Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Fluisterstille externe opvoerpomp

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Fluisterstille externe opvoerpomp

Berichtdoor Tom-s » zo nov 18, 2012 11:31 am

Ik zit er aan te denken om zelf een filter te bouwen. Er is echter 1 ding wat me tegenhoud en dat is het geluid.
Elke opvoerpomp welke ik heb bekeken maakt aanzienlijk geluid.
Voorwaarden aan de pomp is dat deze extern te plaatsen is (dus buiten het water) en dat deze 1200 - 1600 liter per uur kan opvoeren.
De pompen waar ik op uitkwam zijn de Sicce Syncra Silent 1.5 maar deze zou een brom geven of de Eheim 1250 maar deze zouden ook een bromgeluid maken.
Nu ben ik wel extreem geluidsgevoelig en zal dat maken dat mijn eisen wat hoger zijn dan deze van de meeste mensen wat geluidarm betreft (elke brom, pieptoon werk ik weg, kan er ook niet tegen als er maar iets druppelt in mijn aquarium).
De pomp zou op een filter komen, in een aquariumkast welke van isolatie word voorzien. Bij de slangen zal ik schuim gebruiken om trillingen weg te nemen en de filter zelf zal op een stuk schuim staan.
Heeft er iemand ervaring met een van deze pompen of een stiller alternatief?

Een alternatief is een Velocity T1 filter pomp welke onder de 30 dB blijft. Deze worden in de USA onder verschillende namen verkocht en blijken extreem stil. Enige nadeel is (naast dat de kleinste meer dan 2000 liter opvoert, wat teveel is) de hoge prijs van deze pompen en de grote warmte opbouw.
Daarom dat ik graag nog wat input gehad omtrent dit probleem.
Tom-s
Newbie

Aquarium type: Nano

Re: Fluisterstille externe opvoerpomp

Berichtdoor driver.tim » zo nov 18, 2012 11:38 am

goh iets dat volledig stil bestaat niet he, ik denk dat je je eisen iets naar beneden moet doen ;)
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Berichtdoor Tom-s » zo nov 18, 2012 12:06 pm

Ik stel mijn eisen zo streng voor omdat voor iedereen 'stil' een ander begrip is. Voor mij is stil, heel stil, liefst niet mogelijk te horen of hij aan staat zo stil.
Ik zit momenteel te twijfelen tussen een Sicce Syncra en een gewone potfilter. De potfilter zou dan een JBL e1501 worden, maar daar lees je dan ook weer wisselende ervaringen over.
Tom-s
Newbie

Berichtdoor Aeruna » zo nov 18, 2012 12:18 pm

Ik denk dat je goed moet opzoeken over welke het stilste draait (zo zacht moeglijk brom geluid, want stiller gaat niet, hoewle mijn filter van CristalProfi geen geluid maakt hier, denk ik dat het veel afhangt van hoeveel chance da ge hebt) en dat je daarna het geluid zelf evalueerd na aankoop. Als die echt nog te luid is, zou de isolatie van je kast inderdaad al véél moeten doen. Bij mij staat de filter in een plastieken bak onder mijn bureau maar ik hoor niets, natuurlijk als ik mijn hoofd ernaast hou (om nog eens een katje uit die doos te vissen) hoor ik wel een zacht suizen, maar niet echt gebrom.
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Alvatro » do nov 22, 2012 6:14 pm

Ze maken inderdaad allemaal minimaal geluid vind ik.
Je zal ook creatief moeten zijn met de isolatie rondom het filter
en in de kast.
Ik heb er altans geen last van,mij valt het niet op dat hij draait.
Voor jou blijkbaar anders,he... :?
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Aquarium type: biotoop Discus

Berichtdoor Hartenheer » vr nov 23, 2012 9:09 am

In mijn zeewater aquarium draaien verschillende zware pompen {totaal 14.000 liter per uur} . En ze maken natuurlijk allemaal geluid.
Dat de ene pomp duurder is dan de andere ligt aan de kwaliteit {levensduur} en stroomverbruik, niet aan het geluid. Je kan beter een goede pomp kopen, uiteindelijk ben je goedkoper uit.

