Inloggen/Registreren

Zoeken Help

co2 ,filters en uitsromers

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

co2 ,filters en uitsromers

Berichtdoor krikkens » wo jul 23, 2014 6:48 pm

hi,

hi,

ik ben men aquarium na een tijd van mindere intresse weer aan het in orde zetten, hiervoor heb ik al iets ge-post hier:
http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=1&t=20870
foto van de bak met wat uitleg staat daar neergeschreven.

ik heb een co2 systeem met reactor (buiten de bak) die nog moet geinstaleerd worden , er zijn enkele mogelijkheden maar wat is de beste ?

momenteel heb ik een afscheiding gemaakt in de bak waarachter 2 aanzuigleidingen zitten voor 2 buitenfilters die onder de bak staan.
de afscheiding bestaat uit een dichte wand met onderaan , net boven het grind een rooster .
dus het water dan naar de filters gaat komt van over de bodem van de bak .
1 uitstromer bovenaan de bak , een buis met gaatjes die van rechts naar links uitsroomt.
1 uitstromer die halverwege de bak door een gaatje in de afscheiding het water terug in de bak pompt .
beide buitenfilters een capaciteit van circa 1000 liter denk ik.

wat is nu de beste plaats om de reactor te plaatsen? op de uitsromer bovenaan , of in het midden van de bak of een derde optie voorzien?

ik denk eraan de pompcapaciteit nog te verhogen met een doorstroompomp , zonder filter , wederom zou de aanzuigbuis achter de afscheiding maar waar de uitromer?

ik dacht wederom een buis met gaatjes maar dan van achteraan boven naar voor.

ik ga ook een ph controller aanschaffen voor men co2 systeem maar hoe behoud je het beste de co2 in de bak ? weinig oppervlakte beweging ? co2 invoeren dicht bij de bodem ?

enige tips altijd welkom!

bedankt

kristof
krikkens
Newbie

Aquarium type: 2 zoetwater en 1 zeewater

Re: co2 ,filters en uitsromers

Berichtdoor Matt1118 » wo jul 23, 2014 9:25 pm

Je gedachtengang zit goed hoor :-)

Ik zou co2 steken in het midden.
een beetje oppervlakte beweging moet je hebben, zodat er toch extra zuurstof word opgenomen in het water.
Zorg er gewoon voor dat het niet teveel is.

Indien je nog een extra filter zou installeren in van voor naar achter stroming goed volgens mij, deze kaatste dan weer op de ruit en word onderaan aangezogen. (zo werk ik hier ook)
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Berichtdoor Gilles » do jul 24, 2014 12:49 pm

Hey Kristof

Van achter naar voren is inderdaad een goede opstelling, dan krijgen je planten vooraan aan de bodem volop CO2 (bij veel bakken is dat de zwakke plek). Ik zou dus voor de derde optie gaan. Hou ook rekening mee met minder en meer CO2-behoevende planten. Plaats de uitlaat iets meer naar planten die veel CO2 nodig hebben (bv HC) en iets minder naar planten die gerust met minder kunnen (bv javavarens, ...)

Een pH controller zou ik achterwege laten. Als je een product gebruikt dat de pH positief of negatief kan beïnvloeden (denk aan een aquasoil, fosfaat, ph minus, ...) dan sluit die pH controller je CO2 af omdat de gewenste pH waarde al is bereikt. Maar eigenlijk voegen al die producten geen CO2 toe, ze verhogen/verlagen enkel de pH. Met andere woorden: de pH controller gaat vroegtijdig stoppen met CO2 toevoegen waardoor het risico op een CO2-tekort groot is.

