Inloggen/Registreren

Zoeken Help

kogelvisje

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

kogelvisje

Berichtdoor pleckie & plackie » za jun 09, 2012 10:46 pm

hey
ik heb een vraagje
ik heb een juwel vision 260
en ik heb 2 kogelvisjes gekoch en nu is mijn vraag zouden die rustig kunnen leven met die lijst hier :D :

2 plecoto algeneters ( 15cm ik weet dat ze een groter aquarium moeten maja )
2 dwergoerami
2 guppy's ( man )
4 sunset platty wagtail
2 platy koraal
2 sumatraan blauw/goud
2 platy marigold
6 roodkop
4 zebra ( een soort neon denk ik )
4 glasmeerval ( spookvis )
4 chinese danio
2 cory dara schanrtzi

en zouden die ook met gewoon droog voer kunnen leven want die eten ook gewoon mee ???

groetjes
juwel vision 260
pleckie & plackie
Newbie

Aquarium type: juwel vision 260

Re: kogelvisje

Berichtdoor kilroy » zo jun 10, 2012 6:51 am

Kogelvisjes zijn slakkeneters... bij gebrek aan hun favoriete voedsel (slakken dus) durven ze nog al eens de andere vissen lastig vallen meen ik... maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen?
125x30x40
25 galaxy rasbora / 5 Corydoras sterbaii / 4 Otocinclus affinis / 2 Colisa lalia / 2 Trichogaster leeri / 2 albino Ancistrus cf. cirrhosus

60x30x30 kweekbakje
2 Pelvicachromis pulcher
kilroy
Regular

Aquarium type: gezelschapsaquarium 125/30/40 & 60/35/30

Berichtdoor Buddy » zo jun 10, 2012 8:16 am

Een kogelvisje is ook een brakwatervisje
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor joanna » zo jun 10, 2012 9:46 am

Er zijn zoetwater soorten, maar die zijn ook niet vredelievend en soms erg neurotisch in een fout ingerichte bak. Een kogelvisje hoort in een speciaalbak zonder andere vissen volgens wat ik erover heb gelezen.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor pleckie & plackie » ma jun 18, 2012 5:53 pm

ik heb mijn kogelvisjes terug gegeven aan de aquariumwinkel en ik kreeg een paar visjes terug in de plaats
ik heb ze terug gegeven omdat ze 2 guppy's half opgegeten hadden en heel mijn bak was onrustig

gr........
juwel vision 260
pleckie & plackie
Newbie

Aquarium type: juwel vision 260

Berichtdoor marn » ma jun 18, 2012 10:09 pm

ik heb het er op gewaagd, één dwergkogeltje bij mij neons, lampoogjes en corys, ook een paar vuurgarnaaltjes.
De vuurtjes blijven zich tonen, dus dat is een goed teken...
Tot nu toe zijn er nog geen slechtoffers gevallen. Ze zitten ondertussen toch wel al meer dan een maand samen.
Ik heb een tijdje geleden zelf een slakkenkweekje opgestart (had toch een plaagje in mijn cube) en daarnaast ook watervlooitjes.
De slakkenplaag was na een week al verdwenen, om niet te zeggen uitgestorven. Gelukkig optijd een appart bakje gestart in het zonnetje.

Ik ben er vanuit gegaan, als hij voor problemen zorgt, komt er nog een bakje bij :-p
Van drijvend eikenblad zijn ze gek. Hij kan er echt uren inzitten zonder dat je hem in het open water ziet.
De bodem interesseert ze weinig, vooral middenwater en oppervlakte.

Wat betreft die zichtlijnen... Ik heb de indruk dat open water reacties kan uitlokken.
marn
Newbie

Aquarium type: 60L zoete cube

Berichtdoor LilithsFish » zo aug 26, 2012 1:27 pm

Guppy's en dergelijke zou ik niet bij een kogelvisje zetten. Deze laatste durft al eens vinnen bijten. Sommige soorten zijn inderdaad brakwater, hoewel ons dwergkogelvisje het prima doet in zoet water. Deze zit bij enkele goby's (die ook verondersteld zijn van brakwater te zijn, nog niet veel van gemerkt).

Wegens een slakkenplaag in een ander bakje krijgt ons kogeltje al eens een lekkernijtje, maar slakken zijn zeker en vast niet zijn hoofdvoer. Dat bestaat uit witte mug, gezien de goby's geen vlokvoer willen accepteren. Ons kogeltje heeft echter ook met vlokvoer geen enkel probleem.

