Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Maanvissen staart weg +1tje dood

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

Maanvissen staart weg +1tje dood

Berichtdoor Johanb2009 » za sep 05, 2015 10:55 am

In mijn bak zitten 4 maanvissen, 10 neons en een gibbiceps.
Sedert een paar dagen heb ik gezien dat er 2 maanvissen hun staart is weggegeten en waarvan er deze ochtend 1tje dood was, de andere zit verstopt in een boomstronk. Hij komt er bijna nooit uit.
Ik heb de maanvissen alle 4 samen gekocht. Gaat die ene nu ook overlijden of moet ik die effe alleen zetten om te herstellen. Ze zitten in een Juwel 240 maar ik heb nog een 80cm bak op overschot.
Johanb2009
Newbie

Aquarium type: Juwel rio 240

Re: Maanvissen staart weg +1tje dood

Berichtdoor Johanb2009 » za sep 05, 2015 3:16 pm

Volgens de een verkoper van vissen zouden de andere 2 maanvissen een koppeltje zijn met paargedrag en daardoor zo reageren.
Johanb2009
Newbie

Berichtdoor Wikkes » za sep 05, 2015 8:22 pm

er is maar 1 antwoord, 4maanvissen in een rio240 kan gewoon niet. minimaal per 6 te houden voor de agressie te verdelen, ofwel per koppel(een koppel zijn 2 vissen die samen eieren gehad hebben en niet 2vissen die paargedrag vertonen)

Je hebt gewoon 1 veel te dominante man die alles terroriseerd, zeker in zo'n kleine aquarium loopt dat slecht af.

Maanvissen zijn alles behalve makkelijke vissen, en je moet ze houden zoals ze gehouden moeten worden of je hebt problemen.

Je hebt eigenlijk maar 1 oplossing, dat is je manen wegdoen, ofwel je bak leeghalen, opnieuw inrichten, 2 manen bijhalen, en alle6 samlen erin zetten, zodat ze alle 6 samen in een nieuw territorium komen.

Ook moet je dingend de gibbiceps weg doen, die worden 50cm en horen in een aquarium vanaf 300cm
Wikkes
Hardened

Aquarium type: 600L + garnalenstelling + 140L

Berichtdoor Johanb2009 » za sep 05, 2015 8:57 pm

Ik zal eens zien voor de maanvissen. Mss 2 bijhalen, allee 3 nu zodat ze met 6 zitten. Alles opnieuw inrichten wordt een hele karwei maar dan moet dat maar.
De gibbiceps is nu 20cm die kan dus nog effe blijven.
Johanb2009
Newbie

Berichtdoor Wikkes » zo sep 06, 2015 11:55 am

gibbiceps van 20cm is al veel te groot voor jou 120cm aquarium.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Wikkes » zo sep 06, 2015 12:03 pm

ik lees in je ander topic van je verversingen, dat zou ook een grote oorzaak kunnen zijn.

In een zotte bui een aquarium gekocht, begonnen zonder kennis, en lijkt me dat je nog steeds weinig kennis hebt van de basis van aquarium houden.

Je maanvissen/gibbi wordt veel te groot voor je aquarium,dus het kan niet, wat sommige verkopers ook beweren.
100% water wisselen + nieuwe filterinhoud + nieuwe bodem, is de grootste fout dat je kan maken, daar creeer je nitriet en sterftes mee.

Je koopt toch ook geen hond in een zotte bui omdat je kinderen erachter zagen, dan informeer je jezelf toch ook goed, dat je weet waaraan je begint, awel dat is met aquariumhouden net hetzelfde.

Ofwel blijf je verderdoen zoals je bezig bent en zal je je bak snel weg doen van ellende.

Ofwel doe je het zoals het moet, lees je goed in, doe je manen en gibbi weg, stel een goed visbestand samen en hou je dieren op een verantwoordelijke manier.

Hieronder een link naar het forum, naar een sticky perfect voor beginners.
http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=28&t=254
Wikkes
Hardened

Berichtdoor Johanb2009 » zo sep 06, 2015 12:37 pm

Ik denk dat ik ondertussen ongeveer 1jaar een aquarium heb. Geen noemenswaardige problemen en buiten het feit van die 1 Maanvis nog geen sterfte. Volgens mij zullen die dus ook niet zo slecht zitten.

Mss heb ik weinig of geen kennis van aquarium maar zolang de vissen blijven leven is het voor mij al goed.
Als ze iets hebben probeer ik wel te achterhalen wat het is.

Je koopt idd geen hond omdat je kinderen erachter vragen, vissen daarentegen.
Aankoopprijs van een hond minstens 900€ een vis om en bij de 5€ a 10€.
Johanb2009
Newbie

Berichtdoor Jerome » zo sep 06, 2015 6:58 pm

Mensen in afrika leven ook, ook al hebben ze het daar op plekken echt slecht. Dus beetje een raar vergelijk :?
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor Wikkes » vr sep 11, 2015 11:17 am

Johanb2009 schreef:Ik denk dat ik ondertussen ongeveer 1jaar een aquarium heb. Geen noemenswaardige problemen en buiten het feit van die 1 Maanvis nog geen sterfte. Volgens mij zullen die dus ook niet zo slecht zitten.

Mss heb ik weinig of geen kennis van aquarium maar zolang de vissen blijven leven is het voor mij al goed.
Als ze iets hebben probeer ik wel te achterhalen wat het is.

Je koopt idd geen hond omdat je kinderen erachter vragen, vissen daarentegen.
Aankoopprijs van een hond minstens 900€ een vis om en bij de 5€ a 10€.

Welkom in de wegwerpmentaliteit. Met zo'n ingesteldheid zal u hier tussen een forum van liefhebbers weinig hulp krijgen.
Als de levenskwaliteit van uw huisdieren u niets uitmaakt kan u hier maar beter wegblijven. Het leven van een vis van 5€ is evenveel waard dan een hond van 900€.
Dan moet je hier ook geen hulp komen vragen als je ze toch niet wil aanvaarden omdat het niet is wat je wil horen.
Wikkes
Hardened

Berichtdoor driver.tim » ma sep 14, 2015 9:17 pm

idd zonde dat je denkt dat het "maar vissen" zijn
misschien een foto posten van de probleem vis zodat we kunnen zien wat er aan de hand is
waarschijnlijk gaat een deel van het probleem zijn dat er te weinig maanvissen zijn, maar daar is je bak dan weer te klein voor, dus zou opteren voor de maanvissen weg te doen en een meer gepaste vis te zoeken
ook je gibbi zou ik weg doen , tis echt zonde voor die vis om zo klein te zitten
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Keer terug naar Andere vissoorten