Inloggen/Registreren

Zoeken Help

co2 ph en kh

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

co2 ph en kh

Berichtdoor krikkens » zo jul 27, 2014 12:49 pm

hi,

als ik het goed heb bepalen ph en kh hoeveel co2 er in het water zit , zijn deze 3 elementen altijd verbonden met elkaar?
als ik het zo lees zorgt een lage kh waarde dat er minder co2 moet toegevoegd worden om de ph te verlagen , maar bijgevolg is er ook minder buffer , zodat de toegevoegde hoeveelheid co2 juister moet zijn om niet al te grote schommelingen in de ph te krijgen, correct?

als je ph minus toevoegd veranderd dan de co2 of de kh waarde mee ?

hopelijk zijn er kenners onder jullie die deze vragen kunnen beantwoorden?
krikkens
Newbie

Aquarium type: 2 zoetwater en 1 zeewater

Re: co2 ph en kh

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 1:50 pm

Ik denk dat pH minus de karbonaathardheid bind of afbreekt. Daardoor kan je water meer co2 binden en je pH verlagen.
Hoe het allemaal in zijn werk gaat laat ik over aan de experts, ik gis maar...

Maar ben hier geen fan van, je weet nooit wanneer je product is uitgewerkt en op die moment stijgt je pH de lucht in.
Dan moet je weer product toevoegen om die te doen dalen, alez lang verhaal kort. Te veel schommelingen voor mij.

Dan werk ik liever met osmose (met of zonder mineralen & zouten) en leidingwater.
De aanwezige carbonaten zijn er en veranderen niet zomaar, je hebt een veel stabielere eco systeem.
Als je werkt met osmose, mineralen en zouten kan je de KH en GH sturen zoals je zelf wilt...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor krikkens » zo jul 27, 2014 2:01 pm

ik ga met niets experimenter van die dingenmaar wou even navragen of ik het allemaal goed begrepen had...

wat bedoel je met mineralen en zouten toevoegen? die ben ik nog niet tegengekomen bij plantenvoeding...

wat voor een type aquarium heeft u en welke producten gebruikt u allemaal

bedankt!
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 3:12 pm

Mineralen en zouten is voor de GH en KH te beïnvloeden. Je hebt speciale kant en klare mixes die beiden beïnvloeden maar je hebt ook bepaalde merken dat je enkel de GH of KH beïnvloedt, zo kan je met osmose alles van waterwaarden na maken. Je kan perfect een KH van 4° hebben en een GH van 0°.
ze gebruiken daarvoor calcium en degelijke meer. (weet er ook niet allemaal het fijne van)

Ik had een aquarium ingericht als blackwater biotoop. Vanwege niet voldoende hout naar mijn zin te vinden heb ik er wat planten in gezet. Momenteel staat er geen hout meer in en staat die vol met planten :-D
Ik kijk wel nog uit naar mooie stukken hout. De bedoeling is om op enkele plekken moerasplanten te laten groeien, veel hout, een thee of donker kleur als de planten het aankunnen en veel hout te plaatsen, met veel drijfplanten.
Maar het zal nog wel een jaartje duren voor het zover is.

Ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl samen met KNO3 en KH2PO4 en de ijzer bemesting van Festal.
Maandelijks giet ik er eens wat catappa extract in van easy life. Had dat eens gekocht om te testen maar zie niet zo'n groot verschil.
Verder heb ik kleibollen van jbl en aquariumbemesting.nl.
Dat is alles van producten dat ik gebruik :-)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » zo jul 27, 2014 3:58 pm

de plantenvoeding ook vanbij aquariumbemesting? (vloeibaar)
krikkens
Newbie

Berichtdoor ExSerCo » zo jul 27, 2014 4:12 pm

Matt1118 schreef:Mineralen en zouten is voor de GH en KH te beïnvloeden. Je hebt speciale kant en klare mixes die beiden beïnvloeden maar je hebt ook bepaalde merken dat je enkel de GH of KH beïnvloedt, zo kan je met osmose alles van waterwaarden na maken. Je kan perfect een KH van 4° hebben en een GH van 0°.
ze gebruiken daarvoor calcium en degelijke meer. (weet er ook niet allemaal het fijne van)

Kun je daar een link of merk van geven, zodat ik me wat kan inlezen hierover?
Grtz,
Dominiek
ExSerCo
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsbak: Juwel Rio 180

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 4:57 pm

Ik zal eens zoeken, Moet toch nog wachten voor ik verder kan schilderen :mrgreen:

De merken zijn eindeloos.
Je hebt een totaal mix van sera bijvoorbeeld, colombo heeft dan 2 producten de ene enkel voor GH de andere enkel voor KH, etc...

