Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Marlène's eerste keuringsavontuur

Bookmark and Share

Marlène's eerste keuringsavontuur

Berichtdoor marlène » ma sep 04, 2006 11:14 pm

De keuring is op 14 oktober. Mijn inrichting is nu nog wat grof maar dit wordt zeker de sfeer. Er staan een aantal ideeen op stapel:

Het rode links en de strikta's ernaast komen nog in een andere verhouding maar moeten nu even zo doorgroeien.
Rechts overweeg ik de groene lotus eruit te gooien (rode blad is er al af) en daar in een veldje mijn mooie diepgroene mosballen een plekje te geven.
De althernatera gaat achter de gliceria nog iets omhoog en de bocht in dit geheel moet zijn weg naar rechts nog vinden.
De elantine tiandra komt minder diep en rechts ga ik hem weg laten lopen.

Graag hoor ik op- en aanmerkingen. Schroom vooral niet. :lol:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door marlène op za okt 14, 2006 12:52 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Diesel » di sep 05, 2006 12:07 am

Het is en plantenbak, en aangezien ik daar dit jaar ook pas voor de eerste kee met meedoe ga ik je daar niet over adviseren, behalve dan dat ik het er mooi uit vind zien in een eerste oogopslag.

Marlene, probeer wel je apparatuur een beetje weg te werken.
Diesel
Hardened

Berichtdoor marlène » di sep 05, 2006 9:01 am

Als het goed is, zal het enige wat je ziet de filteruitstroom zijn. Is dat een probleem?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor GK » di sep 05, 2006 9:20 am

Het is zowiezo een puntje af. Want ze zeggen dat alle techniek verborgen worden.

Je bak ziet er in ieder geval stukken beter als die van mij. Je zal dan ook wel een hoger plaatsje bemachtigen als mij. :)

Ik ga iets meer rebelleren en niet zo'n echte Hollandse bak opleveren. Gewoon om eens te zien of ze dat ondertussen ook kunnen apprecieren.
Althans dat was de bedoeling. Maar die rottige zweefalg wil maar niet weg gaan en verstoort mijn gehele planning!

Voor jouw bak, ik zou misschien de linker zijwand proberen iets meer te bedekken (dus waar je crypto's staan). Achterwand vind ik heel mooi. Straatje is ook zeer geslaagd.
AfbeeldingAfbeelding
GK
Hardened

Berichtdoor marlène » di sep 05, 2006 9:33 am

Ik dacht misschien aan brazilliaanse waternavel voor die linkerkant. Dat frist de boel wel lekker op.
Ik heb ook begrepen dat het 'luifelen' links en rechts wel op prijs wordt gesteld.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Toyotatsport » di sep 05, 2006 1:31 pm

Ja ik kan er weinig over oordelen dan dat je bak er zeer mooi uit ziet. :o
Korrelen is een kunst als je het goed doet vliegt de dag voorbij. www.aquariushuizen.nl www.detetra.nl
Toyotatsport
Hardened

Berichtdoor .jaap. » di sep 05, 2006 8:04 pm

Als je de zijruiten open hebt dan moet er ook iets te zien zijn, maw ze moeten functioneel zijn. Dus die ook schoonmaken en niet laten bealgen.

Afhankelijk van wie er komt keuren, kan het zijn dat de glyceria maxima als inheems wordt bestempeld. Als je daar weer eens een stek van hebt hou ik me aanbevolen want bij mij is het doodgegaan.

Het wateroppervlak moet geen braakliggend terrein zijn. De glyceria doet al een hoop maar er mag best nog wat meer overhangen. Waternavel aan de linkerkant vooraan kan ook om die reden een goed idee zijn. Tussen de twee rode bosjes rechts kan ook iets lichtgroens. Maar pas op voor teveel verschillende soorten, haha

Probeer ook iets meer nog met hoogteverschillen te werken. Bijvoorbeeld aan de linkerkant staan drie evenhoge bosjes op een rijtje. Kijk of je op het moment van de keuring de middelste iets lager en de twee andere iets hoger kan hebben. Dat wordt een kwestie van precies op tijd snoeien zodat ze op het moment van keuring precies goed staan.

Ik ben erg benieuwd wat de keurmeester van je achterwand vindt.

Jammer dat de concurrentie in zoetermeer zo moordend is, in elke andere vereniging kom je met deze bak fluitend bovenaan.

