Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Verschillende voedingsstoffen mengen

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Verschillende voedingsstoffen mengen

Berichtdoor Marnick » di feb 28, 2017 5:08 pm

Heeft iemand een idee welke van volgende producten probleemloos kunnen worden gemengd? Het is de bedoeling om met een zelfbouw drip-systeem dagelijks en automatisch te doseren vanuit één gemeenschappelijk voorraadvat. Een bruissteentje (of misschien een stromingspompje) op de bodem van het vat zal het "schudden voor gebruik" voor zijn rekening nemen.

Producten: natriumbicarbonaat (zuiver, van bij de apotheker) en verder Filter Medium, Profito, Nitro, AlgExit, BlueExit en EasyCarbo (allemaal van Easy Life).

Geen Fosfo want het gaat om het watergedeelte van een paludarium. Het landgedeelte levert meer dan voldoende fosfaten. Daarom trouwens, uit voorzorg, de BlueExit. Met enkele nog aan te schaffen stengels Acorus gramineus 'Ogon' (dwergkalmoes, een fosfaatvreter) hoop ik de PO4 onder controle te krijgen.

Waarom natriumbicarbonaat? Omdat iets in het paludarium de KH (en dus ook de PH) voortdurend omlaag haalt, zelfs tot op nul. Als ik ooit de precieze oorzaak achterhaal dan kan natriumbicarbonaat misschien uit het lijstje worden geschrapt. Maar voorlopig dus niet.

De andere producten voeg ik niet altijd allemaal toe. Alleen wanneer nodig. Maar ik had dus wel graag geweten welke bij elkaar kunnen.
Marnick
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Re: Verschillende voedingsstoffen mengen

Berichtdoor Matt1118 » di feb 28, 2017 6:12 pm

Marnick schreef:Heeft iemand een idee welke van volgende producten probleemloos kunnen worden gemengd? Het is de bedoeling om met een zelfbouw drip-systeem dagelijks en automatisch te doseren vanuit één gemeenschappelijk voorraadvat. Een bruissteentje (of misschien een stromingspompje) op de bodem van het vat zal het "schudden voor gebruik" voor zijn rekening nemen.

Producten: natriumbicarbonaat (zuiver, van bij de apotheker) en verder Filter Medium, Profito, Nitro, AlgExit, BlueExit en EasyCarbo (allemaal van Easy Life).

Filter Medium = Zeoliet --> werking alg exit? blue Exit?

Geen Fosfo want het gaat om het watergedeelte van een paludarium. Het landgedeelte levert meer dan voldoende fosfaten. Daarom trouwens, uit voorzorg, de BlueExit. Met enkele nog aan te schaffen stengels Acorus gramineus 'Ogon' (dwergkalmoes, een fosfaatvreter) hoop ik de PO4 onder controle te krijgen.

Waarom natriumbicarbonaat? Omdat iets in het paludarium de KH (en dus ook de PH) voortdurend omlaag haalt, zelfs tot op nul. Als ik ooit de precieze oorzaak achterhaal dan kan natriumbicarbonaat misschien uit het lijstje worden geschrapt. Maar voorlopig dus niet.

waarschijnlijk de turf of dergelijke dat je voor het landgedeelte gebruikt?

De andere producten voeg ik niet altijd allemaal toe. Alleen wanneer nodig. Maar ik had dus wel graag geweten welke bij elkaar kunnen.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Marnick » di feb 28, 2017 7:36 pm

Dank je voor de reactie, Matt118.

Wellicht kan ik het Filter Medium er inderdaad beter niet bij doen en gewoon één keer per maand manueel een onderhoudsdosis geven. Kunnen de andere producten (Profito, Nitro, AlgExit, BlueExit en EasyCarbo) wél samen in één vat?

Wat het KH-probleem betreft: het landgedeelte bestaat uit 10 cm hydrokorrels (tevens één groot biologisch filter), afgedekt met een anti-worteldoek (laat alleen water door, geen vuil) en daarop tenslotte een mengeling van kokosvezel, varenwortelgruis en in stukjes gebroken boomschors.