Edit:

Gespecificeerde site vind ik niet echt direct.

1 feit wat ik heel vlug en veel tegenkom.
Werken met 100% osmose en het gebruik van mineral salt (een complete mix dus) kan er voor zorgen dat je tekorten hebt (bij planten). Dus hier zeker bij opletten dat je je osmose terug compleet maakt met de juiste additieven.

Verder lees ik veel dat het vooral veel werk is, en eigenlijk dubbel werk is. Je maakt osmose water en verwijderd dus zo goed als alles uit je water om dan terug alles wat nodig is toe te voegen. Wat meestal niet nodig is. Tenzij je echt heel slechte waterwaarden uit de kraan krijgt. Dan nog zie ik veel dat het aangeraden is om een klein deel leidingwater te gebruiken omdat er veel aanwezig is.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 7:51 pm

ik heb me nu ook een grote co² installatie aangeschaft. net mijn waarden eens gemeten en de Ph staat op 6 en de Kh op 4. is het dan beter de co² toevoer iets te verlagen zodat de ph een beetje stijgt?
of beter laten? ik het diamantzalmpjes hierin en die vragen ph 6-6,5 en nannostomus beckfordi en die vragen ph 6-7,5 dus in feite geen probleem.
maar als ik mijn co² toevoer verlaag gaat de Ph stijgen als ik het goed heb?
Laatst bijgewerkt door thiby op zo jul 27, 2014 7:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
thiby
Regular

Aquarium type: amazone/garnalen

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 7:53 pm

Jup, hoe reageren je vissen daar op?

Zeker van die kh/pH?
Je zou >100mg/ co2 in je bak hebben.

Zit je met turf oid in je filter?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 7:55 pm

Matt1118 schreef:Jup, hoe reageren je vissen daar op?

Zeker van die pH?

jep teststrip zei 6 en druppeltest ook
thiby
Regular

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 7:58 pm

neen geen turf enkel siporax, matten en beetje kolen. voor de rest veel hout en planten.
de visjes hebben het altyd goed gedaan met zo een bus co² maar nu is het dus een 'profesionele' installatie.
of gebruik ik beter zo een co² aanduider zodat ik weet dat het goed is en ik eventueel kan zakken?
thiby
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 8:00 pm

Hoe gaat het met je vissen, gedragen ze zich anders?

Druppel en strip zijn niet zo nauwkeurig, toch niet op gebied van pH.

als je kan, neem eens wat water uit je bak en laat dit even beluchten met een bruissteen, zo verdrijf je alle co2.
Meet dan eens de pH van dat water.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 8:03 pm

Actieve kool verwijderd ook stoffen die nuttig zijn voor planten, dus als het niet nodig is (medicijnen verwijderen) haal je het beter uit je filter.

Je kan altijd zo'n draagbare pH elektrode kopen of zo'n continu test. die laatste is best wel handig, aan de hand van de kleur weet je of er te weinig voldoende of te veel co2 aanwezig.
Als je je KH waarde weet kan je ook de pH er vanaf leiden.

Hoeveel co2 doseert die nu? bellen per minuut?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 8:15 pm

de draagbare pH meter die ik hier heb liggen zijn batterijen zijn uitgelopen, zal me deze week eens om een nieuwe gaan.
idd kzal me dan zo eens een co² indicator kopen maar als ik dat zo zie is dat niet gevaarlijk zo die vloeistof in dat glazen ballonetje als dat in je water terecht komt?
vanmorgen had ik het op 18 bellen gezet, die heb ik nu terug geschroefd naar 8 bellen per minuut

wat me wel opviel als ik met zo een colombo spuitbus met co² werkte dat ik deze de laatste tijd erg weinig moest opvullen.. warme weer?
thiby
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 8:48 pm

Hoeveel liter is je bak? :-)

Is door het warme weer de temperatuur in de bak veel opgelopen? dan zou het inderdaad wel kunnen dat je planten het wat minder deden.
Of mss je filter zijn debiet eens checken?