Zet ook de foto van je bak op VVV daar hebben ze ook vast nog wel een paar al- dan niet tegenstrijdige tips :P
.jaap.
Regular

Berichtdoor marlène » di sep 05, 2006 10:56 pm

Bedankt allemaal voor jullie advies zo ver. :lol:

Dank je wel Jaap voor je gedetailleerde aandachtspunten. Ik waardeer dat zeer. Op 17 oktober is de helft van mijn gliceria van jou. Ik zal onze koerierster inschakelen. :wink:
Want inheems of niet, de gliceria blijft erin. :twisted:

Die zijruiten zijn schoon, ik kan zo vanuit zowel zit- als eetgedeelte ook naar het aquarium kijken. Ik heb gehoord van een keurmeester in wording, dat ze alleen naar de voorkant kijken. Daarom is dat luifelen links en rechts een dilemma, de samenhang in het interieur is er dan niet eenvoudig meer. Zonder de hele zijwand dicht te beplanten denk ik dat het wel een klus is om mijn filteruitstroom weg te krijgen. Ik heb er over gedacht om het hele buisgedeelte met de gaatjes eraf te halen en het water er zo op een kort stuk in te laten stromen richting de voorruit. Denk je dat dat zonder al te veel ernstige gevolgen kan?

Dat van die hoogte verschillen is precies mijn idee. Ik wil van die rode ook meer zijuitlopers, want hoewel die groeit als kool wil ie dat nog niet. Morgen gaan een paar koppen eraf. :x

Ik ben ook benieuwd wat die keurmeester van de achterwand vindt. Heb je daar vermoedens over? Ik hoop maar dat hij dat niet zo kitcherig vindt als jij :lol:

En als is de concurrentie in Zoetermeer moordend, (en dan doen er al twee toppers niet mee :shock: ), het is er wel gezellig en saamhorig. Vanavond was ik op de club en ik begon de adrenaline al te horen gonzen. :wink:

En wat betreft het VVV ik denk dat ik dat wel doe, als ik een stapje verder ben. Dus na de braziliaanse klimop- actie. Ik mag van de week een kilo komen halen bij de van Wezeltjes.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor .jaap. » wo sep 06, 2006 11:15 pm

marlène schreef:Ik heb er over gedacht om het hele buisgedeelte met de gaatjes eraf te halen en het water er zo op een kort stuk in te laten stromen richting de voorruit. Denk je dat dat zonder al te veel ernstige gevolgen kan?
Dat is een uitmuntend idee. Zo doet bijna iedereen het. Als je het precies uitmikt kan je mooie kabbelende golfjes krijgen.

Als je een stengelplant over het wateroppervlak laat hangen gaat ie daar meestal wel zijtakken maken. Dus als je zijtakken wil, dan een tijdje laten doorgroeien.
.jaap.
Regular

Berichtdoor Apisto » zo sep 10, 2006 9:22 pm

De uitstromer kan je gewoon vlak (uurtje) voor de keuring eraf halen en erna weer op steken.

Het is een heel goede bak, maar als er toch opmerkingen vallen (krijg je nu 92 of 94 op 100 :)) Dan zou het (ik houd het Belgische formulier in het hoofd, weet niet of dat overeenkomt met het Nederlandse) in de categorie 'orginaliteit' vallen. Het straatje lobelia en de blikvanger (valisneria) op 2/3e van de lengte, de ingesnoeide (niet natuurlijke) lotus, de rode variatie in de hoeken, de javavaren tegen de achterwand... Heel mooi, maar misschien te veel 'volgens het boekje' en daarom niet zo origineel?

Als je achterwand kitscherig is, zie ik totaal niet, ik weet wel dat de achterwand niet mag opvallen in het geheel, dat kost doorgaans een puntje.

(misschien dat laatste beetje water bijvullen, zodat het oppervlak net een milimeter onder de lijst zit)

Veel succes ermee !
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor marlène » zo sep 10, 2006 9:47 pm

Bedankt voor de aandachtspunten. Ik weet niet of het uit maakt maar het straatje is van anubias nana en de blikvanger is geen valisneria maar gliceria maxima. En ja, de wortelstokken zitten netjes boven de de grond :wink:
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor marlène » do sep 21, 2006 12:08 am

Even heel rigoureus gedaan.

Mijn hele rotala indica teruggesnoeid. Naar voren gehaald, groene tijgerlotus eruit, extra mosballen erin.

Afbeelding

Het is de bedoeling dat de rosafolia iets dunner naar rechts helemaal omhoog weg gaat lopen.
Wat vinden jullie ervan?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Heorogar » do sep 21, 2006 1:01 am

Waw! DT ziet er niet voor groentjes uit. Prachtige schikking en veel afwisseling.
Bespeur ik een zwak voor mosballen?
Daudhalagidh: walking on the beaten tracks of forking paths, time's deadly kiss is everywhere ...
Heorogar
Hardened

Berichtdoor marlène » do sep 21, 2006 8:27 am

Zwak: zeker voor de kleur en de textuur. En wat ik ook leuk vind is dat ik ze iedere 6 weken mag knippen en scheren :wink:
Maar even zonder gekheid; te veel ballen?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Raider » do sep 21, 2006 8:36 am

Neen, kvind de verdeling zeer geslaagd! Zowat verschillende groottes..mooi!

