit geen techniek tussen die het debiet zou kunnen reduceren.

Het verwarmen van het water zal gebeuren met 2 staafverwarmers met een totaal vermogen van 1200W.

Verder zal er indien nodig een CO2 systeem voorzien worden mocht dit nodig zijn, eerst zullen we het aquarium laten indraaien en dan zien we wel.

Ik plaats het aquarium liever 6 maanden later dan gepland maar met voldoende kennis dan te vroeg om er dan achter te komen dat er niks klopt.

Bij voorbaat dank voor eventuele tips.

Grtjes
Hightower
Newbie

Berichtdoor eltwee » vr feb 19, 2016 6:59 pm

Mooi maar hou onderhou je zo'n zwembad?
qua filter is het krap maar het kan als je echt een zeer lage biologische belasting hebt, wat met zo'n volume niet echt een probleem moet zijn. Ik veronderstel geen manen of discus.
Licht en planten op zo'n diepte zal mager zijn. Ik vermoed dat je geen CO2 zal nodig hebben omdat je fel beperkt zult zijn op het gebied van planten keuze, wat niet wil zeggen dat dit niet mooi kan zijn. Ik heb al prachtige bakken gezien met maar 2-3 soorten planten. Het is een uitdaging.
Het volledige licht spectrum is niet nodig, Voor de planten heb je een heel eigenaardige kleurenspectrum nodig en dit vervuilen we dan een beetje zodat ons oog een aangename kleur ziet. Hoe meer licht vervuiling hoe mooier de vissen en hoe slechter de planten groei. Je sturing zal er werk aan hebben, zeker met LED omdat hun spectrum ook niet echt volledig is te noemen.
Stel een strak plan op voor de bezetting en beplanting en hou je eraan, succes.

L2
eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Keer terug naar Filtering