Inloggen/Registreren

Zoeken Help

haaien

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

haaien

Berichtdoor laker » di aug 07, 2007 5:27 pm

dit lijkt wel de zoveelste topic, maar
nu es duidelijk
mensen zijn altijd bezig over hun blauwe of zilverhaaien en uiteindelijk worden daar zoveel soorten mee bedoeld.

nu dus, ik zoek :
- Een haaiachtige, die ook echt wel op een haai lijkt! hoeft niet groter te zijn dan 40 cm (max lengte) maar de herkenning moet er zijn. Want ik heb al 'zilverhaaien' gezien die meer op een zilveren goudvis lijken dan wat anders.
- voor in zoetwater
- liefst eentje die lustig rondzwemt (geen meeralachtige die op de bodem zit en waar je weinig van ziet)
- als je me iets aanraadt, geef alstublieft de latijnse naam.

bedankt
laker
Newbie

Berichtdoor Floddermousie » di aug 07, 2007 6:05 pm

de bekende 'blauwe haaitjes' zijn Pangasius sutchi maar deze worden veeeeel te groot

als het een meerval mag zijn: arius seemani ziet er wel uit als een haai vind ik
this must be underwater love

Lid KAV De Siervis Leuven
Floddermousie
Moderator

Berichtdoor laker » di aug 07, 2007 6:16 pm

die arius seemani spreekt me wel aan.
Maar vanwege dit een meerval is zal deze door heel men aquarium zwemmen?
ik weet waarze deze verkopen en deze is inderdaad heel mooi van kleur en omvang...

ah, naar het schijnt is dit wel een brakwater vis...
vereist brak water een moeilijkheid voor bereiding?
en kan je die gewoon in zoet water houden?
laker
Newbie

Berichtdoor Admin » di aug 07, 2007 7:55 pm

Hey Laker,

Mss dat je ons de grootte van je aquarium ook ff kan meedelen (eventueel een foto :D )

Nu ja er zijn idd enkele soorten die aan een haaitje doet denken , maar in feite zijn het steeds "look a likes". Zoals reeds gezegd de Haaimeerval (Pangasius hupophthalmus of Pangasius sutchii).
Het risico bij deze vissen is dat ze , wanneer verkeerd gevoederd, snel verhongeren. Het voesel moet ze daadwerkelijk voor de mond zwemmen en dan pas zullen zij dit opnemen. Ze zoeken géén voedsel op de bodem dus zij eten in vrijwater. Men dient ze steeds in een groepje te houden en kunnen tot 30-tal cm's uitgroeien. Ze zijn ook zéér stessgevoelig dus bij de aankoop dien je uiterst voorzichtig om te spingen met deze vissen. Het kan zijn dat ze zelfs een paar dagen voor dood in een hoekje liggen (paniekaanval) maar doorgaans herstellen ze en gaan ze rondzwemmen.

Er is dan nog de Labeo Bicolor die wat aan een 'haaitje' doet denken ... althans dat vind ik toch.

En als laatste de haaibarbeel of Balantiocheilus melanopterus maar ik vermoed dat je deze ook al hebt. Deze rakers kunnen ook de kaap van de 30 cm lengte halen en passen in een aquarium dat voldoende groot is om hun zwemlust in bod te vieren.

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor laker » wo aug 08, 2007 3:17 pm

Ik heb momenteel nog geen groot aquarium, maar ik wil wel sparen om toch iets neer te kunnen leggen...

ok, ik heb intresse in de arius seemani. is echt mooi om naar te kijken... wil ik er zo'n 5-7 van kopen, zodat deze mooi in een groepje leven.
deze zijn bodembewoners dus wil ik nog iets hebben in de andere lagen.
en dan dacht ik vooral aan de middenlaag te vullen met een haaiachtige die in vrede kan samenleven met de kleine rakkers :) op de bodem.
Ik wil geen Labeo Bicolor of zilverhaai, ook al hebben deze de perfecte max lengte om in aquarium te leven, want ik vind die persoonlijk helemaal niet haaiachtig lijken. Veel mooier vind ik de paroon shark (blauwe haai). lijkt echt op een haai en is gewoonweg prachtig! alleen vraag ik me af. stel, ik heb een aquarium van 2 meter lengte... en die haai(en) (ik wil er 2) worden uiteindelijk een meter lang... is dat dan niet te klein? Want uiteindelijk wordt dit wel als perfecte aquariumlengte afgedaan...
Op de koop toe, mogen die haaien, en deze keer neem ik wel de Labeo Bicolor en zilverhaai erbij, ook in brak water leven(vanwege de arius seemani)?

Als je me wil overhalen voor de Labeo Bicolor of zilverhaai, kan er iemand me dan fotos doorsturen, of me gewoon vertellen of die haaitjes ook zo 'plat zijn' en dan bedoel ik horizontaal. want ik had de indruk dat die Labeo Bicolor of zilverhaai verticaal perfect plat zijn zoals de piranha, en jah, dan kan ik even goed piranha's kopen...

edit : nu blijken die paroon shark 's illegaal te wezen...
zijn die te koop?
want anders is de helft van deze post zinloos...
en kan men me mss echt gaan overhalen tot de labeo bicolor en de zilverhaai....
laker
Newbie

Berichtdoor Rimson » wo aug 08, 2007 6:15 pm

ik heb 2 labeo bicolor...

zwemmen zoals een haai, heeft de kleur van een donkere haai (buiten zijn vuurstaart)
en heeft verdorie het karakter van een haai :lol:
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Rimson » wo aug 08, 2007 6:16 pm

Afbeelding

wordt trouwens wel eens verkocht als black shark
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

Berichtdoor Rimson » wo aug 08, 2007 6:17 pm

Afbeelding

deze variant zit er bij mij in, prachtige beesten gewoon, wel onverdraagzaam...
werd me verkocht als regenbooghaai :roll:
Zeekoe liefhebber
Rimson
Hardened

haaitje

Berichtdoor kaatje06 » vr jan 09, 2009 10:07 pm

hallo ik lees hier dat je op zoek bent naar een echt haaitje voor in je aquarium .is dat nog altijd zo ? nu ik heb er 1 in mijn aqaurium en dat staat te koop omdat ik graag discussen wil gaan houden.doe een goed bod en dan is hij misschien van jou groetjes carina mail even voor een foto en ik stuur hem zo door.
kaatje06
Newbie

Re: haaien

Berichtdoor roy_lies » vr feb 19, 2010 6:30 am

halo..

ben je toevallig nog geinteresseerd of op zoek naar een soort zoetwater haai..? als dat zo is dan kan ik je mss wel verder helpen..

je laat maar iets van je horen als je geintereseerd bent..

grtss
roy_lies
Newbie

Re: haaien

Berichtdoor lajkri » zo maart 02, 2014 9:42 pm

beste,
hierbij wou ik even melden dat ik u misschien wel kan helpen ik heb zelf ook heel lang opzoek geweest naar de juiste soort en heb er 2 maar een daar van valt buiten uw maten dus zou ik eens aanraden om naar de barbelius haai of ook wel zwartvin haai genoemd eens even op te zoeken .
ik hoop dat je hier mee bent geholpen .
mvg lajkri
lajkri
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Keer terug naar Andere vissoorten