Gewoon een goed systeem kopen zonder controller en de pH verhogen op basis van de reactie van planten & vissen. Daar leer je veel meer uit dan blindweg te vertrouwen op pH controllers. Amano heeft trouwens een hekel aan die systemen om die reden! :D

Groeten
Gilles
Aquascaping-blog: mijn blog over aquaria & aquascaping! :)
Gilles
Regular

Aquarium type: Low tech plantenbak

Berichtdoor krikkens » do jul 24, 2014 1:05 pm

hi,

wat bedoel je met goed systeem zonder controller? gewoon een fles , druppelteller en reactor?

jij raad dus aan de co2 reactor tussen een derde stromingspomp te plaatsen die uitsroomt bovenaan de bak van achter naar voren ? klinkt logisch als ik die dan krijgen de planten vooraan op de bodem het eerste dat co2rijk water over zich...
krikkens
Newbie

Berichtdoor Gilles » do jul 24, 2014 1:16 pm

Goed systeem = ruim voldoende CO2 fles (hoe groter hoe beter, bv 10kg bij gashandel) + betrouwbare drukregelaar met regelbare druk + precies naaldventiel + magneetventiel + reactor. Daartussen nog 1 à 2 goede terugslagventielen en enkele plastic O-ringen op reserve. Een bellenteller is ook aan te raden, maar niet noodzakelijk. Met zo'n systeem kom je al heel ver :-)

En idd een spraybar over de hele lengte achteraan naar voren gericht
Gilles
Regular

Berichtdoor krikkens » do jul 24, 2014 1:43 pm

ik had gedacht aan een pomp met een redelijk debiet voor die extra spraybar maar voor de co2 reacto word aangeraden slechts een debiet rond de 1000l/h....

mss dan beter de reactor op de sparabar zetten die ik nu heb (van rechts naar links , deze heeft zo'n 1000l/h) als er een spraybar bijkomt van achter naar voren met groot debiet neemt die het water toch mee van de andere spraybar vermoed ik ?
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jul 24, 2014 2:39 pm

Als je van links naar rechts gaat werken heb je meer kans op co2 tekorten aan de rechtkant van de bak.
Kan je die pomp dan niet gewoon wisselen?
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » do jul 24, 2014 2:50 pm

tja, als ik een spraybar van 160cm of ietske korter ga voorzien van een 1000l/h pomp gaat het ni veel opleveren denk ik .

ik heb er absoluut geen idee van hoelang de ingebrachte co2 in het water blijft maar als er voldoende stroming is word het co2 dan niet zeer gelijkmatig verdeelt over de hele bak?
krikkens
Newbie

Berichtdoor krikkens » do jul 24, 2014 2:53 pm

Gilles schreef:Goed systeem = ruim voldoende CO2 fles (hoe groter hoe beter, bv 10kg bij gashandel) + betrouwbare drukregelaar met regelbare druk + precies naaldventiel + magneetventiel + reactor. Daartussen nog 1 à 2 goede terugslagventielen en enkele plastic O-ringen op reserve. Een bellenteller is ook aan te raden, maar niet noodzakelijk. Met zo'n systeem kom je al heel ver :-)

En idd een spraybar over de hele lengte achteraan naar voren gericht

ik heb een grote fles gehaald en een koperen vulleiding met connectoren ook , ik heb een co2 set van aqua medic met 350gr fles , ik wil graag de kleine fles blijven gebruiken , de aquarium staat op de slaapkamer en ik zet liever geen grote fles co2 daarbij....

heb de lege fles met 350gr inhoude net bijgevuld van de grote , er zit welgeteld 65gram in ...
volgende keer de fles koelen en dan eens kijken wat ik erin krijg , daarna de moederfles ondersteboven om te zien of dat verschil geeft.
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jul 24, 2014 3:27 pm

krikkens schreef:tja, als ik een spraybar van 160cm of ietske korter ga voorzien van een 1000l/h pomp gaat het ni veel opleveren denk ik .

ik heb er absoluut geen idee van hoelang de ingebrachte co2 in het water blijft maar als er voldoende stroming is word het co2 dan niet zeer gelijkmatig verdeelt over de hele bak?