Ik ga straks de proef op de som nemen: 3 cuvettes vullen met 10 ml leidingwater, vervolgens een bodempje kokosvezel in de eerste, varenwortelgruis in de tweede en een stukje boomschors in de derde. Het leidingwater is hier behoorlijk hard: GH=23 en KH=15 (PH=8). Een nachtje of langer laten staan en dan nog eens meten. Dit heb ik trouwens al eens gedaan met de siliconen en het pur-schuim die bij de opbouw van het paludarium werden gebruikt. Die uitslag was negatief, d.w.z.: geen wijzigingen in de gemeten waardes voor en na.
Marnick
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » di feb 28, 2017 11:07 pm

Ik durf het niet met zekerheid zeggen.
Zou je aanraden om eens een email te sturen naar easy life. Het zijn toch allemaal producten van dezelfde fabrikant.
(Mss staat het bij de gebruiksaanwijzingen dat je ze niet of wel mag mengen,...)

1 van de 3 of mss de combinatie van de 3 zullen wel een bepaalde impact hebben op de hardheid. Heeft turf en eikenextract ook.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Marnick » wo maart 01, 2017 2:10 pm

Gisterenavond gemaild naar Easy Life en (aangename verrassing) vanmorgen al antwoord gekregen. Blijkt dat eigenlijk alleen Profito en Nitro gemengd kunnen worden. Alg Exit en Blue Exit ook, maar alleen met elkaar, niet met de andere producten. Ze raden echter aan om beide alleen in geval van daadwerkelijke algen te gebruiken. Niet preventief dus. Die mogelijkheid wordt nochtans wel vermeld op de fles zelf (Blue Exit). EasyCarbo tenslotte kan met helemaal niets worden gemengd.

Ik zal dus 3 doseerpompen in elkaar moeten knutselen: 1 voor natriumbicarbonaat, 1 voor Profito + Nitro en 1 voor EasyCarbo. Nu, die laatste laat ik waarschijnlijk achterwege. Ik geef al een dag of 10 geen EasyCarbo meer (fles leeg) en de Micranthemum sp. Monte Carlo op de bodem blijft minieme zuurstofbelletjes produceren. Dat het watergedeelte maar zo'n 15 cm diep is met een naar verhouding groot oppervlak (ongeveer 1.000 cm²), zal daar ook wel voor iets tussen zitten, neem ik aan. Plus het feit dat er CO2 vrijkomt wanneer natriumbicarbonaat met zuur reageert.

Het blijken inderdaad de kokosvezel, het varenwortelgruis en de verbrijzelde boomschors te zijn die de KH naar beneden halen. Na zo'n 19 uur "trekken" in leidingwater met KH 14 is de KH in de cuvettes gedaald tot respectievelijk 4, 3 en 6.
Ik ben dus gedoemd om natriumbicarbonaat te blijven toevoegen en dat baart mij wel een beetje zorgen. Mijn buikgevoel zegt mij dat dit op lange termijn niet goed kan zijn. Nu, als ik er niet in slaag om goede en stabiele waterwaardes te krijgen (en te houden) dan komen er simpelweg nooit visjes in.
Marnick
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » wo maart 01, 2017 8:26 pm

op zich is dat niet erg hoor, gewoon goed kiezen welke vissen je er gaat in houden.
Als het water gedeelte maar 15cm diep is zou ik al niet verder zoeken dan nano visjes.

Hoe groot is het watergedeelte?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Marnick » do maart 02, 2017 6:40 pm

Na een paar weken van proberen en testen en opnieuw proberen en opnieuw testen (al goed dat er alleen maar planten in staan) heb ik vastgesteld dat ik de KH op 2 en de PH op 6.5 lijk te kunnen houden als ik DAGELIJKS 1 gram NaHCO3 toedien, opgelost in 120ml water en gespreid over de dag in dosissen van 15ml. Aangezien NaHCO3 bij contact met zuur uiteenvalt in (o.a.) Na+ en CO2, vrees ik een beetje dat de Na+ zich zal opstapelen. Pakweg 30 gram per maand is tenslotte niet niks, lijkt me. Ik stel ook vast dat de GH langzaam opklimt (ongeveer 1° per week) hoewel er geen kalkhoudend gesteente in het paludarium aanwezig is.

Het paludarium bevat 30 liter water maar slechts de helft daarvan is "zwemwater". De andere helft zit onder het landgedeelte, waar de hydrokorrels dus dienst doen als gigantisch biologisch filter. De oppervlakte van het zwemwater is alles bij elkaar zo'n 1000 cm²: aan de zijkanten amper 5 cm breed maar uitlopend tot een "baai" van ongeveer 30 x 20 cm rechts van het midden van de bak.

