Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Info co2 set

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Info co2 set

Berichtdoor thijs geerts » vr jul 24, 2015 2:03 pm

Kan iemand mij wat info geven over een co2 set(nut, werking...)

Alvast bedankt.
thijs geerts
Newbie

Aquarium type: juel aquarium van 60liter,40liter bak 250 liter ba

Re: Info co2 set

Berichtdoor Matt1118 » vr jul 24, 2015 2:45 pm

Je hebt meerdere manieren.

De eerste en goedkoopste manier is werken met water, gist en suiker of citroenzuur en bicarbonaat.
Je gaat dan een brouwsel maken dat co2 produceert.
Nadeel is dat deze niet zo constant zijn. Dat wil zeggen naar mate ze ouder worden ze minder gaan produceren.
Als je één van deze kiest vind ik persoonlijk die met bicarbonaat de beste. De aanmaak van co2 is daar het meest constant.

De andere manier van werken is met een CO2. (Dit kan ook een oude brandblusser zijn)

Hoe uitgebreid je de set maakt, hangt van je eigen af.
Zonder co2 fles start je met zo'n €100 en je kan er makkelijk het vijfvoud aan spenderen...

Wat heb je zeker nodig.
-CO2 fles (deze haal je best bij een speciaalzaak van gassen of drankenhandel). Je betaalt dan borg voor de fles en koopt enkel de CO2. Die co2 is ongeveer 10x goedkoper dan bij de aquarium winkel.

-Ontspanner, deze verlaagd de druk zodat we deze kunnen gebruiken. Werkdruk die we nodig hebben is ongeveer 1bar. (er zijn uitzonderingen maar ik probeer niet teveel uit te wijken :-) )
Soms zit er een 2de regelknop op om fijn af te stellen, zit deze er niet op moet je deze apart kopen. Dit is nodig om de co2 goed te kunnen doseren.

-CO2 slang, belangrijk is dat de slang echt voor co2 dient, anders ga je co2 verlies krijgen.

-Terugslag klep zodat er geen water uit het aquarium kan terug lopen.

- Iets om de co2 te laten oplossen in water, noemt men diffuser of reactor. Bestaat in allerlei soorten en maten.

- Niet perse nodig maar sterk aangeraden is een magneetventiel en schakelklok.
Deze zal dan automatisch de toevoer van co2 regelenen AAN/UIT.

- Niet noodzakelijk en het duurste van allemaal. pH controller.

Het nut van CO2?
CO2 is één van de voornaamste voedingsstoffen voor planten.
Wil je -veel en- mooie planten en met der tijd planten met een hogere moeilijkheidsgraad dan is co2 onmisbaar.
Is het een noodzaak? Neen.
Een plantenbak kan perfect zonder CO2 bemesting. Maar je zal met veel meer rekening moeten houden als je planten gaat kopen. Ook ben je veel meer beperkt in de keuze van planten die je kan houden.

Een ander punt is dat je door toevoeging van co2 het water zuurder kan maken. Wat sommige vissen kunnen appreciëren. Maar dat kan ook op andere manieren...

Hier alvast een voorbeeld van een mooie plantenbak zonder co2.
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Hier een mooie plantenbak met co2 van een mede forum lid.
viewtopic.php?f=62&t=16962

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Re: Info co2 set

Berichtdoor thijs geerts » vr jul 24, 2015 4:23 pm

Wow bedankt voor de uitgebreide informatie :D ik denk dat ik toch maar voor co2 zal gaan.
thijs geerts
Newbie

Aquarium type: juel aquarium van 60liter,40liter bak 250 liter ba

Keer terug naar Plantenvoeding