Inloggen/Registreren

Zoeken Help

siamese algeneter

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

siamese algeneter

Berichtdoor Margoat » ma nov 16, 2009 8:13 pm

Ik heb twee gouden siam algenters (ik weet het, ze mogen niet bij elkaar, maar ik kan ze niet meer vangen om er ene apart te zette) en 1 daarvan, de kleinste (misschien mannetje) maakt altijd in de linkerhoek vanvoor, en nergens anders, een kuil... Dat doet die al sinds vorige week.
weet er iemand wat dit betekent?

alvast bedankt!
Margoat
Regular

Re: siamese algeneter

Berichtdoor bartp » di nov 17, 2009 8:50 am

Een gouden siamese algeneter.
Met Siamese Algeneter wordt vaak de crossocheilus siamensis bedoeld:
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ensis.html
Als ik echter goud hoor, vermoed ik eerder de chinese algeneter: Gyrinocheilus aymonieri
http://aqualandpetsplus.com/Oddball,%20 ... 0Eater.htm

Enfin, enkel de latijnse namen zijn eigenlijk bruikbaar, de spreeknamen worden steeds verwisseld, waardoor je nooit zeker bent over wat het juist gaat :P

De aymonieri heb ik ook gehad (spijtig genoeg), en die maakt inderdaad veel kuilen. Denk dat die dat doet om zich in te kunnen verstoppen. Kweken denk ik niet, ik heb geloof ik ergens gelezen dat deze in gevangenschap bijna niet te kweken valt.

De aymonieri heeft ook een zeer slechte reputatie van andere vissen aan te vallen, en aan de zijkanten van vissen te gaan hangen en zo de slijmhuid weg te eten. Dit komt blijkbaar voor als ze ouder worden, en voornamelijk bij grote, tragere vissen. Welke vissen heb je er bij? Misschien best in het oog houden.

Het zijn wel goede algeneters als ze jong zijn. Die van mij vielen mijn vissen lastig, maar aan de zijkant hangen deden ze (nog) niet. Ik heb ze terug naar de winkel gebracht. Ze zijn wel snel, heel moeilijk te vangen :x

Groeten,

Bart
bartp
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 350l zuid amerika

Berichtdoor brian.logisse » di nov 17, 2009 7:04 pm

een truc om ze te vangen is als ze honger hebben een alg tapletje in je netje doen en dan in je aqua laten liggen en effe wegaan en het zal wel werken bij mij werkt het me al men bodem vissen maar kan zijn dat ze er nog geen vertrouwe in hebben en dan moet je wel wat wachten of trug opniew de dag erachter
30 l bakje
opstart 200l bak
brian.logisse
Newbie

Berichtdoor dama » di nov 17, 2009 8:37 pm

Wordt de Beaufortia leveretti ook niet Chinese Algeneter genoemd ?
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... retti.html

Inderdaad, beter Latijnse namen gebruiken, maar de Nederlandse namen zeggen meestal iets meer, en onthouden iets beter ;-)
dama
Hardened

Berichtdoor Margoat » do nov 19, 2009 7:01 pm

het is de Gyrinocheilus aymonieri.
Ik had ook gelezen dat ze slecht kweken in gevangenschap. Tot ier to laten ze de rest met rust. Die zijn trouwens te klein om aan vast te zuigen.
Margoat
Regular

Berichtdoor thomas01 » do nov 19, 2009 7:14 pm

ik heb deze vissen al enkele jaren samen zitten, 2 albino's en 1 gewone. nog nooit! problemen mee gehad. in tegendeel, ze hingen altijd samen.
ik heb ook ergens gelezen dat ze pas moeilijk zouden kunnen gaan doen als ze oud zijn, en ze kunnen gemakkelijk 10j worden... dus je kan er nog veeel plezier aan beleven.
Afbeelding
thomas01
Regular

Berichtdoor bartp » do nov 19, 2009 9:21 pm

Ik heb ze gehad, 2 stuks. Hoe oud ze waren als ik ze kocht weet ik niet, maar ze waren iets van een 10 cm. Ze joegen constant elkaar weg, en joegen ook regelmatig achter andere vissen, zonder verklaarbare reden. Vooral mijn oranje platy's kwamen ze niet mee overeen... Echt vissen verwonden deden ze wel niet.

Ik heb toen gekozen om ze weg te doen, voor het uit de hand zou lopen. Je kan natuurlijk geluk hebben, en er nooit problemen mee hebben.
bartp
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 350l zuid amerika

Berichtdoor Margoat » vr nov 20, 2009 2:07 pm

Ik vind het wel leuke visjes, tot hier toe jagen ze alleen elkaar een beetje weg. Soms verdragen ze elkaars gezelschap dan weer wel. Misschien als ze later in een grotere aquarium zitten, laten ze elkaar misschien met rust.

Zijn er trouwens mensen op dit forum die deze vis al hebben gekweekt?
Margoat
Regular

Berichtdoor WimV » zo jan 03, 2010 8:33 pm

brian.logisse schreef:een truc om ze te vangen is als ze honger hebben een alg tapletje in je netje doen en dan in je aqua laten liggen en effe wegaan en het zal wel werken bij mij werkt het me al men bodem vissen maar kan zijn dat ze er nog geen vertrouwe in hebben en dan moet je wel wat wachten of trug opniew de dag erachter

dit is een perfecte manier om zulke snelle vissen te vangen, ik doe het zo : 4 visdraadjes aan elke hoek van een netje , het net op de bodem laten zakken met een tablet erin, dan de 4 draadjes opspannen onder je deksel van het aqua...voor je het weet zit er een meerval in , snel naar boven halen is dan de boodschap. :) works perfect. Ik zou niet weten hoe je anders een meerval moet wegvangen uit je aqua zonder al het vele kienhout en schuilplaatsen te verwidjeren. Relatief natuurlijk maar als je veel hout hebt is er geen alternatief denk ik.
300liter Amazone biotoop.
20 Kardinaal Tetra's
10 Marmer Bijlzalmen
Apistogramma Cacatuoides m/v
Apistogramma Borelli 1 m
1 Ancistomus Sabaji
1 Pangio Kuhli
5 Pterophyllum Scalare
1 Appelslak
WimV
Regular

Berichtdoor Margoat » ma jan 04, 2010 1:32 pm

oh, das inderdaad handig!die truc moet ik onthouden!
Margoat
Regular

Keer terug naar Andere vissoorten