Inloggen/Registreren

Zoeken Help

help bij nieuwe filter in draaiende bak

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

help bij nieuwe filter in draaiende bak

Berichtdoor muloo » zo apr 26, 2015 1:06 am

Hallo,

Mijn schoonvader heeft een 200L bak met een zelfgemaakte filter. Bak draaid nu ongeveer 3 maand
vermits die zelfgemaakte toch niet zo goed is heb ik hem een juwel bioflow 8.0 gekocht.
De vraag is nu, zit er al genoeg bacteriën in de bodem dat ik de filter gewoon mag vervangen of is het beste dat ik de oude spons mee in de filter steek
muloo
Regular

Aquarium type: juwel vision 260

Re: help bij nieuwe filter in draaiende bak

Berichtdoor Wikkes » zo apr 26, 2015 10:04 am

als je de oude spons kunt uitspoelen in een emmer aquariumwater en je nieuwe sponsen er in kunt enten, dan is dat de beste manier.
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Jb Malawi » zo apr 26, 2015 5:33 pm

Het uitknijpen van de oude spons zorgt er vooral voor dat het vuil (afval) uit de spons wordt gehaald wat er voor zorgt dat de belasting op het systeem hoger wordt. Als je de hele spons in de nieuwe filter steekt dan breng je de meeste bacteriën mee over. Beste oplossing is de twee filter gelijktijdig te laten draaien voor een paar weken, zodat de bacteriën zich op een natuurlijke manier kunnen nestelen.

JbMalawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor muloo » zo apr 26, 2015 6:00 pm

Jb Malawi schreef:Het uitknijpen van de oude spons zorgt er vooral voor dat het vuil (afval) uit de spons wordt gehaald wat er voor zorgt dat de belasting op het systeem hoger wordt. Als je de hele spons in de nieuwe filter steekt dan breng je de meeste bacteriën mee over. Beste oplossing is de twee filter gelijktijdig te laten draaien voor een paar weken, zodat de bacteriën zich op een natuurlijke manier kunnen nestelen.

JbMalawi

Dat is nu het probleem. De zelfgemaakte is ingeplakt en de nieuwe moet op de zelfde plaats ingeplakt worden.
Zal ik dan doen zoals wikkes zegt, gewoon de spons uitknijpen in nen emmer en de nieuwe spons er in laten weken.
Andere vraag is dan in welke spons van de juwel bioflow 8.0 vestigen zich de bacteriën?
muloo
Regular

Aquarium type: juwel vision 260

Berichtdoor Wikkes » zo apr 26, 2015 8:09 pm

muloo schreef:
Jb Malawi schreef:Het uitknijpen van de oude spons zorgt er vooral voor dat het vuil (afval) uit de spons wordt gehaald wat er voor zorgt dat de belasting op het systeem hoger wordt. Als je de hele spons in de nieuwe filter steekt dan breng je de meeste bacteriën mee over. Beste oplossing is de twee filter gelijktijdig te laten draaien voor een paar weken, zodat de bacteriën zich op een natuurlijke manier kunnen nestelen.

JbMalawi

Dat is nu het probleem. De zelfgemaakte is ingeplakt en de nieuwe moet op de zelfde plaats ingeplakt worden.
Zal ik dan doen zoals wikkes zegt, gewoon de spons uitknijpen in nen emmer en de nieuwe spons er in laten weken.
Andere vraag is dan in welke spons van de juwel bioflow 8.0 vestigen zich de bacteriën?

die nestelen zich in alles, in het een wat beter dan het ander, in siporax het beste :-)
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Keer terug naar Filtering