Inloggen/Registreren

Zoeken Help

waterwaarde en plantenvoeding

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

waterwaarde en plantenvoeding

Berichtdoor krikkens » za jul 26, 2014 10:20 pm

hi,

ik heb al veel opgezocht over waterwaardes en plantenvoeding maar lees soms tegenstrijdigheden...
vooral po4 lees ik dingen zoals 1.5ppm ? volgens mijn jbl meetsetje is dat veel te veel , daar staat op van 0 tot pakweg 0.07 .....

kan er mij iemand zeggen welke waardes ik moet nastreven?
ik voorzie zo'n 0.4w/l licht en heb een co2 fles op een bak van een dikke 500 liter netto.

volgende vraag , zoals ik lees bestaat er geen plantenvoeding die alles bevat omdat sommige elementen gaan binden enzo niet bruikbaar meer zijn .

wat zijn zo de goede producten om in huis te halen ? fe , no3 en po4 kan ik meten en met de juiste poeders bijsturen en als ik het goed heb kom je met fe , kno3 en kh2po4 + een algemene plantenvoeding (profito, plantenpracht) al een heel eind .

persoonlijk zie ik de EI niet zo heel veel , overdadig toevoegen en dan veel water verversen om alles terug te resetten , liever zou ik een gebalanceerde voeding gebruiken en normale waterverversingen doen.

enige tips welke waterwaardes na te streven en verder welke voedingsstoffen in huis te halen en he ze te gebruiken?

bedankt
krikkens
Newbie

Aquarium type: 2 zoetwater en 1 zeewater

Re: waterwaarde en plantenvoeding

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:57 am

Po4 kan je inderdaad heel veel mee.
Ik raad je aan, bekijk het elke bak is anders. Zorg dat je nooit zonder po4 of no3 zit.
Als je bak goed draait, neem een foto noteer hoe je doseert en hoeveel. En bewaar dit allemaal zo krijg je mooi logboek en kan je altijd alles terug vinden.

om te beginnen Po4 van 0,5-1 mg/L en no3 tussen de 5-10mg/L
Fe zit over het algemeen in je algemene plantenvoeding, ik doseer 1dag na het verversen een extra ijzer meststof.
Plantenvoeding moet je vaak overdoseren ik zit aan een 23ml/100l per week terwijl ze 8ml aanraden ofzoiets.
Met je 0,4w/liter zal je ook veel moeten doseren :-D
KNO3, KH2PO4, algemene plantenvoeding (met spoorelementen als het kan :-) ) en als je planten plaatst die wat extra ijzer vragen is het niet slecht om een ijzerbemesting te hebben.

Ik voeg plantenvoeding/ijzer samen en KNO3/KH2PO4 samen, om te voorkomen dat ze gaan binden met elkaar.
Plantenvoeding en ijzer geef je best zo gespreid mogelijk, liefst dagelijks of om de dag.

EI is niet zo interessant op grote bakken :-) langs de andere kant is het wel gemakkelijker dan altijd meten.
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:57 am

Hier kan je ook vragen kwijt
viewtopic.php?f=124&t=15588
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » do jul 31, 2014 5:55 pm

de co2 toevoeging en/of de plantenvoeding lijken zen effect niet te missen!
planten maken flink wat nieuwe bladen en wortels aan en de vissen kleuren ook mooier en zwemmen actiever rond , ze worden wel allen naar 1 kant van de bak gedwongen want aan de andere kant zitten de kersenbuiken die ongewoon agressief uit de hoek kwamen de laatste dagen en ik weet nu waarom , net het koppeltje met een flink pak jongen over de bodem zien zwemmen , er is geen andere vis die ook maar moet proberen in de buurt te komen van de jongen!
de kersenbuiken zitten er al een hele poos in zonder ooit jongen gehad te hebben , zeker met de co2 en of plantenvoeding te maken!
krikkens
Newbie

Aquarium type: 2 zoetwater en 1 zeewater

Berichtdoor Matt1118 » vr aug 01, 2014 1:20 am

Mss met de verlaagde pH door de co2 toevoeging.
Matt1118
Moderator

Keer terug naar Plantenvoeding