Met je draagbare meter zal het beter lukken. Aangezien de vissen geen last ondervinden en je het aantal bellen al hebt verlaagd zou ik nu even afwachten...

Ik heb er 2 van dennerle en vorige week bij het onderhoud van mijn bak heb ik een continu test verschoven, die lag nog geen 10minuten later al op de bodem. ik was juist aan het verversen, ik heb er niets negatiefs van ondervonden.
Het is gewoon een vloeistof met KH4 en een kleurstof.
Je kan die vloeistof ook zelf maken met osmose, bicarbonaat en ph druppel vloeistof.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 8:52 pm

het is een bakje van 200liter. ja enorm! al mijn bakken stonden op 29,5 graden en heb er dan blazers op gezet om de temperatuur te doen zakken als ik terug kwam van op reis. heb vandaag de filter uitgekuist maar ga er denkik binnenkort een zwaardere opzetten, nu zit er 700l/u op maar naar mijn gevoel doet hij dit toch niet hoor.
ik zou ook zo een 'Dennerle Continue Co2 Test' kopen. hoe lang gaat zo een capsule mee en moet je dit bovenaan het aquarium hangen?
thiby
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:11 pm

Denk dat je planten wat last zullen gehad hebben van de warmte, 29,5° is niet weinig.
Ja 700l/u is niet overdreven voor een bak van 200 liter...
In het boekje staat elke 4 weken, ik heb al gelezen dat er mensen zijn die 6weken wachten... Nu er zitten 5 vulling bij en ik denk dat ik daarna een andere ga kopen. (je kan zo een vloeistof kopen in pullen van 250ml)
Moet juist eens de prijs vergelijken, ik heb voor mijn continu test €12,5 betaald, is een lage prijs als ik online vergelijk.
Dus mss valt de prijs van die navulling best mee bij de lfs.

Ik heb er in mijn bak 2 hangen, de ene hangt tot waar ik water ververs (zo blijven ze constant onder water) de andere hangt aan de andere kant van de bak nog iets lager (aan de aanzuig van mijn filter)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:11 pm

18bellen per minuut is toch heel weinig, doseer je enkel als de verlichting brand?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 9:28 pm

Matt1118 schreef:18bellen per minuut is toch heel weinig, doseer je enkel als de verlichting brand?

zijn wel redelijk grote bellen hoor het is met zo eentje
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?DIFFUSORS--REACTORS=JBL-PROFLORA-TAIFUN-P-CO2-REACTOR--JBL&productID=13686

jep snachts sluit de klep af. ik bekeek daarnet een filpje van dennerlee en daar zei men 10 bellen per minuut per 100l
maar aangezien mijn ph al zo laag is ga ik nu toch even afwachten met mijn 8 bellen per minuut en zien wat het morgen geeft.
thiby
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:53 pm

Werk dat goed zoiets? ik heb dat nog nooit werkend gezien (juist op filmpjes :-) )
Ik heb die van het huismerk van aquariaveldhuis, is een pompje met kokertje op, onderaan het kokertje zitten gaten.
De co2 bel gaat onmiddellijk naar boven en zit dus gevangen, de bel moet dus volledig worden opgelost wil die in het aquarium geraken. Top ding voor belachelijk weinig geld, wel groot en tis geen zicht om het in je bak te hebben :-s
Matt1118
Moderator

Berichtdoor thiby » zo jul 27, 2014 10:10 pm

even opgezocht en idd dit is een systeem zonder verlies (buiten de elektriciteit natuurlijk), want met die reactor die ik heb, heb je wel wat verlies omdat je belletjes niet volledig opgelost raken tegen dat ze boven zijn.
moest ik hem nu onder de filteruitstromer zetten zou de opbrengst misschien wel meer zijn omdat ze dan verder door het aquarium geblazen worden tov waar hij nu staat aan de filterinlaat
thiby
Regular

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 10:55 pm

Zou idd beter zijn als je die aan de uitstroom plaatst, co2 zal ook beter verdeeld worden in de bak.
pompje is 5watt ofzo dus dat valt best mee.
Matt1118
Moderator

Keer terug naar Plantenvoeding