Is afhankelijk van de stroming. Daarom dat het belangrijk is dat je veel stroming hebt in je bak.
Als je 30 gaten hebt op een buis van 60cm of op een buis van 160cm maakt volgens mij weinig uit ;-)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » do jul 24, 2014 3:50 pm

ja das waar een beetje extra weerstand van de langere buis maar da zal het verschil ni maken ...;-)

ik heb nu 6 gaten over 20cm , 6 gaten op 160cm is ni veel hé.

graag had ik een stevige pomp gezet op de 160cm spraybar , ik weet niet of dat nadelig is voor de co2 reactor? er word 1000l/h aangeraden...
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » do jul 24, 2014 6:14 pm

Ik veronderstel als je meer dan 1000l/u door die reactor perst de co2 niet zal oplossen.

Je kan ook proberen met kleinere gaatjes? Het zou wel een groot voordeel zijn mocht de co2 overal in de bak terecht komen. Dan kan je nergens schommelingen hebben en dergelijke ...

Ik zou deze winter een bak bouwen en ga dit ook toepassen in die bak, er komt een bodem filtratie op. heb hier 2 pot filters van 700l/u voor voorzien.
Deze zouden normaal juist gepast zijn voor een co2 reactor (alez 2 reactors :-) )
Deze zullen vooraan (aan de ruit) hun aanzuig hebben en achteraan (juist boven het substraat) een spraybar. Zodat ik over de gehele lengte beweging heb over de bodem. Ondertussen van de gelegenheid profiteren en er co2 op steken :-)
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Gilles » do jul 24, 2014 9:22 pm

Bij meer dan 1000l/u zal die inderdaad de CO2 niet voldoende oplossen en in de bak blazen. Op zich ook niet een ramp, dan heb je een beetje een "misting" effect naargelang de grootte van de bubbels die dan rondzweven. Desnoods een tweede reactor kopen of een sterker model.

Een fles van 350gr vind ik persoonlijk wel heel klein op zo'n grote bak. Dan loop je het risico dat je onopgemerkt een lege fles hebt, CO2-tekort, baardalg en draadalg, terug CO2 opstarten, planten moeten zich weer aanpassen, etc etc ...

Ik zie het probleem niet echt van een grote CO2 fles in je kamer. Eventueel bevestigen aan de muur zodat hij niet kan omvallen en voor de rest gewoon je gezond verstand gebruiken. Je moet toch al echt zot doen om schade te veroorzaken ... (tenzij het op je voet valt ofzo :D)
Gilles
Regular

Berichtdoor Matt1118 » do jul 24, 2014 10:06 pm

Ik las deze opmerking nog deze week.
Ik zie een fles van 10kg niet zomaar omvallen? :mrgreen:
Staat hier tussen de muur en het aquarium (in een emmer mocht die roesten ofzo) dus hier is de kans al heel klein dat die omvervalt.

Maar als ik goed lees heeft hij wel een grote fles en een kleintje van 350g.
Matt1118
Moderator

Berichtdoor krikkens » vr jul 25, 2014 12:22 am

Gilles schreef:Bij meer dan 1000l/u zal die inderdaad de CO2 niet voldoende oplossen en in de bak blazen. Op zich ook niet een ramp, dan heb je een beetje een "misting" effect naargelang de grootte van de bubbels die dan rondzweven. Desnoods een tweede reactor kopen of een sterker model.

Een fles van 350gr vind ik persoonlijk wel heel klein op zo'n grote bak. Dan loop je het risico dat je onopgemerkt een lege fles hebt, CO2-tekort, baardalg en draadalg, terug CO2 opstarten, planten moeten zich weer aanpassen, etc etc ...

