Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wat is de beste filter?

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Wat is de beste filter?

Berichtdoor Jonathan009 » di maart 10, 2015 11:03 am

Hoi iedereen, de tittel zegt het al zelf. Wat is nu de beste filter en filter indeling voor een zoetwater aqua?
Ik heb een binnen filter van juwel. Maar naar mijn gedacht werkt het niet naar behoren. Ik doe niets anders dan
visjes verliezen. Ik verander regelmatig mijn water praktisch elke maand (1/3) en mijn sponzen die erin zitten volgens de datums die erop staan.
Wie kan mij hierbij helpen? Als jullie eventueel mijn indeling willen hebben dan is dees het:
Te beginnen van boven naar beneden

Filter watten
Carbax
Nitrax
Grove blauwe spons
Cirax
Fijne blauwe spons
Fijne blauwe spons
Heeft iemand misschien een beter indeling of een betere filter?
Jonathan009
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125

Re: Wat is de beste filter?

Berichtdoor MichielCas » di maart 10, 2015 9:44 pm

Ik zou persoonlijk gewoon van grof naar fijn filteren (grove spons, fijne spons, filterwatten) en dan biologisch (sera siporax). Zo filteren de meeste volgens mij, ikzelf ook en dit gaat perfect.
Voor het gemak kan je evt. een prop filterwatten in begin steken, dan heb je aan de rest van het filter minder onderhoud...
Water verversen doe je beter ook 1x/week vind ik, of toch 1x/2weken.
MichielCas
Newbie

Aquarium type: 60-30-35 gezelschapsaquarium 150-60-60 Malawi

Berichtdoor Jonathan009 » do maart 12, 2015 8:51 am

Ik heb dit zowat overal gelezen van ye beginnen met de grove sponzen en eindigen met de fijne. Maar wat is bu eigelijk het nut hiervan? Kan iemand mij wat meer uitleg geven hierover?
Jonathan009
Newbie

Berichtdoor Gert-Jan » do maart 12, 2015 4:17 pm

Om een filter nu de titel van "beste filter" mee te geven is een beetje moeilijk. Daarom ga ik het ook enkel hebben over de twee merken die ikzelf in huis heb namelijk EHEIM en JBL (wat ook meteen de twee grootste namen zijn qua filters).

EHEIM is zowat de grootste en meest bekendste fabrikant van externe filters voor aquaria. Ikzelf heb al 2 jaar een EHEIM 600 classic en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Deze maakt ook een minimaal geluid en doet zijn werk meer dan behoorlijk. Voor hun filtersoorten klik https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters.
Voordeel (of misschien zelfs een nadeel soms :lol: ) bij de hogere reeksen is dat er bij EHEIM elektronica inzet waardoor je alles kan regelen via pc qua stromingssterkte, je kan dag en nacht cyclus instellen, je filter waarschuwt wanneer er teveel vuilophoping is en deze proper gemaakt moet worden enz enz... Want dan wel rechtstreeks een nadeel hiervan is, is het prijskaartje. Voor een dergelijk filter met een hoge capaciteit ziet je toch al gauw aan €300 of meer. EHEIM heeft ook gewone classics die zeker goed werken en niet teveel poespas inzet en dus ook een stuk goedkoper zijn. Wat ook een voordeel van dit merk is, is dat er quasi in elke aquariumwinkel zeker vervangstukken te verkrijgen zijn moest ergens een probleem optreden.

JBL zal ongeveer de tweede meest bekend fabrikant zijn. Hier heb ik een JBL e1501 van omdat ik een tijd geleden was overgeschakeld naar een grote bak en dus een extra filter nodig had. Ook hierbij, voorlopig nog geen problemen mee gehad, stille pomp en prima werking. Voor mijn nieuwe bak had ik dus een grotere capaciteit nodig en persoonlijk vond ik de prijs van de EHEIM te duur worden, zeker in vergelijking met deze van JBL. Heb de filter nu een 6tal maanden en moet zeggen dat ik hier meer dan tevreden over ben. Geen overdreven capaciteit verlies / even stil als mijn EHEIM classic / geen stukken / ...
Voor jbl filters klik https://www.jbl.de/nl/aquaristiek-zoetwater-producten/group/1078/buitenfilter.

