Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Snel en goedkoop van je algen af

Heb je een algenprobleem, wij helpen je wel verder.
Bookmark and Share

Snel en goedkoop van je algen af

Berichtdoor Jdebrabanter » wo jan 17, 2018 3:15 pm

Omdat het heel wat tijd en geld heeft gekost wil ik hier voor anderen met (een) algenproble(e)men een goedkope en zeer effektieve manier van algenbestrijding uit de doeken doen.

Situatie: een 50 liter planten- kweekbakje krijgt na 2 jaar zonder problemen gedraaid te hebben opeens een algenprobleem. Baard- en draad- alg overwoekeren 2 weken na een te grote waterverversing de bodem/planten en niets helpt om ervan af te raken. Erger nog, geen enkele van de weinige garnalen die in het bakje zaten overleefden de verschillende chemische produkten die ik uitprobeerde.

Ten einde raad ben ik op zoek gegaan op verschillende fora waar ik deze intussen bewezen methode gevonden heb:

1) Vergeet algenbestrijdingsprodukten. Te duur en veel ervan doden goeie bacterien/kleine dieren.
2) Vul je aquarium met een maximum aan waterplanten. Zelf heb ik gekozen voor bosjes waterpest aangezien deze er gewoon los ingelegd kunnen worden en dus ook achteraf makkelijk te verwijderen zijn. Bovendien zijn ze bij de goedkoopste planten indien je ze moet aankopen (had zelf het geluk om een paar bosjes te kunnen gebruiken van iemand uit de buurt).
3) Voeg per 50 liter water een halve ml vloeibare co2 toe per dag. Zelf deed ik dit gedurende een viertal dagen en schroefde dan de hoeveelheid op naar een ml per dag. Doe dit laatste enkel indien het over een enkel-planten bakje gaan. Wanneer er vissen inzitten blijf je best bij een halve tenzij er extra veel zuurstof in het water komt.
Vloeibare CO2 kan je op verschillende online shops bestellen en kost voor een jaarvoorraad ong. 20 euro. Zelf gebruik ik easy carbo van Easy life -> 500 ml kost me net geen 10 euro.
4) Hou je verlichting 8 tot 10h per dag draaiende.
5) Door de lange belichting en CO2 gaan de planten extra veel voedingsstoffen uit het water halen waardoor de algen geen kans meer maken.

3 weken later waren ALLE algen verdwenen en kon ik de intussen flik opgeschoten waterpest er terug uithalen.

Enkel CO2 toevoegen is ook een mogelijkheid maar dan duurt het allemaal veel langer.

Laat maar weten of dit bij jullie ook dé oplossing was.
Jdebrabanter
Newbie

Aquarium type: Vivarium

Re: Snel en goedkoop van je algen af

Berichtdoor Ocram » do jan 18, 2018 12:00 am

Bedankt voor de tip !!
Ocram
Newbie

Aquarium type: nog geen

Keer terug naar Algen