Ik zie het probleem niet echt van een grote CO2 fles in je kamer. Eventueel bevestigen aan de muur zodat hij niet kan omvallen en voor de rest gewoon je gezond verstand gebruiken. Je moet toch al echt zot doen om schade te veroorzaken ... (tenzij het op je voet valt ofzo :D)

ik weet niet welke reactor ik ga binnenkrijgen :?
enkele dagen geleden besteld bij veldhuis (huismerk) ging tot aquaria van 8000liter maar als ik nu terug kijk op de website is hij vervangen door een ander model :? :? :?

de nieuwe geeft aquaria tot 3000 liter, uiteraard nog steeds meer dan genoeg , nu staat er wel een doorstroom van 2000l/h bij , vroeger 1000l/h aan even afwachten wat ik ga binnenkijgen .

de grote fles past 1 niet in men kast en ernaast zeker niet en 2 heb ik liever geen grote hoeveelheden co2 op de slaapkamer , mss is 350gram al genoeg om desastreuse gevolgen te hebben , ik weet het eigenlijk niet?

ik ben ook niet zeker of een grote fles meer zekerheid bied op continue co2 , daar moet minder naar om gekeken worden dus zal volgens mij makkelijker onopgemerkt leeg geraken .
van de kleine fles bijvullen kan ik een routine maken bij bv waterververssing.
krikkens
Newbie

Berichtdoor Jerome » vr jul 25, 2014 12:05 pm

Je weet dat wij voortdurend CO2 inademen? En dat in zeer grote concentraties? Als je schrik hebt voor een koolstofmonoxide-vergiftiging dan zit je met een probleem (of net niet), want koolstofMONoxide is CO ;) Zonder de 2 dus.

Zo'n hele fles mag leeglopen op je kamer zonder dat jij er iets van merkt !
Jerome
Regular

Aquarium type: 120 x 60 x 40

Berichtdoor krikkens » vr jul 25, 2014 2:19 pm

Jerome schreef:Je weet dat wij voortdurend CO2 inademen? En dat in zeer grote concentraties? Als je schrik hebt voor een koolstofmonoxide-vergiftiging dan zit je met een probleem (of net niet), want koolstofMONoxide is CO ;) Zonder de 2 dus.

Zo'n hele fles mag leeglopen op je kamer zonder dat jij er iets van merkt !

hi,

ja ik weet dat de lucht hoofdzakelijk uit co2 bestaat maar er moet wel nog zuurstof aanwezig zijn ook vermoed ik , op co2 alleen kan je niet leven vermoed ik .

ik ben absoluut geen kenner vandaar men voorzichtigheid maar zouden de concentraties co2 niet te hoog kunnen oplopen in de kamer als zo'n fles leegloopt?
krikkens
Newbie

Berichtdoor Jerome » vr jul 25, 2014 3:38 pm

Geen paniek, als die fles helemaal leegloop dan ga je nog steeds niet in ademnood komen :wink: Er zit sowieso maar een 16% O2 in de lucht, dus het merendeel is toch andere spullen (ik dacht 78% CO2) dus wat extra CO2 haalt niet heel dat 'evenwicht' in de war hoor.
Jerome
Regular

Berichtdoor krikkens » vr jul 25, 2014 5:15 pm

zo , de reactor is binnen hij is geinstaleerd , ga het wss nog eens mogen overdoen want de bijgeleverde aansluitingen dichten niet goed af (schroefdraad met achteraan een rubber ring die de boel moet afsluiten , ik had beter wat teflon rond de schroefdraad gedaan ook...

de reactor is gewoon een waterfilter waar geen bijhorend filtermedium in zit , veldhuis heeft er centraal een pvc buis voor gemaakt zodat het water onderaan de filter inkomt en de buis opgevult met bioballen , verder hebben ze aan de inlaat een gaatje in het plastic geboord en er een nippel ingezet voor de co2 aansluiting.

ik heb er dus voor gekozen zonder controller te werken en ben begonnen met circa 10 druppels/min.
wss voor een bak van een dikke 500 liter te weinig maar het is een begin.

welke waardes moet ik nu nauwlettend in het oog houden?
ph en kh?

deze kan ik nu testen met druppels , andere test moeten nog besteld worden.