Welke filter je kiest hangt dus zeker voor een deel van je budget af en of je wel dan niet een hoop toeters en bellen (lees elektronica) in je filter wil hebben. Maar naar mijn mening kan je bij filters van beide fabrikanten niet echt slecht zitten. Zie ook dat de capaciteit van je filter zeker groot genoeg is voor je bak = zorg dat je bakinhoud ongeveer 2-3 keer per uur door je filter geraakt.

Wat nu de volgorde van filtermateriaal betreft (bij water dat van onder naar boven gaat):
- Keramische buisjes (ONDERAAN)
- Grove spons
- Fijne spons
- Fijne filterwatten (BOVENAAN)

Waarom? Omdat in de keramische buisjes een bacteriebestand moet worden opgebouwd en in het meest "vuile" water dat recht uit je aquarium komt zit dus ook het meest aan bacterie. Deze zorgen er op den duur voor dat je een stabiele bak gaat krijgen. Vervolgens is het gewoon kwestie van grote stukjes vuil eerst tegen te houden, daarna wat kleinere die nog overschieten en tenslotte het kleine zweefvuil dmv fijne filterwatten. Moest je dit in een andere volgorde doen gaat de werking van de watten naar mijn mening verloren en zullende kleine filterwatten die zweefvuil tegenhouden snel verstopt zitten. Wat dan weer in vuiler water resulteert en capaciteitsverlies geeft omdat de boel wat gaat verstoppen.

Bij sommige pompen stroomt het water van boven naar onder, dus hierbij doe je net het tegenovergestelde :)

Hopelijk heb je hier wat aan!

MVG
Gert-Jan
Newbie

Berichtdoor Jonathan009 » do maart 12, 2015 8:13 pm

Bedankt voor je reactie gert jan. Hier heb ik al wat meer aan. Ik denk dat ik mij eens zo een jbl filter ga aanschaffen. Dus als ik het goed begrijp mijn filter van juwel is niet zo goed. Ik ga eens naar de prijzen kijken want in denk dat het niet al te goedkoop is zo een filter. En om de hoeveel tijd moet je die sponzen dan veranderen bij de jbl filter?
Jonathan009
Newbie

Berichtdoor Gert-Jan » do maart 12, 2015 11:55 pm

Die interne filter van Juwel is zeker niet slecht, maar een beetje meer capaciteit komt de zaak alleen maar ten goede En wat ook mooi meegenomen is met een externe filter, is dat je je interne filter kan verwijderen en zo dus ook meer plaats hebt in je bak + dat lelijk zwart ding dat eruit is :lol: Sponzen vervang ik eigenlijk zelden. Die witte filtermatjes om de 3 a 4 maanden, de rest misschien jaarlijks... Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over natuurlijk. Wat ik wel af en toe doe is eens een spons (NIET allemaal tegelijk) uitknijpen in een emmer aquariumwater zodat er terug wat meer doorstroming is. Maar dit dien je enkel te doen als je ziet dat er steeds minder water door je filter loopt, anders blijf ik er gewoon af.

Wat is je bakformaat?
Gert-Jan
Newbie

Berichtdoor Jonathan009 » vr maart 13, 2015 8:12 am

Het is een rio 125
Jonathan009
Newbie

Berichtdoor Marnick » vr maart 13, 2015 11:21 am

Met je Juwel filter op zich is niets mis. In de binnenfilter van mijn Juwel Vision 260 stak precies hetzelfde als bij jou, in dezelfde volgorde, en dat is altijd goed gegaan. Maar omdat ik veel planten had, verving ik de sponzen niet "volgens het boekje". De methode van Gert-Jan vertoont veel gelijkenissen met wat ik zelf ook deed.

Bovenste mandje:
  • grove witte spons: heb ik vervangen door 2 cm gewone filterwatten; nooit problemen mee gehad; wekelijks vernieuwen (of vroeger als ik in de bodem had zitten woelen)
  • carbo spons: slechts een keer of twee gebruikt, na afloop van een medicijnkuur (een dag of vijf en dan er terug uit)
  • nitrax spons: heb ik niet meer vervangen eens ik voldoende planten had die de nitraat voor hun rekening namen (eens uitgewerkt is het een gewone grove spons); maandelijks lichtjes uitspoelen in een emmertje aquariumwater (onderdompelen en drie, vier keer knijpen)
  • grove blauwe spons: spoelde ik uit op dezelfde manier als de (ex-)nitrax spons maar nooit samen (halverwege de maand de nitrax spons, op het einde van de maand de blauwe spons)

