Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Overschakeling profito naar aquabemesting

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Re: Overschakeling profito naar aquabemesting

Berichtdoor Mattiv » wo jun 10, 2015 9:01 am

dat ga ik zeker onthouden ;-)
Mattiv
Regular

Aquarium type: juwel rio

Berichtdoor lekstok » zo jul 19, 2015 12:58 pm

Ik zie aan uw HC dat je licht intensiteit niet goed is want ipv opzij te groeien komen ze naar boven , dit doen ze als ze licht tekort komen , hoeveel lichturen per dag ?
lekstok
Newbie

Aquarium type: zoetwater

Berichtdoor Mattiv » za aug 08, 2015 9:27 am

dat was geen hc hoor in men grote bak heb ondertussen weer maar eens andere lampen gestoken en een opruiming gedaan maar toch blijft men nitraat stijgen snap er nix meer van
Mattiv
Regular

Berichtdoor Matt1118 » za aug 08, 2015 11:53 am

't is al een ouder topic dus ik weet niet meer alles. :-)

Zit je met veel vissen?
Dat je nitraat stijgt is normaal. Ammonia --> nitriet --> nitraat.
Het is het eindproduct van de aanwezige bacteriën.

En wat is je huidige waarde nu?

Greetz
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Mattiv » ma aug 10, 2015 8:32 pm

zitten nu 2 guppen 1 algeneter en 2 slakkeneters in dus zeker niet veel vissen laatste keer dat ik gemetn heb zat het op 40
Mattiv
Regular

Berichtdoor Matt1118 » ma aug 10, 2015 8:41 pm

Hoeveel ververs je en welk water gebruik je?
Als een andere tester geprobeerd?
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor eltwee » vr aug 14, 2015 1:05 pm

8) Hoi, ik heb het eens volledig gelezen en ik om er ook niet direct aan uit.
Over het algemeen komt NO3 allen in je bak als je veel of vuillappen van vissen hebt zitten of je voegt het toe. Afgeven door substraat of decoratie kan niet. Het kraanwater is over het algemeen goed gecontroleerd en de conc. NO3 is laag. NO3 in regenwater kan bij bv een verse betonnen regenput maar dan zou je het ook moeten meten.
Als je de calculator van aquariumbemesting gebruikt dan zou het moeten kloppen.
Ik gebruik dit al 6 jaar (wel maar 1 keer geteld) 82 gr KNO3 opgelost in 500ml water is 10ml toevoegen voor een verhoging van 2ppm NO3 in een aquarium van 500l (mijne is 572l - bodem en deco). Dit komt dus ongeveer overeen, het steek niet op 8 gr in de stock oplossing of 0,2ppm in het eindresultaat, je nitraatmeting maakt toch sprongen van 10ppm.
Soms meet ik bij mij ook hogere conc NO3, dit is meestal het gevolg van verwaarlozing, geen tijd om te snoeien, oppervlak groeit dicht , te weinig licht, groei valt stil en NO3 wordt minder verbruikt.

EI: lui wijven bemesting: het risico op fouten is groter dan het gebruiksgemak.

Investeer eens, meten is weten. Meet je NO3 voor water wissel, meet hel na water wissel (meet ook je vers water) en controleer of dit overeen komt met je berekening. volg dan je NO3 eens 2 weken op door bv om de 2-3 dagen te meten.

Bemesting:
Fe: gewoon toevoegen, meten is leuk maar uiteindelijk geef je toch een hogere dosering en de rest wordt niet gebruikt, gezien de kostprijs niet direct een probleem. Ik voeg wekelijks een vast dosering toe.
Micro nutrienten: idem, gewoon toevoegen zijn toch niet te meten. Overdoseren, is dit mogelijk zolang je niet ineens 10X meer geeft?
Macro: Ik hanteer ongeveer "redfield": wekelijks 20% water wissel en meting NO3 en PO4 dan corrigeren met stockoplossing tot een 20/2 verhouding, Dit kan soms ook 30/2 of 20/3 zijn als om een of andere redden de NO3 en/of PO4 te hoog blijven, zolang dit niet weken aanhoud is er geen probleem.

NH4 gemeten is geen probleem zolang je pH onder de 7 blijft, NH4+ is niet gevaarlijk voor je vissen en een meststof voor je planten. NH3 (bij pH>7 is gifting voor je vissen). Tijdens de omzetting komt er NO2 die dan weer naar NO3 gaat maar dit is niet in een keer maar telkens met kleine hoeveelheden dit dan weer op hun beurt door de planten worden gebruikt. 1ppm NH4 geeft dus geen NO2 piek als je planten assimileren.

Probreel een even wicht te vinden tussen bemesting/ CO2 en licht. Hier is geen eenduidige vuistregel, bv je planten groeien lang gerekt en versneld naar het oppervlak, een reactie kan zijn: te weinig licht, je verhoogt het licht en het wordt nog erger. De reden was hier te weing meststof/CO2.

Planten geven "lucht" wortels, dit is normaal voor de meeste stengelplanten, ludwigia, alternatera zeer berucht hiervoor. Deze wortels worden nog feller als de plant het oppervlak bereikt (vrije toegang tot massa's CO2), Bij de rotala is dit zeer duidelijk. Dit is natuurlijk en hoort bij de plant, Deze wortels dienen voor de hechting van de plant zodat zij snel kan vermeerderen. In je aquarium wordt CO2 toegevoegd de plant ziet dus veel vroeger het oppervlak rijk aan CO2, dus wortelvorming.

Je kunt nooit genoeg planten in je bak hebben, Als ik kijk naar de foto's in het begin van je topic, dan is mijn eerste gedacht: er is bemesting en CO2 en je planten staan gezond maar mager. Geef meer licht, Ik geeft gemiddeld (12 uur via een profilux) 10 uur effectief >20watt/dm² water oppervlak met reflectors op de lampen en een uur op en afbouw van het licht.
pH is 6,2 KH is 1,5 GH is 1,5 en ik ververs 20% per week (80/20) regenwater/leidingwater.
2 wekelijks vormsnoei en 6 wekelijks een emmer planten op de compostbak.

Groeten

eltwee
Regular

Aquarium type: ik hou niet van verplicht

Berichtdoor Mattiv » za aug 15, 2015 12:13 pm

haha een emmer plantem op het kompost is hier omdart ze bruin zijn en op niets meer lijken niet omdat ze goed groeien hoor ;-)

bedankt voor de info
Mattiv
Regular

Vorige

Keer terug naar Plantenvoeding