Het geluid van de pompen, en het water in de sump is er natuurlijk allemaal. Motoren en water maken nu eenmaal geluid.
En daar hebben we weer een radio voor als het je irriteert :mrgreen:

En als het aquarium op een slaapkamer staat, tja dan zal je eraan moeten wennen.
Met vriendelijke groeten,

Willem

Afbeelding
Voor België en Nederland
Hartenheer
Regular

Aquarium type: Zeewater

Berichtdoor Havana » vr nov 23, 2012 11:01 am

of de pomp in de kamer ernaast zetten en gaten in de muur boren :lol:
Havana
Regular

Aquarium type: 470 liter malawi

Berichtdoor Tom-s » zo nov 25, 2012 11:45 pm

Bedankt voor de reacties.
Ik ga zeer sterk letten op isolatie in de kast zelf. Geluid van de pomp als ook het water moet wat mij betreft 0 zijn.
Ik kan er niet tegen als ik water hoor stromen of druppen. Daarom dat ik gebruik wil gaan maken van lily-pipe uitstroom pijpjes en een schuim omgeven aanzuig van het filter.
De bekeken filters lijken me allen te luid. Ik ben student en heb behoefte aan extreme stilte tijdens het studeren (ja ik heb mijn aquaria op mijn studentenkamer, slaapkamer, alles kamer). Het is momenteel in mijn kamer volledig stil. Ik hoor enkel het aan gaan van de verwarmingen, die maken een heel zacht geluid bij aan gaan en daarom niet storend.
Ik denk nu toch terug te gaan naar conventionele filters. Voor de geplande 250 liter lijkt me de JBL e1501 (met waarschijnlijk 2 losse voorfilters parallel) genoeg en voor de 125 liter kweekbak eronder ga ik een e901 (met 1 voorfilter) gebruiken. Deze ga ik beide op dik schuim zetten en de kast waarin ze staan stevig isoleren. Verder ga ik op zoek naar extreem soepele leidingen om daar enige vibraties te dempen en deze leidingen van isolatieschuim voorzien om geluid te dempen. Verder voldoende zuignapjes tussen de aquaria ruiten en de lily-pipes/slangen om trillingen te dempen. Nog verdere isolatietips?
Tom-s
Newbie

Berichtdoor Hartenheer » ma nov 26, 2012 9:05 am

Tom-s schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik ga zeer sterk letten op isolatie in de kast zelf. Geluid van de pomp als ook het water moet wat mij betreft 0 zijn.
Ik kan er niet tegen als ik water hoor stromen of druppen.

Ik wil niet onaardig doen, maar als je hier niet tegen kan neem dan geen aquarium.
Een mooie screensaver is dan een betere optie.
Met vriendelijke groeten,

Willem

Afbeelding
Voor België en Nederland
Hartenheer
Regular

Aquarium type: Zeewater

Berichtdoor Tom-s » ma nov 26, 2012 12:32 pm

Dat lijkt me toch wat selectief gelezen. Zoals je wellicht verderop hebt gelezen houd ik met succes aquaria. Ze zijn gewoon wat stiller dan een standaard winkel exemplaar. Ik ben er mij van bewust dat het naarmate het aquarium groter word, het stiller maken ook proportioneel moeilijker word gewoon omdat die opvoer pompen meer geluid gaan maken (of ze nu in een potfilter zitten of los zijn). Daarom dat ik hier om wat extra serieuze tips vraag.

Havana schreef:of de pomp in de kamer ernaast zetten en gaten in de muur boren :lol:

Had hier even overheen gelezen. Dit is een goede optie wanneer het aquarium boven een kelder staat. De leidingen naar de kelder leggen en daar een filter zetten. Nadeel is dan het warmteverlies in de winter gezien de keldertemperatuur wat lager is. Dus goede isolatie is een must. Maar in de zomer is de kelder een gigantisch voordeel omdat het water dan op een constante temperatuur gehouden kan worden.

