Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Biotoop

Bookmark and Share

Biotoop

Berichtdoor Ineke94 » wo jul 03, 2013 11:31 am

Hey

Mijn 60l bak staat leeg en ik zou er heel graag een biotoop aquarium van maken.
Liefst zou ik een Azië biotoop willen, maar wel specifiek uit een bepaald meer of rivier. Ik ben al ongeveer een maand bezig met het opzoeken over verschillende biotopen, maar ik geraak er maar niet aan uit...
Dus nu vroeg ik mij af of iemand van jullie misschien iets leuk weet :)
Ineke94
Newbie

Aquarium type: 430 liter en 60 liter

Re: Biotoop

Berichtdoor christel 1975 » wo jul 03, 2013 11:42 am

ja hoe meer je opzoekt hoe verwarrender het word :P . hoe biotoop wil je gaan ook planten en hout ook biotoop gericht te werk gaan? het is namelijk nogal persoonlijk gebonden wat en welk je wil in je aquarium.
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor joanna » wo jul 03, 2013 11:47 am

Ik zou een bepaalde hoofdvis kiezen die je erg interessant lijkt, en dan kijken of je errond een vis- en plantenbestand kan maken.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Ineke94 » wo jul 03, 2013 4:01 pm

Ja ik zou echt een biotoop aquarium willen dat zo dicht mogelijk tegen het natuurlijke biotoop aanleunt ook qua planten en hout e.d.
En ben opzoek naar een hoofdvis maar er is zoveel keuze :p
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » wo jul 03, 2013 4:42 pm

Wil je een bepaalde richting uit, bv goerami's, cichliden, hillstream...? Wil je graag iets speciaals of mag het ook een vaak gezien visje zijn? Wil je makkelijk te houden waterwaarden of wil je wat moeite doen voor een meer veeleisende vis?

Ik zie ook erg graag Aziaten, superleuke vissen vaak!
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » wo jul 03, 2013 5:43 pm

Qua moeilijkheid zou ik iets tussenin willen, niet van zelfsprekend maar ook niet zeer moeilijk. Ook zou ik graag de slaketende slak erbij willen omdat ik hem best wel boeiend vind ^^
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » wo jul 03, 2013 6:35 pm

Je kan misschien eens kijken naar de kleinere betta soorten, pseudosphromenus dayi, parasphromenus soorten, trichopsis pumila of schalleri. Dario dario is ook superleuk maar erg mini! Colisa chuna is ook een dankbaar visje.

Ik ben een groep betta albimarginata aan het grootbrengen, maar heb het probleem dat er van de 7 oudere jongen maar 1 al duidelijk een mannetje is (en mannen mogen niet in de minderheid zijn bij deze soort) :roll: Dan heb ik na 1,5 jaar eindelijk juvenielen die oud genoeg zijn om te verkopen, zijn het allemaal vrouwen :lol:
Andere betta soorten zijn enkel in Duitsland te verkrijgen, in België en Nederland is het enkel betta splendens die gekweekt wordt. Mijn albi's komen ook uit Duitsland, en heb ik gekocht via de Skalaar in Gent. Echt superleuke karakters!

Om ideeën op te doen kan je hier kijken: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
Je vult bv Azië in en een aquariumlengte van 60cm, en dan krijg je verschillende vissen te zien die zouden passen.
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » do jul 11, 2013 8:31 pm

Dank je voor de tips :) Ik heb wat zitten rondkijken en de meeste van deze betta's hou je beter in paartjes. Zijn er soorten waar nog andere vissen bij kunnen of leven betta soorten in de natuur ook echt enkel in de buurt van enkele soortgenoten?
Ineke94
Newbie

Berichtdoor christel 1975 » do jul 11, 2013 9:44 pm

bij een betta kan je meestal wel nog een schoolvisje zetten. ik heb een bettaman samen zitten met khulli's, corydora pygmeus, rasbora hengli.
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor joanna » do jul 11, 2013 10:20 pm

Meestal is een scholenvisje inderdaad geen probleem. Ik heb 20 rasbora espei bij mijn groep betta albimarginata. Deze betta soort wordt in groep gehouden, niet als koppel. Je moet er bij betta's vooral op rekenen dat het hevige jagers zijn (eigenlijk de meeste vissen die ik eerder heb genoemd), dus zeker niks van kleine garnalen erbij. Japonica garnalen gaan hier wel goed, maar die zijn even groot als de vissen. Als medebewoners geen 'concurrentie', maar een scholenvis, bodemvis of algeneter is doorgaans geen probleem.
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » vr jul 12, 2013 6:05 pm

