Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Zelf filter maken

Alles over het plaatsen, uitwassen van de filter. Ook de verschillende soorten filtermaterialen kunnen aanbod komen.
Bookmark and Share

Zelf filter maken

Berichtdoor Joerry » ma sep 10, 2012 7:53 pm

Dit weekend of het weekend erna kan ik mijn nieuwe bakje gaan ophalen 150*40*50 nu zou ik hem open willen houden aan de achterkant en zijkanten en dus werken met een externe filter.

Nu zou ik deze filter zelf willen maken en had ik gedacht van een klein aquariumpje te gebruiken wat ik hier nog heb staan.
Ik zou hem willen maken zoals op de afbeelding en dacht de invoer ook zelf te maken met 2 overflows zoals hier in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=65yVr7DiDls

Nu is mijn vraag is dit mogelijk? Ik lees overal dat mensen em luchtdicht willen.
Zien jullie mss dingen die problemen gaan geven?
Bijlagen
Naamloos.png
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Re: Zelf filter maken

Berichtdoor Niels458 » do sep 13, 2012 11:45 pm

Ik ben geen expert, maar volgens mij is dit wel perfect mogelijk..Op deze manier ga je dacht ik biologisch filteren en niet eerder mechanisch (alhoewel dit wel een beetje overlapt denkik).. het hangt volgens mij ook af van waarover je gaat filteren..
100 liter axolotl tank - Ambystoma Mexicanum
Gezelschapsaquarium - Guppy's, Corydora Panda, Corydora Longfin Peppered, Cherry garnalen, Neon Tetra, Anatome Helena slakken
Cube - Rasbora galaxy, Orange garnalen, Cherry garnalen
Niels458
Regular

Aquarium type: 100l Axolotl , Gezelschapsaquarium en nanocube

Berichtdoor steven_1983 » vr sep 14, 2012 6:52 pm

hier heb ik ook zoeen bioloog onder mn groot aquarium staan en filtert perfect!
ik zuig wel anders mn water aan en nu het filmke te zien ga ik overstappen naar dit systeem want hier is de kans dat stilvalt wel mogelijk!

je moet wel voor een ding zien: zorg dat het water in je compartimenten gemakkelijk kunnen overlopen naar de volgende want eenmaal je filter vervuild geraakt ga het water per compartiment lager staan.

grtz
~~ There's No Backdoor To Heaven, Just A Frontdoor To Hell ~~
..........................DIO 10/7/'42 - 16/5/'10.................................
steven_1983
Hardened

Aquarium type: selfmade garnalenappartement

Berichtdoor Hartenheer » za sep 15, 2012 4:05 pm

Ik ben nieuw op dit forum en weet dus niet wat voor soort aquarium je wil. Voor cichlide is het perfect

Voor een plantenbak.
Hou wel rekening met dit soort filters, dat je een hoop CO2 kwijt raakt
Met vriendelijke groeten,

Willem

Afbeelding
Voor België en Nederland
Hartenheer
Regular

Aquarium type: Zeewater

Berichtdoor Joerry » ma sep 17, 2012 11:34 am

Het is voor gewoon een gezelschaps bak (300l) maar wil niet meer werken met binnenfilter en wou zelf iets in elkaar steken :D
Ook met een bioloog werken lijkt me veel makkelijker en je hoeft er je aquarium niet voor te verstoren. En ben zo niet voor die externe filters van JBL of Eheim met het bakje heb ik een grotere hoeveelheid en in mijn ogen een grotere vrijheid met wat ik erin doe.

@steven_1983: Ik heb het overloop systeem dit weekend geprobeerd UaraJoey (van het filmpje) had uitgerekend dat met PVC buis van 20mm ik meer als voldoende zou moeten aanzuigen. Nu is het probleem dat hier in mijn buurt nergens PVC stukken te krijgen zijn, tenzij ik elecktriciteits buis neem waar dus geen 90° bochten voor zijn die geschikt zijn.
Nu heb ik dus de kleinste maat genomen met deftige stukken en dat is 32mm maar die gigant wil ik dus zeker niet in mijn aquarium hangen, ook dan nog het feit dat ik dus een uitsparing ga moeten maken in mijn deksel.

Dus volgens mij heb ik dan alleen nog maar de opties met de 2bakjes (zelfde systeem alleen anders in elkaar gestoken) of gewoon men bak laten boren.
Aangezien ik zo weinig mogelijk rommel aan men aquarium wil lijkt me het boren het beste systeem maar is dit zelf te doen? Of woont er iemand in de buurt van Lummen Diest die dit wel kan?

Ook hoe maak ik men vakjes best in de bioloog ik dacht vakjes van 8x8 te nemen en dan 3 rijen van 6 te nemen wat uitkomt op 24x48 waardoor ik in men bakje van 60x30 nog ruimte overhoud voor warmte element en men pompje.
Over het overlopen van compartiment naar compartiment had ik gedacht van de 30Cm hoogte van men bioloogje eigelijk maar een 20-22 CM te gebruiken waar dan een +-15cm materiaal inkomt indien de overgang niet goed gaat gaat gewoon het water over men tussenschoten lopen waarna het dan gewoon ongefilterd bij men pomp komt die het dan gewoon weer oppompt, dus denk ik zonder groot gevaar
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor Alvatro » ma okt 08, 2012 11:52 pm

Die buizen lijken mij electriciteitsbuizen,maar op deze manier word hier geen elektriek
meer gelegd.Ze dienen vooral als doorvoer of ondersteuning.
Bochten zal je inderdaad moeilijk vinden.
Het belangrijkste lijkt me de constructie vd overloop.
Als het water zakt in het aquarium,dat de overloop stopt.
De "sump"eigenlijk,daar kan je vele kanten mee uit,er mogen grotere vakken inzitten,al had je er maar 3.
Belangrijkste hier ook de constructie van de schotten.

Als de overloop veilig is gemaakt,geen probleem.Enige bedenking:als het peil in het aquarium zakt,en de overloop stopt,
dan kan de opvoerpomp wel droog draaien of defect gaan.
Het lukt op youtube blijkbaar goed,dus moet lukken.

Groetjes, :D

Alvatro
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Aquarium type: biotoop Discus

Keer terug naar Filtering