Het enige mogelijke probleem dat ik zie met jou visbestand is inderdaad, naar gelang welke soort kogelvis, het brakwater-probleem en het bijtgedrag van het kogeltje tegenover sluiers.
200 liter: rovers
120 liter: gezelschapsaquarium
55 liter: kreeft
30 liter: garnalen
10 liter: dwergkogeltje
LilithsFish
Newbie

Aquarium type: gezelschapsbakken, garnalenbak, kreeftenbakken

Berichtdoor Manacapuru » za nov 03, 2012 9:46 pm

Kogelvisjes zijn enorm leuke beestjes maar ze een goeie thuis geven is meestal de uitdaging. Ik heb ooit dwergkogelvisjes gezien in een groot speciaalaquarium met andere zuidamerikaanse soorten, indien ze de ruimte en de aantallen hebben gaan ze in groepjes van een vijftal rondzwemmen de bodem en obstakels afspeuren op zoek naar een prooi, echt machtig om te zien, precies een squadron gevechtshelikopters op zoek naar hun doelwit. Met slakken doe je ze heel veel plezier daar hameren ze op. Ze kunnen zich tijdens het voederen ook heel dik maken en dan zijn het echt brassers.
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor marn » wo dec 19, 2012 5:30 pm

Bevestigd:
Zolang er slakken zijn eten ze slakken.
eens de slakken op zijn, volgen de garnalen...
Eens ze garnalen geproefd hebben eten ze beide.
Een externe slakkenkweek heeft weinig zin om je garnalen te beschermen.
Als je ze slakken geeft zijn die in no time opgepeuzeld en zoeken ze verder naar ander lekkers.
Betreft hoeveelheid slakken... Je hebt geen andere keuze dan extern ergens slakken te kweken. Wat je ze geeft eten ze meteen op.

Cpo kreeftje laten ze wel met rust :-)
marn
Newbie

Aquarium type: 60L zoete cube

Berichtdoor Tien » do dec 20, 2012 4:53 pm

marn schreef:Bevestigd:
Zolang er slakken zijn eten ze slakken.
eens de slakken op zijn, volgen de garnalen...
Eens ze garnalen geproefd hebben eten ze beide.

Een dwergkogelvisje (Carinotetraodon travancoricus) is een zoetwatervisje die echt een veel meer gevarieerder menu heeft dan alleen slakjes.
Muggenlarven, mysis, daphnia, mossel (in stukjes), inktvis en noem maar op. Hoe gevarieerder hoe beter.
Jonge dwergkogeltjes laten de garnalen over het algemeen met rust, maar worden ze ouder dan worden ze ook brutaler en zullen ze 9 van de 10 keer aan de garnalen beginnen. Ook volwassen vuurgarnalen worden dan gepakt.

Het is niet zo dat wanneer je ze maar voldoende voert, ze van je vissen afblijven. Irriterende hyper beweeglijke vissen worden weggehapt, vissen met sluierstaarten enz (guppen) zijn hele leuke uitdagingen om in te happen, vissen met leuke opvallende tekening aan de vinnen zijn ook mooie doelwitten, en natuurlijk slakken in alle soorten en maten zijn heerlijke hapjes.

Een kogeltje heeft een uitdaging nodig, het moet de hele dag bezig gehouden worden anders gaat het zich vervelen. Een spannend aquarium is 1 van de eerste behoeften van zo'n visje. Veel verstopplekjes en spannende hoekjes en gaatjes waar iets lekkers verstopt kan zitten is een vereiste.

Maar als er aan deze eisen voldaan is kun je heel goed dwergkogeltjes in een groter! gezelschapsaquarium houden.
Het is en blijft echter een roofvisje met een heel eigen karakter en elk visje heeft een eigen persoonlijkheidje.
Tien
Regular

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor noria » zo nov 17, 2013 11:09 am

vuur garnalen en dwergkogelvis kan ik je nu al zeggen die worden opgegeten in een keer.
slaken moet je echt blijven voeren omdat ze hun tanden er mee kort houden.
ik heb een extra bak met slaken en vuurgarnalen
mijn kogelvissen houden van vuurgarnalen ik doe er soms 4 stuk in de bak en dan 1, 2 en drie alles op.
wat je ook bij kan voeden is bevroren voer van alles.
naar een tijd zie je wat ze lekker vinden.
ze eten bij mij ook soms komkommer.
ik heb er ook andere vissen bij zitten tetras en nog een paar andere.
noria
Newbie

Aquarium type: 120 cm zoetwater

Berichtdoor Manacapuru » zo nov 17, 2013 11:25 am

kogelvisjes zijn echte jagers hé dus daarmee moet men rekening houden als men ze samenbrengt met andere bewoners.
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor noria » zo nov 17, 2013 12:07 pm

klopt je moet weten met welke vissen ze samen kunnen en met welke niet ik heb ook een 120 cm bak 2 dwergkogelvissen 8 tetras en 4 boden vissen 5 witte garnalen ( die ze nu wel met rust laten ) en er komen nog twee algeneters binnen meer moet je echt niet doen. wel voldoende geven wat ze kunnen jagen en eten.
en je mag ook niet te veel voeden anders gaan ze dood omdat hun blijven eten als ze iets eetbaars zien.
noria
Newbie

Berichtdoor noria » zo nov 17, 2013 12:18 pm

noria
Newbie

Berichtdoor Tien » di jan 14, 2014 7:09 pm

Een wat late reactie, sorry.

Ehm volgens mij is dat geen Dwergkogelvisje noira, maar een groter soortje. Ik kan het zo niet echt goed beoordelen maar het lijkt wat op een Tetraodon fluviatilis en dat is een brakwatervisje en kan zo'n 20 cm worden. Ik denk dat dit een Tetraodon biocellatus is en dat is ook een brakwatervisje. Om je beter te helpen met de soort zou ik een foto van de zijkant van het visje moeten zien.
Tien
Regular

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Keer terug naar Andere vissoorten