Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Bluwave 05 echt ondermaats of ligt het aan mij ?

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Bluwave 05 echt ondermaats of ligt het aan mij ?

Berichtdoor Torre » do sep 24, 2015 1:45 am

7 weken geleden kocht ik een nieuwe Dubai 100 bij. Hierbij hoort standaard het Bluwave 05 filtersysteem.
Volgens de verkoper doet het zijn en zou het genoeg capaciteit hebben.

Het aquarium is momenteel al vrij rijkelijk beplant, maar ik ben nog aan het uitkijken nog naar wat extra planten, die passend kunnen zijn.
Visbestand:
koppel apisto hongsloi
trio Ramirezi electric blue
2 ancistrus (waarvan er 1 binnenkort verhuist)
5 roodkopzalmen
5 corydoras paleatus

Netto aantal liters geschat op 150-160 l
ondergrond filterzand

Wekelijks wordt +- 15 % water ververst en worden de 2 voorste sponzen in aquarium water even uitgeknepen.

Wat me al langer opvalt is dat ik constant met een soort van zweefvuil zit wat de filter blijkbaar niet aankan.
Het is geen mist, wel kleine (stof)deeltjes en mijn cory's en ancistrus zijn ook wel actief op de bodem om te woelen.
Het vuil moet echt al tot op een cm van de filteringang komen en dan nog passeert het vaak zonder ingezogen te worden.
Bij het wekelijks verversen hevel ik de bodem af; duidelijk is dat de meeste uitwerpselen zich in het midden van het bodemoppervlak concentreren.
Ondanks dat dus redelijk wat vuil nog op de bodem blijft zijn de sponzen echt vuil als ik ze eens in het water spoel, en dat dus met wekelijkse interval.
Vandaag iets grondiger gekuist, ook eens met darm in het filtercompartiment geheveld en daar kwam ook een enorme troep uit. Vissenbestand zit er nochtans nog maar een 4-tal weken in

Het terugplaatsen van de sponscompartimenten, alsook het terug starten van de pomp gaat gepaard met een hoop uitstoot van vuil die nog resterend is in het filterhuis.
Het duurt dan tot 's anderendaags vooraleer het meest weggefilterd is (of denk ik eerder terug op de bodem is gaan liggen).
Heb de filter al op verschillende plaatsen gemonteerd, maar geen beterschap zichtbaar.

Nu lijkt me de filtering op zich ondermaats. Anderzijds, hoe kom ik aan zoveel vuile troep bij wekelijkse reiniging ?
Het zijn allemaal nog jonge visjes, en naar mijn mening zit de bak toch overdreven vol.
Vandaag de 2 sponzen uitgeknepen in een emmer, en het leek daarna wel koffie. Zo erg had ik het voorheen nog niet gezien. + dat ik nu al extra het filterhuis had geheveld alsook zoals gewoonte de bodem.

Qua voederen geef ik 's morgens vlokken. De Hongslois zijn nu niet bepaald gekend van snelle eters te zijn, dus ik geef wel iets meer dan ik zou willen zodat zij ook de kans krijgen om te eten. Aangezien zowat alle vissen vooral in de onderste lagen zwemmen, laat ik het vlokkenvoer los onder het water, zodanig dat er niets blijft zweven. Hetgeen uiteindelijk op de bodem belandt zie ik de cory's gretig oppeuzelen. Het is dus niet op in 15 seconden, maar nu ook niet dat het 10 minuten blijft liggen (ferm overdreven, maar je begrijpt het wel).

's avonds geef ik diepvriesvoer. Ook hier komen ze gretig op af. Ik let op dat er tegelijk redelijk wat in gaat, maar ook niet overdreven dat er minuten later nog veel rondzweeft. 's avonds gaat er ook nog een tabletje in voor de cory's en ancistrus. Aangezien dit eerst wat moet opzwellen vooraleer ze er echt kunnen aan eten, duurt dit wel een kwartier vooraleer alles op is.

Is dit filter nu zodanig zwak dat ik constant met zweefvuil zit (wss wel), voeder ik teveel (op het zicht denk ik van niet) of zijn er andere factoren die voor zoveel vuil zorgen.
Mijn andere aquarium is weliswaar een stuk kleiner, maar proportioneel gezien heb ik daar maar een fractie aan vuil in.

Ik zit nu te denken aan bvb een JBL E901, die op papier toch flink krachtiger is. Met buitenfilters heb ik echter totaal geen ervaring. Enkel met exemplaren van 25 jaar geleden, op mijn toenmalig werk, maar mijn geheugen reikt zover niet meer :shock:

Gaat zo'n buitenfilter effectief meer filteren en voor helder water zorgen ? Aangezien veel uitwerpselen in het midden van de bak blijven liggen, lijkt het me een probleem van onvoldoende stroming. Als ik zo'n aanzuigstuk zie van een externe filter, vraag ik me wel of die zowel uitwerpselen (bodem) als zweefvuil (doorheen heel de bak) goed gaat kunnen opnemen?
Is het de investering waard om mijn nog nieuwe Bluwave eruit te gooien en te vervangen door een potfilter?

Aquarium en meubel alleen heeft me zowat 500euro gekost. Voor die prijs verwachtte ik toch op een mooi helder aquarium te kunnen kijken. Beetje zuur om 7 weken later geld uit te geven aan een andere filter, tenzij het verschil echt wel merkbaar zou zijn.
Alvast bedankt voor uw opmerkingen, advies ,..
Torre
Newbie

Aquarium type: Dubai 100 + Aqua 54L

Keer terug naar Filtering