ik wil graag zoals gilles zegt leren de bak bij te regelen door te zien wat de planten en vissen doen , uiteraard moet je een startpunt hebben dus in het begin wat meten kan zeker geen kwaad .

men kh= tss 4 en 5 (4 geeft een behoorlijke kleursverandering , 5 een complete)
ph zit op 7.5 ongeveer , weinig nauwkeurige test tetra per 0.5 eenheden een weinig kleurverschil op de kaart.
krikkens
Newbie

Berichtdoor krikkens » vr jul 25, 2014 5:19 pm

nog een vraagje , hoe snel meet men een verandering in ph bij het opvoeren van de co2?

er vanuitgaande dat de co2 mooi in de bak verdeeld word

bedankt
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » vr jul 25, 2014 9:45 pm

Hoge co2 concentraties zijn wel gevaarlijk hoor. We hebben in de gist zalen speciaal afzuiging daarvoor.
Ik kan het je beloven, je voelt dat direct naar je hoofd stijgen, prikkelt enorm en je kan er heel makkelijk van flauwvallen.
Lokale brandweer heeft vorig jaar speciaal met heel het korps komen trainen bij ons ...

Maar co2 is zwaarder dan lucht, het zal dan ook altijd direct zijn weg naar beneden zoeken, een klein spleetje onderaan de deur is voldoende om de co2 uit de kamer te drijven, ook is zo'n fles niet zo groot...
Matt1118
Moderator

Berichtdoor Jerome » vr jul 25, 2014 10:37 pm

Maar dan spreek je inderdaad wel over andere concentraties/hoeveelheden!
Jerome
Regular

Berichtdoor krikkens » vr jul 25, 2014 11:04 pm

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

zo de reactor staat er tussen , ik hem hem er nog eens van tussen moeten halen wegens niet dicht.
ik heb teflon op de schroefdraad gedaan (veel teflon) want de rubberen sluitringen sloten niet goed af , ook heb ik spanners rond de darmen gedaan waar ze op de aansluiting zitten , daar lekte het ook minimaal .

nu is alles dicht !
krikkens
Newbie

Berichtdoor krikkens » za jul 26, 2014 1:56 pm

hi,

ik ben net wat jbl testsetjes gaan halen , ph (6-7.6), no2, po4 en fe , kh had ik nog liggen van sera.

dit zijn men waardes:
ph: 7.4
kh 4.5
fe 0.02-0.05 ergens dichter tegen de 0.02
no2 0.01
no3 5

ik heb voorzictig de druppels co2 opgevoerd maar er lijkt voorlopig geen verandering te komen in de ph , mss toch nog een lek? ik denk het niet , ik had de pomp afgezet en de co2 goed open , de reactor vulde zich bovenaan met co2 en perste het water onderaan door de leiding terug de bak ik dik een meter hoger .
achteraf met de ontluchter op de reactor alles terug ontlucht.

toch maar eens met zeep overal rondgaan .

toch maar eens
Laatst bijgewerkt door krikkens op za jul 26, 2014 5:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
krikkens
Newbie

Berichtdoor Matt1118 » za jul 26, 2014 2:48 pm

Beter met vaseline ipv zeep :-) net iets veiliger naar planten en vis toe.
En geduld is een schone deugd :-) hier zakt die ook niet zo vlug na het verversen, wat ik niet erg vind.
Geleidelijk aan...

Is no2 meetbaar of is het < dan 0,01 wel opletten he :D
Fe is goed, kh is laag? Niet dat het slecht is!
komt die zo uit de kraan? of is het osmose/regen/grond water?
Met die KH mag je pH gerust zakken naar 6,60

Die pH druppeltesters zijn niet zo nauwkeurig, eens je co2 verdrijft uit het water klopt je test niet meer.
Ik zou die dan ook heel voorzichtig nemen. Eventueel 2keer achter elkaar.
Een draagbare ph meter is ook een alternatief dat niet zo duur is en veel accurater.
Matt1118
Moderator

Volgende

Keer terug naar Plantenvoeding