Inloggen/Registreren

Zoeken Help

co2 ,filters en uitsromers

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Re: co2 ,filters en uitsromers

Berichtdoor krikkens » za jul 26, 2014 3:09 pm

no2 leek me een zeer lichte verkleuring te geven , heel erg leunund tegen de laagste waarde <0.02.

kh leidingwater is 9 , aquarium = 5 laat ons zeggen , er zit een mengeling van osmoze en kraanwater in
ozmosewater kh=0 denk ik ,1 druppel (sera test) is geen verkleuring , normaal word het blauw en bij de 2de druppel word het geel wat erop wijst dat de test voltooit is , bij gele kleur het aantal toegevoegde druppels=kh

wat er dus op neerkomt dat ik met kh kan spelen tot 9 maximaal door een mengeling kraan/osmoze te gebruiken bij verversen.

vraagje als ik kraanwater gebruik maakt chloor dan veel uit , ik meet het niet met een teststrip maar in leiding zit het ongetwijfeld in , ik neem normaal rechtstreeks van de kraan en niet eerst in een vat en beluchten.
krikkens
Newbie

Aquarium type: 2 zoetwater en 1 zeewater

Berichtdoor krikkens » za jul 26, 2014 5:46 pm

hoelang duurt het dan voor de ph om zich aan te passen?
moet ik dan enkele dagen de tijd nemen na het bijstellen van de druppelteller om resultaat te zien alvorens nog bij te regelen?
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 9:24 am

Een kh van 4 is goed hoor voor een plantenbak, zou dit proberen aanhouden.
Ik Vul ook direct uit de kraan, gebruik geen waterverbeteraar. Chloor heeft de neiging onmiddellijk te vervliegen dus daar maak ik mij geen zorgen over.
Na verversen kan het wel 6-8uur duren eer die van 7,10 naar 6,80 is. Kan zelf zijn dat het nog langer duurt...

Zit er veel vis in je aquarium? voor schommelingen moet je sowieso altijd opletten.
Als je 's avonds niet bereikt heb wat je wou zou ik de dag nadien 10bellen per minuut extra geven...
zo kan je opbouwen hé
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor krikkens » zo jul 27, 2014 11:09 am

hi , veel vis , nee 11 vissen op 550 liter , 2 kersenbuiken zijn de grootste , maar die ben ik liever kwijt , teveel graven en te agressief , daar ga ik proberen een nieuw onderkomen voor te zoeken (iemand gratis koppel kersenbuiken?)

hoewel ik geen ph verlaging denk te meten (oude test was zeer onnauwkeurig) ,zie ik toch een reactie bij de vissen , ik heb 2 ramirezi's man waarvan 1 altijd vaag van kleur en heel onderdanig aan de andere was , vanaf gisteren plotseling vol kleur en de onderdanigheid was verdwenen.ook kwamen er van sommige anubiasbladen kleine belletjes af , co2?
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 12:41 pm

CO2 lossen planten niet, o2 wel.
Kan ook als je water ververst hebt, dat er luchtbellen gevormd worden door het vullen van je aquarium :-)

Hou je vissen in de gaten, als ze sneller beginnen ademen of aan het wateroppervlak achter lucht happen is er teveel co2 in het water, of toch in ieder geval te weinig o2.

Bij de verkoop kan je je vissen aanbieden. Ze gaan het daar vlugger lezen dan hier. ;-)
viewforum.php?f=29
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » zo jul 27, 2014 1:08 pm

had niet met waterverversen te maken , vanop sommige punten (echt leteerlijk punten) stegen kollomen belletjes omhoog , ik kan niet anders bedenken dat dat met het toevoegen van de co2 te maken had , de toevoer is dan ook rustig opgevoerd , zit nu op 30 bellen/min.
vandaag en gisteren telkens 10bellen extra gezet.

vissen ademen niet sneller en gaan zeker niet aan het oppervlak hangen , zelfs integendeel , ze lijken mooier te kleuren en actiever rond te zwemmen .
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » zo jul 27, 2014 1:21 pm

Ahja zo, ja zo kan het inderdaad wel :-)
Dan zal je verschieten als je met andere lampen zal werken :-D als je nu al zuurstof bellen hebt.
pH verlagend effect, ze zullen zich beter voelen in hun schubben :mrgreen:
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Gilles » zo jul 27, 2014 2:34 pm

Begin met 1 CO2-bubbel per seconde en verhoog het dan wekelijks. Die 1 bps zal nog veel te weinig zijn voor de grootte van je bak, ik denk dat dat al gemakkelijk naar de 3bps kan gaan.

Doe gewoon alles op het gemak en hou je verlichting laag om risico op algen te beperken. Voor de rest je meststoffen etc doseren. Vertrouw ook niet te hard op die testers, maar let op je planten en je vissen. Die vertellen veel meer en ook altijd de waarheid.

Zo doen Amano & Knott het ook ;-)
Aquascaping-blog: mijn blog over aquaria & aquascaping! :)
Gilles
Regular

Aquarium type: Low tech plantenbak

Vorige

Keer terug naar Plantenvoeding