Betta burdigala
Betta brownorum
Betta albimartginata
Ik vind deze soorten wel interessant, is 1 van deze een goed idee en welke zoude jullie me dan aanraden?
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » vr jul 12, 2013 7:21 pm

De waterwaarden voor de burdigala en de brownorum lijken me zeer moeilijk te handhaven.
De albi's zijn niet zo moeilijk. In een 60 liter zou ik er wel niet veel houden, bv 2 mannetjes en een vrouwtje. Het aquarium moet erg dicht beplant zijn voor voldoende schuilplaatsen zodat ze zich kunnen afzonderen.
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » zo jul 14, 2013 9:53 pm

Ok :) Weet je misschien nog wat de kostprijs van je albi's was?
Ineke94
Newbie

Berichtdoor Ineke94 » zo jul 14, 2013 9:57 pm

En wat is de reden dat er meer mannetjes dan vrouwtjes aanwezig moeten zijn? :)
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » zo jul 14, 2013 10:10 pm

Ik heb 19 euro/stuk betaald via de Skalaar, die is ze in Duitsland gaan halen.

Een koppel kan op zich ook wel, maar vrouwtjes mogen niet in de meerderheid zijn. De mannetjes dragen de eitjes/jongen namelijk 2 weken in hun mond en gedurende die tijd eten ze niet. Als de vrouwtjes in de meerderheid zijn, dan krijgen de mannetjes nooit de gelegenheid om aan te sterken tussen nesten en zullen ze uiteindelijk sterven.

Als je interesse hebt, kan ik je wel een koppel verkopen. En eventueel een 2de mannetje reserveren voor als ze eindelijk opkleuren. Het duurt wel even, de oudsten die nu beginnen te kleuren zijn al ruim 1 jaar oud. 19 euro is eigenlijk spotgoedkoop als ze altijd aan dit tempo groeien :lol:
In dit topic kan je foto's zien van mijn groep: viewtopic.php?f=62&t=15135
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » di jul 16, 2013 5:16 pm

Dat zou wel fijn zijn :D Hoe oud worden de visjes ongeveer? Ik zou eind/midden augustus kunnen beginnen met de opstart van mijn bak dus als alles goed gaat zouden de vissen er ergens in september in kunnen. Wat voor filtersysteem gebruik je en welke bodembedekking? :)
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » di jul 16, 2013 7:30 pm

Ik dacht dat ze rond de 5 jaar werden, maar er is weinig over te vinden. Ik had gedacht aan 15 euro/vis, want er is toch een jaar werk in gekropen om ze zo groot te krijgen. Als dat ok is voor jou, dan reserveer voor jou de eerste visjes uit mijn kweekje 8)

De ouderdieren hier eten enkel levend en diepvries, maar de juvenielen heb ik droogvoer (korreltjes) leren eten. Ze krijgen hier de ene dag diepvries en de andere dag korrels.

De ouderdieren zitten hier in een juwel lido, met fluval stratum als bodem. Dit houdt de pH stabiel op 6,5 en de KH op 1 (ik heb vreselijk hard en basisch leidingwater). Er staat een eheim buitenfilter op met watten, blauwe spons en vooral veel substraat voor bacteriën om aan te hechten. Niets speciaals dus qua filtering. Stroming mag niet te sterk zijn, ze hebben graag véél beplanting om tussen te schuilen. Je zal ze zelden in open water zien zwemmen, ze zwemmen graag rond/naast planten of hout. Van echte schuilholen maken ze hier geen gebruik. Als een mannetje met eitjes zit, kan hij gerust een week lang verdwijnen tussen de planten, dus je niet direct zorgen maken. Ik ben mijn mannetjes regelmatig kwijt, ook al denk je dat dat bijna onmogelijk is in 'maar' 120 liter. Catappa of bananenboom bladeren zijn aan te raden bij betta's, ze hebben een licht ontsmettende werking voor als ze met vinbeschadigingen zitten en vormen een goede bodem voor microleven, waar de minuscule pasgeboren betta's zich dan mee kunnen voeden.
Mijn jonge dieren zitten echter op totaal ander water in de stelling. Ik heb daar fout grind gekozen wat het water hard houdt, waardoor de pH ook niet lager raakt dan 7. Hier zit turf in de filter om de pH niet té hoog te laten worden. Dus echt moeilijk of kieskeurig zijn de albi's zeker niet. Beide aquaria hier staan wel redelijk warm op 27°C, maar denk dat dat niet echt nodig is.
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » di jul 16, 2013 8:55 pm