Verder ben en blijf ik een zware fan van je bak!! Prachtig werk!
Raider
Hardened

Aquarium type: Zoetwater

Berichtdoor bas » do sep 21, 2006 1:54 pm

b-e-a-utifull!!! 8) super,super mooi :D
See The Works Of the Lord And his Wonders In the Deep......
bas
Regular

Berichtdoor HuAtH » do sep 21, 2006 3:18 pm

Nou hope ndat ik nooit op bezoek kom anders krijg je me nooit meer van je aqua weg :P
HuAtH
Hardened

Berichtdoor bcheck » do sep 21, 2006 8:55 pm

En je vissen hebben ook een extra bewoner "je hand"
Probeer je vissen ook wat rust te geven, de keuring gaat ook naar de vissen.

Voor de rest vind ik het prachtig :)
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor .jaap. » vr sep 22, 2006 10:15 pm

Wanneer is de keuring? Als je dit weet vast te houden tot dat moment dan geef je de rest van je vereniging het nakijken :D

Overigens is het wel zo dat het biologisch deel het zwaarste weegt. En dat is van een foto af niet te beoordelen. Zorg dat de geleiding binnen de perken blijft ( < 600 µS) En ook zorgen dat het allemaal netjes schoon en kalkvrij is, ook de stabilisatie strips en de rest van de binnenkant van de lichtkap. Maar dat zal wel lukken, als je zelfs de plantjes met chloor schoonmaakt dan zal de buitenkant wel elke week een beurtje met wc-eend krijgen :P
.jaap.
Regular

Berichtdoor marlène » za sep 23, 2006 12:39 pm

De keuring is 14 oktober. Dus precies nog drie weken te gaan.

Hopelijk weet ik het zo vast te houden, maar ik zit op het randje van een een penseelalgenplaag. Ga alle waardes maar weer eens meten. Mijn gewone javavaren in het midden wordt he-le-maal grijs. Dat gaat hard nu. Die zal ik ws. moeten vervangen. Is wel heel jammer want die had zo'n prachtig wortelstelsel hangen (verperseel-algt).

Ik haal nu zo veel mogelijk penseelalg handmatig weg. En mijn uv aan om de verspreiding in te dammen.
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor Apisto » za sep 23, 2006 1:09 pm

Zeker niet een paar dagen voor de keuring een grote waterverversing plannen! Dat kan je best nu doen als dat nog moet gebeuren, zodat de bak goed kan bekomen.
breng eens een bezoek aan mijn (killivis)site: http://users.pandora.be/aphyosemion
en aan aquariumclub: http://www.blackmolly.be
Apisto
Hardened

Berichtdoor marlène » za sep 23, 2006 9:31 pm

Twee vragen:

Hoe weet en beinvloed ik de geleiding?

Ik ververs iedere week altijd veertig liter (op netto 285) tend. De keuring is op zaterdag. Wat bedoel je met geen grote waterverversing?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor bcheck » za sep 23, 2006 9:33 pm

Heb je een Microsiemens meter? Dit heb je al zeker nodig.
Lid van AV - Aquarianen Gent -
Lid van BKV - Belgische Killifish Vereniging -
bcheck
Hardened

Berichtdoor marlène » za sep 23, 2006 10:11 pm

Nee die heb ik niet. Ik moet ook zeggen dat ik me er nooit in verdiept heb, en me ook nooit gerealiseerd dat dit van belang zou kunnen zijn.

Als je waterwaarde in orde zijn, je vissen zien er goed uit en je planten groeien goed. Wat valt er dan nog meer te weten?
marlène
Hardened Pro

Berichtdoor .jaap. » za sep 23, 2006 11:42 pm

marlène schreef:Nee die heb ik niet. Ik moet ook zeggen dat ik me er nooit in verdiept heb, en me ook nooit gerealiseerd dat dit van belang zou kunnen zijn.

Als je waterwaarde in orde zijn, je vissen zien er goed uit en je planten groeien goed. Wat valt er dan nog meer te weten?
Waterwaarden ja daar gaat het om. De geleiding is ook een waterwaarde. Hoe meer opgeloste stoffen hoe hoger de geleiding. En er zit veel meer in het water opgelost dan alleen fosfaten en nitraten. Aan de geleiding kan je heel goed zien hoe schoon iemand zijn bak houdt. Het is een snelle en gemakkelijke meting, die veel zegt over de kwaliteit van het water. Helaas gaat bij toevoegen van meststoffen zoals nitraat en fosfaat de geleiding ook omhoog, waardoor het lijkt alsof je bak al maanden geen vers water gezien heeft.
.jaap.
Regular

Volgende

Keer terug naar Algemeen