Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Wat zijn bonds- of huiskeuringen?

Bookmark and Share

Wat zijn bonds- of huiskeuringen?

Berichtdoor marlène » do sep 07, 2006 9:28 pm

Omdat ik gemerkt heb dat een aantal mensen zich niet echt een voorstelling van de keuringen kunnen maken, heb ik geprobeerd om hierover wat op te schrijven voor zo ver als ik het nu weet. (Ik kom tenslotte ook pas net kijken. :wink: ) Vul gerust aan als je wat toe te voegen hebt.

Bonds- en huiskeuringen, zijn keuringen die je kunt laten doen van bijvoorbeeld je aquarium. Een speciaal daartoe opgeleide keurmeester van de Nederlands Bond Aqua Terra (NBAT) of de Belgische bond (BBAT), komt dan kijken naar de toestand van je aquarium, vissen en planten.

Ik citeer van de NBAT-site:
...een onspannen ontmoeting met een bondskeurmeester. Die ongemerkt de ... op de i zet, dat wel.
De keurmeesters volgen de eisen van de tijd. Zo staan optimale levensomstandigheden voor dier en plant boven aan hun lijst. Maar wat voor lijsten ze ooit hebben gehanteerd, één ding mag u aannemen: door het keuren staan de vivaria van NBAT-leden boven aan de lijst van de beste aquaria en terraria ter wereld.
Als leidraad voor het keuren wordt een gids gebruikt, de Keurwijzer, die door het College Bondskeurmeesters van de NBAT is ontwikkeld. Die gids is natuurlijk ook de leidraad is voor de deelnemers (m/v)....

Binnen verenigingen die aangeloten zijn bij de bond, kunnen leden zich jaarlijks inschrijven voor de keuring. Verschillende onderdelen van je aquarium leveren punten op. Degene met de meeste punten wint. De verenigingskampioenen gaan door naar de districtskeuringen, en de winnaars daarvan naar de landelijke keuring. En zo ontstaan de landskampioenen (in verschillende categorieen).
marlène
Hardened Pro

Keer terug naar Algemeen