Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Hoe moet ik die stockoplossing aanpakken?

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Hoe moet ik die stockoplossing aanpakken?

Berichtdoor Ilona » wo jan 22, 2014 8:47 pm

Oke, ik heb een duidelijk NO3 tekort in mijn aquarium en dat wil ik gaan aanpakken. Ik heb dus een stockoplossing KNO3 gekocht, maar ondanks dat ik wiskunde studeer, kom ik er niet uit hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Ja, bekend is dus dat ik 82g moet mengen met 500ml water. Dat snap ik en kan ik.
Nu weet ik ook dat 10ml van deze oplossing op 500 liter water de NO3 concentratie met 2.0ppm verhoogt en de K concentratie met 1.3ppm.

Maar: wat nu? Ik heb een 70 liter aquarium. Mijn NO3 is precies 0,0. Maar sommige sites rekenen met ppm, anderen met mg/l en nog meer varianten.

PH 8,0
GH 8,0
KH 6,0
NH4/NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0,0
PO4 0,25-0,5
Fe 0,25-0,5
Cu 0,0

Dit zijn mijn waterwaardes. Ik wil dus in eerste instantie de NO3 aanpakken en zien hoe het gaat. Nu heb ik gelezen dat de PO4/NO3-verhouding gelijk moet zijn aan 0.25:2.5
Oke, ook dat snap ik.

Maar wat ga ik nu mengen en hoeveel moet ik toevoegen? Want: die verhoging van 2.0ppm, is dat per dag? Per maand? Hoe gaat dat? En moet je dan op den duur ook stoppen met toedienen? En hoe hoog moet het uiteindelijk worden?
Want PO4 is in mg/l berekend en niet in ppm. Al ken ik ppm niet, maar dat terzijde.

Wie kan mij helpen?
Ilona
Newbie

Aquarium type: 70L, hobby.

Re: Hoe moet ik die stockoplossing aanpakken?

Berichtdoor triple » do jan 23, 2014 12:58 am

mg/l is het zelfde als ppm :wink:

je 70liter aquarium zal +-60liter water bevatten .

rekenend vanaf die 60l netto met je 82gr kaliumnitraat aangevuld tot 500ml met water ,dit geeft voor 1ml stockoplossing +-1,7mg/l aan no3 = zo zal je altijd moeten omrekenen :?

:idea: indien je je stockoplossing nog moet maken zou ik de hoeveelheid kaliumnitraat aanpassen naar +-50gr en aanvullen tot 500ml met water ,hierdoor geeft 1ml stockoplossing +-1mg/l no3 zo zal je niet meer moeten omrekenen :D

voor je po4=fosfaat kun je 4,3 gr kaliumfosfaat gebruiken een aanvullen tot 500ml met water, hierdoor geeft 1ml stockoplossing +-0,1mg/l po4 =gemakkelijk/minder omrekenen :D
triple
Regular

Aquarium type: 200l gezelschaps aquarium

Re: Hoe moet ik die stockoplossing aanpakken?

Berichtdoor deleenheir » do maart 13, 2014 1:51 pm

Ik gebruik altijd deze calculator:
http://rota.la/
deleenheir
Newbie

Aquarium type: Aquatlantis ambiance 120

Keer terug naar Plantenvoeding