Dat is zeker goed voor mij :D Ik heb ook al zitten denken aan een buitenfilter, maar ik dacht dat deze net een sterke stroming gaven of ben ik hier fout?
Ineke94
Newbie

Berichtdoor Ineke94 » di jul 16, 2013 10:38 pm

Hoe groot moeten de scholenvisjes minstens zijn zodat ze niet worden opgegeten? :)
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » di jul 16, 2013 10:56 pm

Je kan de stroming aanpassen normaalgezien. Hier zit er een soort kraan op de uitstroom en deze heb ik voor 2/3 toegedraaid zodat er een zachte kabbeling is aan het oppervlak. Daarnaast vormen de drijfbladeren van de lotus en de lange bladeren van de aponogeton een buffer zodat een groot deel van het oppervlak ook stil ligt. Door de sterke beplanting wordt de stroming overal in het aquarium wat gebroken.

Een 3tal cm moet veilig zijn :) Ik heb er zelf 20 rasbora espei bij zitten, maar dat aquarium is natuurlijk dubbel zo groot. Vooral ook een rustig visje dat niet de hele dag op en neer zwemt, want de betta's zijn zelf erg kalm.

Hehe met even te zoeken merk je toch dat die maten niet altijd kloppen... Volgens 1 bron zouden albi's maar 3cm worden, maar mijn volwassen vissen zijn toch eerder 5cm. En een andere site zegt dat espei's 4,5cm zouden worden terwijl ze hier rond de 2,5 zitten volgens mij.

Mijn originele 'biotoop' was gericht op een andere betta, vandaar heb ik de rasbora espei uit Thailand. Albi's komen uit Indonesië, dus als je graag in dat land wil blijven lijkt de Boraras urophthalmoides wel iets. Volgens de ene site worden ze 4cm en volgens de andere maar 1,5cm (dus wel beetje risicovol klein...) :? Rasbora hengeli is zeker groot genoeg en komt uit Indonesië. Maar ongetwijfeld veel keuze als je je er wat in verdiept :) En de betta's zijn momenteel zelf nog maar 2 à 3cm, dus misschien zullen ze niet azen op vissen zoals die boraras als ze ermee opgroeien. Het zijn helaas geen frequent gehouden vissen en meestal zitten ze in speciaalaquaria, dus weinig ervaring met medebewoners...
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » di jul 16, 2013 11:12 pm

Dankje voor de informatie :) Volgens de database van deze site http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp komt de albi uit Borneo, dit klopt dan niet? :)
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » di jul 16, 2013 11:19 pm

Ik moest even googelen want een andere bron zei Indonesië, maar blijkbaar ligt Borneo in Indonesië ofzoiets :lol:
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » wo jul 17, 2013 1:53 pm

Ok :p Dus als er gewoon Indonesië bij de oorsprong van de vis staat komt deze overal verspreid daar voor en dus ook in Borneo? :) Zit ik hier al een hele tijd op te zoeken over Borneo en had ik nog niet door dat het in Indonesië ligt ^^
Ineke94
Newbie

Berichtdoor joanna » wo jul 17, 2013 3:41 pm

Appears endemic to the Sebuku River drainage in Kalimantan Timur (East Kalimantan) province, Indonesia, Borneo.

Type locality is ‘Sungei Sanul, tributary of Sungei Tikung, Sungei Sebuku basin’.

http://www.seriouslyfish.com/species/be ... marginata/

Maar ik denk dat je het je heel moeilijk gaat maken als je zo precies gaat zoeken op biotoop. Ik zou zelf op Indonesië/Borneo zoeken voor bijvissen en planten.

Keep the tank well-covered and do not fill it to the top as like all Betta spp. it requires occasional access to the layer of humid air that will form above the water surface, and is an excellent jumper.

Hier hebben ze trouwens nog nooit gesprongen en ik heb ze ook nog nooit lucht zien happen, maar mijn aquaria zijn wel afgedekt.
joanna
Hardened

Berichtdoor Ineke94 » wo jul 17, 2013 3:59 pm

Ik vind inderdaad weinig info over de fauna in deze rivier en ga het bij Borneo, Indonesië houden :p
Ineke94
Newbie

Volgende

Keer terug naar Azie