Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Plantenvoeding voor beginner

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Plantenvoeding voor beginner

Berichtdoor Koekenbakker » vr sep 12, 2014 1:11 pm

Hoi iedereen,

Een tijdje geleden heb ik mijn aquarium opnieuw opgestart en deze draait nu een weekje of twee ongeveer met enkel bodem (grind) en planten erin en nog geen vissen (die komen dit weekend).

Ben een tijdje weggeweest en kom nu terug en zie dat er een aantal plantjes zijn die het goed doen (groen java gras, zo heel dunne stengeltjes) maar ook een aantal die het heel wat minder doen. De meeste hebben wat verkleurde bladeren of doorzichtige bladeren. Ook krijg ik op een paar plantjes de eerste groene algjes. Als ik het zo lees op de forums hier, komt dit door tekorten. Ik zou dus willen gaan bij bemesten.

Ik gebruik kwa bemesting momenteel enkel HS Aqua FloraCarb. Dat lijkt dus niet voldoende te zijn (was op aanraden van de winkel en was ik sowieso maar van plan te gebruiken tot de fles leeg is :))

Ik had nu eens gekeken naar aquariumbemesting.nl. Het idee is om hiermee dus te gaan bemesten. Wat ik mij afvraag is waar ik nu het beste mee ben. De vloeibare kant en klare oplossing of neem ik beter de zakjes poeder en meng ik zelf?

Ik zou gaan voor een niet co2 bemeste bak die volgens de Estimated index wordt bemest. Heb ik dan voldoende aan de kant en klare oplossing (deze http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/plantenvoeding) of moet ik hiervoor de losse vloeibare producten hebben? Of neem ik beter de zakjes poeder en meng ik zelf (valt dat te doen voor een beginnend iemand? :))
Koekenbakker
Newbie

Aquarium type: Juwel Rekord 800

Re: Plantenvoeding voor beginner

Berichtdoor tuut » vr sep 12, 2014 4:26 pm

ik gebruik zelf de easy life producten nl:profito,easycarbo en ferro(ijzer) de ferro geef ik een maal per week de andere 2 1maal per dag en heb ook een juwel 800 met 10-12 planten en moet deze toch wel regelmatig snoeien hoor.
tuut
Newbie

Aquarium type: juwel record 800 110 liter

Berichtdoor Matt1118 » zo sep 14, 2014 8:47 am

Tuut vergeet niet dat je meestal fosfaat en nitraat moet doseren. Die zal je vlugger te kort hebben dan ijzer.

Over aquariumbemesting is het wat je eigen keuze, het mengen stelt niet zoveel voor. Voordeel is dat het heel wat goedkoper is.
Ik gebruik een plantenvoeding icm de poeders om zelf te mengen.

Je kan dan een eigen schema opmaken, je krijgt dan een berekening.
Bij mij is deze zo:
(let wel op dit is voor een inhoud van 450liter, ik doseer trouwens maar de helft)

Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml. - Voeg 66,04 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 5,16 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 30,04 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Voeg 89,64 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 11,04 gram sporenelementen (CSM+B) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Koekenbakker » zo sep 21, 2014 12:31 pm

Top bedankt iedereen! Sorry voor de wat latere reactie maar het beetje druk gehad.

Heb me een flesje profito gehaald om eens te kijken wat dat doet. Geef dat nu ondertussen een week + er is nu bewoning :). Mijn planten doen het echt fantastisch nu :D. Algen zijn raar maar waar ook zo goed als verdwenen dus ik geloof dat er wel degelijk waarheid zit in de woorden "algen komen door tekorten" :) (Misschien dat m'n vissen er ook wat van lusten maar goed).

Geef nu zowel profito en vloeibare C02 oplossing (FloraCarbo) en het gaat echt goed. De plantjes staan er allemaal terug frisgroen bij en groeien hard. Nog eentje ziet er wat bruin uit maar heeft wel al terug nieuwe bladeren in komst. Zelf mijn tijger lotus ziet er nu prachtig uit, je ziet mooi het "tijgerpatroontje".

Ik hoop dat alles goed blijft gaan, maar ik heb nu een vast bemestingspatroon en dat lijkt aan te slaan!
Koekenbakker
Newbie

Aquarium type: Juwel Rekord 800

Berichtdoor Jaydee » za nov 01, 2014 4:17 pm

Ik denk dat je aan deze calculator veel zal hebben :

http://blog.fluidsensoronline.com/calcu ... ive-index/

mvg,

Jd
Jaydee
Newbie

Aquarium type: BLAU 6236