Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Purigen

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Purigen

Berichtdoor Marnick » vr feb 13, 2015 11:06 am

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Purigen? In mijn Juwel binnenfilter zitten momenteel de standaard sponzen. Van boven naar beneden zijn dat: filterwatten, actieve koolstof, nitrax, grove filterspons, cirax, 2 fijne filtersponzen. Vervangt Purigen een of meerdere van deze sponzen? Bijvoorbeeld: actieve koolstof en nitrax?

Volgens Aquaplantsonline: "Purigen is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen verwijdert proteïnen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal. Het verhoogt zienderogen de redox. Het maakt het water helder tot ongekende helderheid."

Twee filmpjes op YouTube:
Voor: https://www.youtube.com/watch?v=yiEViILOWXw
Na: https://www.youtube.com/watch?v=tCe3m0vB06w
Marnick
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Purigen

Berichtdoor Buddy » vr feb 13, 2015 10:38 pm

Ja hier zit het in de filter en het werkt fantastisch
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Marnick » za feb 14, 2015 12:47 am

Mag ik vragen wat er in je filter zit? Carbon + Nitrax + Purigen lijkt mij een beetje van het goede teveel. Of vergis ik mij?
Marnick
Newbie

Berichtdoor Buddy » za feb 14, 2015 1:08 am

In mijn filter steekt van onder naar boven sporax ,grove blauwe spons; fijne blauwe spons, sachem purigen ( 100ml is genoeg voor mijn bak en helemaal van boven filterwatten
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Irvgn32 » za feb 14, 2015 1:26 am

Hier ook van onder naar boven Siporax, grove blauwe spons, fijnere spons en filterwatte.
Actieve kool hoef je enkel even te steken nadat je met een ziekte te kampen hebt gehad.
Siporax zorgt voor een uitstekende behuizing voor het bacteriënmilieu die je nodig hebt in je filter voor je biologische filtering.
De siporax moet wel proper blijven dus zeker goed je filterwatte wekelijks verversen en de andere sponzen, indien die vuil zijn, te spoelen in aquariumwater.
Irvgn32
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Berichtdoor Marnick » zo feb 15, 2015 2:57 pm

Bedankt voor de reacties. Intussen heb ik op auquaforum.nl een 6 pagina's lange topic over Purigen gevonden: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1425281. Dat ik het ga gebruiken staat nu vast. In België lijkt Purigen echter moeilijk te vinden. Maar dat geldt voor alle producten van Seachem. Dus heb ik het maar bij aquaplantsonline.nl besteld. Kostprijs: 12,25 euro per zakje van 100 ml. Ik heb er maar eentje nodig maar heb er toch 2 besteld, kwestie van het ene te kunnen gebruiken wanneer het andere aan regeneratie toe is. De actieve kool en de nitrax spons haal ik uit de filter. Het water zal dus in deze volgorde gefilterd worden: filterwatten, purigen, grove spons, cirax, 2 fijne sponzen. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Marnick
Newbie

Berichtdoor Jb Malawi » zo feb 15, 2015 5:50 pm

Ik weet niet in welke richting jullie filters werken (van onder naar boven of andersom)
Wat ik wel weet is als je water filtert is dat je dat steeds van grof naar fijn moet doen.
Dus eerst een grove spons dan een middel en dan pas de fijne of filterwatten.
Dan is al je water mechanisch gefilterd
dan kan je verder gaan met het biologische door middel van bioballen pijpjes of balletjes
daar kunnen de bacteriën zich goed aan hechten die de opgeloste stoffen uit het water opnemen en verwerken van ammoniak naar nitriet en dan nitraat.
als derde stap kan je nog een chemische filtering hebben zoals activekool of zeoliet enz.

Ik zie zo dikwijls dat veel aquarianen eerst hun water over filterwatten laten stromen en dan pas een grove spons.
Als je bv zand wil zeven gebruik je toch ook eerst een grove zeef om dan steeds fijner te gaan!

JbMalawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Berichtdoor Marnick » zo feb 15, 2015 6:45 pm

Mijn filter (Juwel 260 binnenfilter). Maar carbon en nitrax gaan er dus uit en er komt Purigen in de plaats.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Marnick
Newbie

Berichtdoor Irvgn32 » zo feb 15, 2015 6:52 pm

Mijn filter van mijn Rio 180 ziet er gelijkaardig uit.
Ik heb in het onderste deel alles uitgehaald en een net Siporax zitten.
Irvgn32
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 180

Berichtdoor Jb Malawi » ma feb 16, 2015 7:07 pm

Zoals je kan zien hebben ze hier het biologische gedeelte voor het mechanische geplaatst.
Andersom is eigenlijk beter, maar ze gebruiken hier ook de grove sponzen als hechtingsmateriaal voor de bacteriën.
Als laatste zit pas de fijne spons zodat er niets meer naar het aquarium gaan vloeien.

JbMalawi
Jb Malawi
Regular

Aquarium type: Malawi 1.5m

Keer terug naar Filtering