Aquariaforum.be • Toon onderwerp - vraagske

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

vraagske

Bookmark and Share

vraagske

Berichtdoor Berre83 » za jan 05, 2013 10:22 am

ik weet dat er hier al veel over gezegd en gevraagd is enzo.maar kga hier ni terug alles beginnen lezen enzo om dan te weten wat ik nu ga vragen :D ik wil weten wat je het beste als bodem kan/moet gebruiken voor een za gerichte aquarium?en natuurlijk wil ik ook ervaringen weten...momenteel gaat mijn voorkeur naar zo fijn mogelijke grind of zand.en heb hier al wel wa over rivierzand gelezen en da lijkt me het mooist...maar is da het beste of ni?maar ik zou liefst iets hebben dat redelijk goed in hoogtes enzo te brengen is...
Juwel Rio 240 (ZA)
Berre83
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 (ZA)

Re: vraagske

Berichtdoor Admin » za jan 05, 2013 12:27 pm

Hey Berre,

Er zijn idd veel vragen en opmerkingen gegeven rond bodems in verschillende aquaria. Ikzelf basseer me steeds op de vissen/inrichting (veel of niet veel planten) om mijn bodem te bepalen.

Dus als je zegt ik wil starten met een aqua-bitoop Zuid-Amerika, dan zou ik graag eerst van jouw vernemen of je veel of niet veel planten wil gaan houden en wat soort van vissen je wil gaan houden.
Trouwens er zijn in Z.A. verschillende biotopen na te leven.

Greetzz :D
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor Berre83 » za jan 05, 2013 1:39 pm

daarom dat ik ook za "gericht" zei ;) ik ga me dus ni aan 1 bepaald za biotoop houden.zien welke planten het mooist zijn enzo.en ik dacht zo aan een 40% te beplanten.en qua vissen zou ik willen beginnen met een aantal dwergcicliden,ben er nog niet helemaal uit welke soort juist.daar heb ik nog een aantal maanden tijd voor :)
tegen einde deze maand zou ik mijn nieuwe bak hier hebben willen staan.en dan midden volgende maand eraan beginnen.tot hiertoe gaat men voorkeur voor de bodem uit naar de JBL sansibar...
Juwel Rio 240 (ZA)
Berre83
Regular

Aquarium type: Juwel Rio 240 (ZA)

Berichtdoor Admin » za jan 05, 2013 2:02 pm

die bodem lijkt me vrij scherp te zijn voor je cory's en eventuele cichliden. Je moet weten dat cichliden graag met hun muil de grond induiken, al was het maar om de ingang van hun nest te vergroten of te verkleinen. Staar je ook niet te blind om een 'donkere' bodem. Je bodem hoeft niet zwart te zijn, valt zelden voor in de natuur. Je moet maar eens kijken naar de filmpjes die Mana hier gezet heeft ivm de ZA-biotopen. Ik zou gaan voor bruinig kiezelgrind , mengeling van iets grotere kiezel en dan hier en daar bijkomend een zandbodem voorzien. Leg dan hier en daar op een strategische plaats wat mooie maaskeien en dan zit je zeker goed.

Greetzz
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor thomas01 » za jan 05, 2013 2:34 pm

voor een mooie "zandbodem" moet je gewoon naar een leverancier van bouwmaterialen gaan en daar haal je fijnkorrelige rivierzand. enkel opletten dat er geen of niet teveel schelpen inzitten (in brico, gamma enzo is dat nogal eens het geval). zo een zak kost slechts 1 à 2 euro voor 25kg ipv de 5euro voor 1klg in de aquariumzaak
deze zand maak je met de "emmermethode" zuiver, dwz een beetje zand in een emmer doen, half vullen met water en dan roeren en draaien en zwaaien met je hand zodat het vuil boven komt drijven en dat giet je dan af. dit herhaal je enkele malen totdat het water helderder en helderder wordt... en dan de bak in :)

je kan ook filterzand bij een zwembadwinkel halen, maar dit is weer iets duurder... (10 tot 20€ voor 25kg)
Afbeelding
thomas01
Regular

Keer terug naar Zuid Amerika