Helaas heb ik niet direct een kelder tot mijn beschikking en gaat het geheel op een appartement komen. Wat gaten boren in de muren ook niet mogelijk maakt. Geluk is wel dat ik dan niet meer hoef te slapen in de kamer met de aquaria en wellicht daardoor wat lagere geluidseisen kan stellen.
Tom-s
Newbie

Berichtdoor Alvatro » ma nov 26, 2012 11:53 pm

Met de afstand en hoogteverschil heb je dan weer een heel krachtige pomp nodig,verre van het warmteverlies.
Niet echt haalbaar allemaal,maar het was grappig bedoeld,eerder dan praktisch.
Als je geen sump hebt,heb je daar al geen last van.
Uitstroom uit de filter in het aquarium niet sproeien,of op het wateroppervlak laten stromen.
Buitenfilter evt proberen inbouwen in een isolatiedoos uit piepschuim waar bvb vissen of eten in getransporteerd word.
Enkel openingen voor uitstroom an aanvoerleiding.
Wanden van de kast met isolatiemateriaal bekleden en afdichten.

Als dat niet helpt,dan zie ik geen verdere oplossingen.
En dan ga je het geluid maar voor lief moeten nemen.

Een grote binnenfilter/bioblok is ook een optie,moest dat mogelijk zijn.
Daar valt het geluid ook rueze mee,bedoel ik stil dus....
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Berichtdoor Aeruna » di nov 27, 2012 1:02 am

Okay dit gaat wss raar klinken maar:
Het meeste geluid komt toch van de trillingen die door de motor veroorzaakt worden?
Wat als je nu eens de filter opspant? Met een soort rubberen banden in elke hoek van de kast, dat die als het ware 'zweeft', natuurlijk niet haalbaar met een zware filter, maar als de filter licht genoeg is zou dat de meeste trillingen op moeten vangen. Moet je wel stevige rubberen banden vinden en een manier om die aan de filter te hechten.
Aeruna
Hardened

Aquarium type: warmwater

Berichtdoor Tom-s » di nov 27, 2012 2:18 pm

@ Alvatro: Over het hoogteverschil heb je gelijk maar dat kan je opvangen door de filter in de kelder bijna tegen het plafond te bouwen. Die isolatiedoos had ik nog niet serieus over nagedacht omdat ik hier bang ben voor warmte opbouw in en rond de motor van het filter. Binnenfilter is geen optie omdat ik enkel een instroom en uitstroom in mijn aquarium wil hebben. Verlichting wordt gehangen en de rest van de techniek schakel ik in-line in de kast.

@ Aeruna: Bedankt voor de reactie. Filter ophangen heb ik al vaker gezien. Dit zie je met name bij filtering over een bioloog. Daarbij hangen ze de pomp aan een draadje vrij in het water. Ik ga het eerst proberen dmv een blauwe filtermat onder het filter. Mocht dat inderdaad te weinig helpen dan ga ik hem hangen.
Tom-s
Newbie

Berichtdoor Alvatro » wo nov 28, 2012 2:33 am

Als je de filter op iets zet dat de trillingen van de kast houd,zoals verschillende
soorten isolatiemateriaal,dan moet je hem niet hangen,he...
Als het dik genoeg is moet dat lukken.
In een isobox zal de pomp wel niet te warm lopen ,denk ik.
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Berichtdoor Tom-s » wo nov 28, 2012 3:02 pm

Nieuw idee: Om het contact met de kast te verminderen laat ik in de kast waar de filters komen de bodem weg. Zodat ze direct op de stenen vloer staan (op schuim) om zo trillingen overdracht te minimaliseren. In theorie zou dat i.c.m. geluidsisolatie in de kast en geïsoleerde slangen voldoende zijn.
Is dat niet voldoende dan ga ik voor de isobox.
Tom-s
Newbie

Keer terug naar Filtering