Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Welke beestje eet plantenresten?

Wanneer je een vraag hebt dat je hier in de bovenste rubrieken niet kwijt kan , kan je hier plaatsen.
Bookmark and Share

Welke beestje eet plantenresten?

Berichtdoor amouroke » ma maart 02, 2009 7:23 pm

Hey!

Ik wist niet goed in welk subforum ik deze vraag moet plaatsen, vandaag mijn wilde gok hier :) .
Ik heb plantjes met nogal veel kleine blaadjes. Het is onmogelijk om ze allemaal verwijdert te krijgen en daarom worden ze nogal vaak aangezogen door de filter (waardoor deze soms voor de helft bedekt is met blaadjes) . Ook vrees ik dat die blaadjes zouden rotten en zouden zorgen voor telkens verhoogde nitriet. Zijn er soms vissen of garnalen die deze loszittende-hangende-zwevende-... blaadjes opeten maar voor de rest niet gaan knabbelen aan het levend plantenbestand?
amouroke
Regular

Berichtdoor thijs c » ma maart 02, 2009 7:27 pm

een appelslak eet afgestorven plantenbladeren...
thijs c
Hardened

Berichtdoor amouroke » ma maart 02, 2009 7:36 pm

hmm, een slak... vroeger had ik daar schrik van als die in den hof of op het tuinhuis zaten en nu in de aquarium ... :). Ik had al zo'n vermoeden dat deze de enige oplossing zou zijn.
Is de appelslak de enigste soort die de plantenresten opeet of zijn er nog anderen slakken?
En dan nu miss een heeeele domme vraag, maar ik ken niet veel van slakken... maar als je er maar eentje koopt kan die toch geen kindjes maken he? :oops:
Eentje moet wel lukken, maar ik wil geen hele mars aan slakken.
RIO 240... aan't opstarten :)
amouroke
Regular

Berichtdoor YyoyoY » ma maart 02, 2009 7:51 pm

Lol, naar mijn weten kunnen ze het niet op hun eentje aangezien er veel zeggen dat ze eenslachtig zijn, ik heb er 3 en heb al een paar eiertrossen waarvan 1tje binnen max. 2 dagen normaal uitkomt. Moesten ze groot zijn en moest je van de buurt zijn mag je me altijd een pm sturen en dag geef ik je wel 1tje. :wink:
Coming soon:
Waterwaarden laten bekomen van de goudvissen.
Plantenvoeding en dergelijke onder de knie krijgen.
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor amouroke » ma maart 02, 2009 7:53 pm

kben van leuven, tzal een beetje ver zijn denk ik :)
hoeveel slakken komen er uit zo'n tros?
amouroke
Regular

Berichtdoor amouroke » ma maart 02, 2009 8:03 pm

en er is echt echt echt niks anders dan zo'n slak?
heb net een beetje gelezen en foto's bekeken.. kvind het precies nogal raar omdat in u aquarium te hebben zitten :)
amouroke
Regular

Berichtdoor Admin » ma maart 02, 2009 8:27 pm

Amouroke,

Wat voor plantenblaadjes zijn het? Wanneer het losgekomen plantendelen zijn kan je ze volgens mij gewoon het best wegscheppen met een netje.

Heb je het toevallig niet over klein kroos (drijfplantje)?

Greetzz :wink:
Bezoek ook mijn website --> HET ZOETWATERAQUARIUM
Admin
Site Admin

Aquarium type: Juwel Trigon 350

Berichtdoor YyoyoY » ma maart 02, 2009 8:38 pm

Ohja, gebruik ik maar even dit topic. :lol:
Als je plantenstengels los komen en nog geen wortels hebben (we spreken hier over snoeisels), en na een tijdje nog steeds loskomen en geen wortels te zien, kan je deze dan beter weggooien of steeds blijven proberen?
Nu heb ik er terug een beetje last van omdat ik mijn planten heb herplant en ze zaten net vast, dus zullen ze moeten herbeginnen, ook heb ik ze gesnoeid en die erbij gestoken, daarom dus. :wink:
Coming soon:
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor amouroke » ma maart 02, 2009 9:05 pm

het zijn snelgroeiers die ik had aangekocht bij het opstarten van de bak.
de namen: Ludwiga palustris ROT (rot zijn ze idd :)), ludwiga x arcuata. van deze twee vind ik de meeste blaadjes.
Ze groeien goed, maar pakweg een 5tal cm boven de grodn vormen ze nieuwe wortels (die hangen daar dus maar te zweven) en het is vooral onderaan dat de blaadjes loskomen en bruik worden. Bovenaan blijven ze mooi van kleur. Ik heb nogtans de glaswol eraf gedaan en stengel per stengel gepland toen ik opstarte. Het probleem van die blaadjes is dat die van de Ludwiga palustris in de Ludwiga x arcuata vast komen te zitten. Er probeer ze er dan uit te halen maar door wat te woelen komen ze allemaal los en door mijn te harde stroming (ik kan het niet instellen :() vliegen ze dus volledig in het rond... terug vast komen te hangen in nieuwe plantje of voor de zuigers van de filter. Het probleem situeert zich dus onderaan te plantjes en het rondvliegend wild vliegt in de andere planten :). Ik hoop dat ik het wat begrijpbaar heb beschreven...
amouroke
Regular

Berichtdoor YyoyoY » ma maart 02, 2009 10:51 pm

Hoelang heb je ze al? Als je ze pas hebt mag je niet vergeten dat planten zich ook moeten aanpassen aan de situaties in je aquarium. Maar wat je bedoelt met die blaadjes die loskomen, dat heb ik ook ontdekt bij mijn 3 stengels vetplantjes die ik heb gestolen van mijn moeder :roll: :lol: , 1tje is helemaal kaal op 1 blaadje na.
Die loshangende wortels is hier ook, het is op zich niet zo'n zicht, maar mijn vissen houden er zich af en toe mee bezig. :lol:
Coming soon:
YyoyoY
Hardened

Berichtdoor amouroke » di maart 03, 2009 6:40 pm

ik heb de plantjes gekocht toen ik mijn aquarium had opgestart
amouroke
Regular

Keer terug naar Andere vissoorten