Nu, sowieso zullen vissen nog niet voor meteen zijn. Eerst komen er gifkikkers in. Maar ook die moeten nog enkele maanden wachten, tot de planten op het landgedeelte voldoende gegroeid zijn. Maar wanneer de kikkers dan uiteindelijk hun intrede doen, zullen ze uiteraard voedsel nodig hebben: springstaartjes, fruitvliegjes, tropische pissebedden, enz. Van die voedseldieren zullen er geregeld een aantal in het water donderen. Gemarmerde bijlzalmpjes en Corydoras pygmaeus zouden de boel proper kunnen houden. Ik dacht ook aan enkele Otocinclussen om de algen te lijf te gaan maar dat zal misschien niet nodig zijn: in die oorlog lijk ik (met behulp van AlgExit en Strobinol) aan de winnende hand.

Tot slot nog even de waterwaardes van gisteren:
Om 09u30 -> PH 6.5 - KH 1.5 - GH 15 - NH4 < 0.5 - NO2 nul - NO3 10 - PO4 1.0
Om 22u00 -> PH 7.0 - KH 2.0 - NH4 < 0.5 - andere waardes niet opnieuw gemeten
Marnick
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do maart 02, 2017 8:32 pm

Lijkt mij veel te klein voor al de vissen die je opnoemt.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Marnick » za maart 04, 2017 2:17 am

Het paludarium is 120 cm breed (omgebouwde Juwel Vision 260). Rekening houdend met het biologisch filter van ruim 20 liter voor 30 liter water zouden een stuk of 5 Carnegiella (strigata of marthae) en een 6-tal Corydoras pygmaeus wel moeten kunnen, lijkt mij. De Otocinclussen zal ik niet nodig hebben vermits de algen intussen onder controle zijn.

Afbeelding

Enfin, dit is in feite allemaal off topic. Nu ik weet welke producten eventueel kunnen worden gemengd, kan ik weer verder. Bedankt voor de reacties.
Marnick
Newbie

Berichtdoor eltwee » za maart 04, 2017 9:47 am

Ziet er mooi uit. Ik heb dat ook eens gedaan een aquarium omgeboud tot paludarium. op termijn miste ik wel de onder verluchting die bij een paludarium om maat aanwezig is.
Qua vissen ga je iets te kort door de bocht. De filter zal wel groot zijn maar je biologisvhe belasting is mogelijks nog groter. Al je hulpmiddeltjes tegen algen maken het er niet beter op. Je hebt gewoon giftig water in een veel te klein volume om vissen te houden.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Marnick » za maart 04, 2017 1:17 pm

Met waardes die nu al een paar weken stabiel zijn (NO2 nul, NO3 10 en NH4 < 0.5 bij een PH 6.5 à 7.0 en dus geen NH3) zal het qua giftigheid wel meevallen. De 3 garnaaltjes die ik er een week geleden bij wijze van proef in heb geplaatst stellen het alvast prima, evenals de 2 kleine posthoornslakjes die met plantjes uit mijn oud aquarium zijn meegereisd.

Van de AlgExit en BlueExit dien ik respectievelijk slechts 1/3 en 1/4 van de normale dosissen toe, zijnde 1 ml per week. Vandaar dat ik wou weten welke producten ik kon mengen. Dagelijkse dosissen van 0,14 ml afmeten is immers niet te doen.

Nu, waarschijnlijk zal ik voortaan helemaal géén AlgExit meer toevoegen want de algen worden vooral onder de knoet gehouden door de pantoffeldiertjes en 0.5 mm kleine kreeftachtigen uit de Strobinol. Het beetje extra fosfaat dat dit product veroorzaakt is bij mij verwaarloosbaar in verhouding tot wat er door de bodem van het landgedeelte sijpelt. Net als de andere waterwaardes is overigens ook de PO4 al twee weken stabiel. Hoger dan 1.0 komt die niet meer. Maar ik zou hem wel graag op 0.5 willen krijgen, zodat ik ook de (preventieve) BlueExit achterwege kan laten. Dus gaat de Strobinol er eerstdaags uit (het plankton plant zich vanzelf wel voort) en enkele stengels Acorus gramineus 'Ogon' (dwergkalmoes) gaan erin.

Het ontbreken van een ventilatiestrook in de voorruit heb ik opgevangen door computerventilatortjes in de lichtkap. De luchtvochtigheid in de bak schommelt rond de 75-80% (overdag, 's nachts is dit 100%). De temperatuur op het landgedeelte varieert beneden in de bak van 22° 's morgens tot 24° 's avonds, en helemaal bovenin van 23° 's morgens tot 26° 's avonds. In het begin had ik wat last van schimmelvorming maar die is inmiddels helemaal verdwenen.
Marnick
Newbie

Keer terug naar Plantenvoeding