Onderste mandje:
  • cirax: jaarlijks even uitspoelen in een emmertje aquariumwater (het bakje een keer of drie, vier in en uit de emmer)
  • 2 fijne blauwe sponzen: idem als de (ex-)nitrax, maar dan jaarlijks ipv maandelijks

Zoals je ziet kwam het onderste mandje slechts één keer per jaar uit de filter. Onder dat mandje verzamelt zich slib. Dat hevelde ik niet af want ook daarin zitten nuttige bacteriën. Enige nadeel: wanneer ik na het jaarlijks groot onderhoud de filter terug aanzette, kwam wat losgekomen slib in het aquarium terecht. Het is geen zicht ("vies" water) maar kan geen kwaad. De volgende dag is het alweer weg. Halverwege de week verving ik de filterwatten dan wel een keer extra.

Mocht je je afvragen waarom ik in de verleden tijd spreek: na een "accident" in november vorig jaar (met mijn poetsvrouw in de hoofdrol) heb ik het aquarium leeggemaakt. Ik heb het pas in januari terug opgestart en sinds een paar weken gebruik ik Purigen, waardoor mijn filter enigszins anders in elkaar steekt (grove spons, fijne spons, purigen, grove spons, siporax). Maar omdat ik eerst zelf nog moet ondervinden of ik goed bezig ben, heeft het weinig zin dat ik er hier over uitwijd.

Succes!
Marnick
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Jonathan009 » vr maart 13, 2015 12:14 pm

En door wat moet ik dan de carbo vervangen? Of moet ik die sectie vrij laten?
Jonathan009
Newbie

Berichtdoor Marnick » vr maart 13, 2015 1:37 pm

De carbo spons mag eruit. Maar hou hem wel bij. Als je ooit je vissen met medicijnen moet behandelen, dan plaats je hem NA AFLOOP van de kuur tijdelijk terug om de restanten van het medicijn uit het water te filteren. Ik sprak hierboven over 5 dagen maar bij nader inzien lijkt me dat wat lang. Ik heb het maar 2 keer nodig gehad, lang geleden, dus ik weet het niet meer precies. Het zal eerder een dag of twee geweest zijn, denk ik. Dat is ruimschoots voldoende.

Wat kun je in de plaats steken? Tja, zelf gebruik ik dus Purigen. Het is wel geen echte vervanger voor actieve kool: het werkt anders en doet ook niet precies hetzelfde (natuurlijk niet, dat is ook de bedoeling). In tegenstelling tot actieve kool haalt Purigen bijvoorbeeld geen vitaminen en geen (aan chelaten gebonden) plantenvoeding uit het water. Actieve kool verwijdert geen gevaarlijke stoffen zoals ammoniak of nitriet. Purigen eigenlijk ook niet, maar het houdt wel organische stoffen tegen die zich anders in ammoniak en nitriet zouden omzetten. In dat verband: als je je gaat inlezen ivm Purigen, probeer dan de originele, Engelstalige teksten (goed) te begrijpen. De Nederlandse vertalingen die je her en der vindt zijn over het algemeen nogal "krom" en leiden tot misverstanden.
Marnick
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Jb Malawi » vr maart 13, 2015 6:16 pm

Waarom? Omdat in de keramische buisjes een bacteriebestand moet worden opgebouwd en in het meest "vuile" water dat recht uit je aquarium komt zit dus ook het meest aan bacterie.

Hier sla je de bal mis! Het gaat niet over de zichtbare vervuiling die de bacteriën verwerken!
Eerst een grove spons, dan een middel om te eindigen met fijne spons of watten, dan pad biologisch zuiveren
als je niet het vuil tegenhoud voor dat het bij het biologisch materiaal komt gaat deze volledig verstroppen waardoor er geen plaats meer is voor de bacteriën.
De Bacteriën gaan de in het water opgeloste stoffen omzetten
dus van Ammoniak naar Nitriet
van Nitriet naar nitraat
Het voor filteren geeft het voordeel dat je de vervuiling gemakkelijk uit je bak kan halen nog voordat het allemaal wordt omgezet.

Dus GEEN vuil tussen je keramisch materiaal!

JbMalawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Keer terug naar Filtering