Inloggen/Registreren

Zoeken Help

CO2 bemesting

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

CO2 bemesting

Berichtdoor Koenvd » wo feb 26, 2014 7:57 pm

Ik overweeg om Co2 te gaan toevoegen om mijn aquarium planten beter te laten groeien.
Heden heb ik een busje sera flore 1 Carbo meegenomen (op aanraden het een keer te proberen).
Nu begreep ik dat het alternatief of speciale CO2 Tabletten zijn die je in een speciaal ervoor bestemd opvangbakje doet of Co2 systemen met een gascilinder.
Die vloeistof die ik vandaag voor het eerst toevoegde lijkt me nogal een kostbare grap te gaan worden, de op het busje voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid (5ml/50L water) telt op mijn aquarium van 350L al behoorlijk op.
€11,70 voor zo'n busje (250ml) wat ik dus om de ci 3 tot 4 dagen nodig ga hebben. Tevens heb ik geen idee van hoeveel van het toegevoegde middel gebruikt/ nodig is.

Welke wijze gebruiken jullie of kunnen jullie me aanbevelen?
Koenvd
Newbie

Aquarium type: Juwel RIO 300 & RIO 125

Re: CO2 bemesting

Berichtdoor Jurgen » wo feb 26, 2014 10:39 pm

Ik zou gewoon een zelfbouw bio CO2 installatie maken.
Veel goedkoper en ECHTE CO2.

Zo'n vloeibare CO2 is geen CO2.
Het is een vloeistof op basis van gluteraldehyde en wordt gebruikt als alternatieve koolstofbron.
Jurgen
Hardened

Aquarium type: Plantenbak

Berichtdoor deleenheir » do maart 13, 2014 1:42 pm

Het allergoedkoopste is idd bio-co2. Je moet alleen regelmatig de flessen opnieuw bereiden en je hebt weinig mogelijkheden om te regelen.

Als je wat rondkijkt kan je voor een redelijke prijs (<100€) een echte CO2 set kopen en vervolgens bij een drankenhandel een co2 fles lenen met statiegeld. Ik betaal 25€ voor een fles van 5L. Dit is goedkoper dan een fles kopen en deze bijvullen in je LFS
deleenheir
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis ambiance 120

Berichtdoor dokkerke » di apr 29, 2014 1:56 am

Even een vraagje aan deleenheir, hoelang doe je dan ongeveer met die 5l fles? Ben namelijk ook op zoek naar een co2 oplossing mvg kristof
dokkerke
Newbie

Aquarium type: capri 80 100l

Berichtdoor deleenheir » ma mei 26, 2014 1:41 pm

Dokkertje,

sorry voor de late reactie.

Het gebruik van CO2 hangt van veel dingen af:
1. Constant toevoegen of 's nachts uitgeschakeld of PH sturing
2. Omvang van je aquarium
3. beplanting
4. oppervlaktestroming
5. ...

Maar om je een idee te geven ik werk momenteel met een drop checker op een 200l aquarium en heb het laatste halve jaar +/-1kg verbruikt. Ik ben momenteel bezig met PH sturing in elkaar te steken (zie: viewtopic.php?f=19&t=20230&p=183873#p183873 )

Ik heb mijn setje (excl) fles gekocht op volgende website:
http://www.aquario.pl/zestawy-do-nawoze ... ional.html
deleenheir
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis ambiance 120

Keer terug naar Plantenvoeding