Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Discussen

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

Discussen

Berichtdoor Ann Vandenhende » zo jan 05, 2014 8:38 pm

Ik heb een aquarium Juwel Rio 450 L met 350 L water.
Momenteel heb ik 5 corrydora's, 3 algeneters en komt er binnenkort 5 tot 10 bijlzalmpjes bij.
In de toekomst zou ik graag een 3-tal volwassen discussen willen houden in deze bak.
Dit lijkt me het meest haalbare voor ons met een wekelijkse waterwissel van 30 %.
Momenteel draait hij op zacht water, PH rond 6,8/7.
Ik lees voortdurend dat je water rechtstreeks uit de kraan kunt gebruiken.
Maar als je nu 50 tot 70 % van je water ververst dan verlies je toch volledig de temperatuur van het aquarium of hoe pakken jullie dit aan ?
In mijn aquarium zitten er momenteel 2 verwarmingen van elk 300W, een in de binnenfilter en een aan de verste kant van het aquarium. De temperatuur is momenteel 27°.
Goede tips en opmerkingen meer dan welkom, wil het echt serieus aanpakken !!! Het is niet de bedoeling om te kweken, enkel om een mooi gezelschapsaquarium te hebben met een 3-tal mooie discussen in.
Via kennissen heb ik vernomen dat er bij scholen van minder dan 12 discussen altijd een 'pispaal' in zit, dwz, een die minst eten krijgt, in een hoek hangt apart van de bende, donkerder van kleur..... Dit heb ik me laten wijsmaken van een verkoper van discussen. Klopt dit ?
Groetjes,
Ann
Ann Vandenhende
Newbie

Aquarium type: zoetwater gezelschapsaquarium

Re: Discussen

Berichtdoor no_mans_land » zo jan 05, 2014 9:28 pm

Ann Vandenhende schreef:Ik heb een aquarium Juwel Rio 450 L met 350 L water.
Momenteel heb ik 5 corrydora's, 3 algeneters en komt er binnenkort 5 tot 10 bijlzalmpjes bij.
In de toekomst zou ik graag een 3-tal volwassen discussen willen houden in deze bak.
Dit lijkt me het meest haalbare voor ons met een wekelijkse waterwissel van 30 %.
Momenteel draait hij op zacht water, PH rond 6,8/7.
Ik lees voortdurend dat je water rechtstreeks uit de kraan kunt gebruiken.
Maar als je nu 50 tot 70 % van je water ververst dan verlies je toch volledig de temperatuur van het aquarium of hoe pakken jullie dit aan ?
In mijn aquarium zitten er momenteel 2 verwarmingen van elk 300W, een in de binnenfilter en een aan de verste kant van het aquarium. De temperatuur is momenteel 27°.
Goede tips en opmerkingen meer dan welkom, wil het echt serieus aanpakken !!! Het is niet de bedoeling om te kweken, enkel om een mooi gezelschapsaquarium te hebben met een 3-tal mooie discussen in.
Via kennissen heb ik vernomen dat er bij scholen van minder dan 12 discussen altijd een 'pispaal' in zit, dwz, een die minst eten krijgt, in een hoek hangt apart van de bende, donkerder van kleur..... Dit heb ik me laten wijsmaken van een verkoper van discussen. Klopt dit ?

Groetjes,
Ann

hoe grotere de school hoe beter de vis zich zal voelen... zelfs in grotere groepen ga je een uitstotertje hebbe heeft mijn mij verteld...

en water op temp houden...? veel discussen zijn idd perfect houdbaar op kraanwater... (ik weet niet waar je gaan horen hebt, maar ACC heeft al zijn discussen op kraan water zitte, (lekker handig.. gewoon tuinslang aan thermostatische kraan en vullen maar... ;) )
no_mans_land
Regular

Aquarium type: goudvis en tropisch

Berichtdoor Ann Vandenhende » ma jan 06, 2014 12:28 pm

Het leidingwater is hier wel hard, als je warm water uit de bulex gebruikt is het nog harder.
Mijn vissen zitten op een max PH van 6,5/6,8 met KH 4.
Ik wil ook hebben dat mijn andere vissen en planten in optimale condities kunnen leven. Als je voortdurend wisselt van water heb je geen enkele waterbalans meer.
Ik ben van plan om de discusvissen per volwassen koppel te kopen. In de winkels zie ik ook geen problemen als er slechts 4 in een bak zitten. Hoe komt dit dan ?
Ann Vandenhende
Newbie

Aquarium type: zoetwater gezelschapsaquarium

Berichtdoor driver.tim » zo jan 12, 2014 12:57 pm

discussen minstens per 5-6 zetten meer is beter ... en dan zal je idd nog altijd een pispaaltje hebben, ookal zitten ze met 100 alleen is het dan minder omdat de pestkoppen dan meer vissen hebben om te pesten

temperatuur 29/30 graden is ook nodig voor discussen
en zou dan 2 keer per week een waterwissel doen van 30%

hou er ook rekening mee dat eens je met discussen begint en veel ververst en hoge tempertuur dan je planten het niet zo goed meer gaan doen mocht je planten hebben

leiding water is ook helemaal geen probleem met nakweek discussen, al helemaal niet als je niet wilt kweken

en 2 koppels kopen lijkt mij ook geen slim idee, je zegt dat je niet wilt kweken en ze gaan elkaar heel den tijd wegjagen lijkt mij ook ni zo slim

ook weet ik niet bij welke winkel je geweest bent, maar ik ken geen een goede discus winkel waar er maar 4 discussen in een bak zitten hoor, natuurijk van die algemene dieren of aquariumwinkels wel omdat ze niet weten wat ze doen en de tijd niet hebben om ze goed te verzorgen

ivm de vele waterwissels en geen water balans is ook niet waar he, dan heb je de waterbalans van je kraanwater ;)
en met 1 a 2 keer per week 30 % te verversen ga je zeker geen slechte balans krijgen in je water

ook moe je een goede filter voorzien ;)
driver.tim
Hardened

Aquarium type: home made 130/60/60

Keer terug naar Andere vissoorten