Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Bio CO2 systeem

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Bio CO2 systeem

Berichtdoor Thomas_Vannecke » do okt 10, 2013 1:10 pm

Ik heb al een paar weken een bio CO2 systeem in werking. Het CO2 laat ik opvangen in een CO2 diffusiereactor van het SERA CO2 start systeem:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=4543.

Ik vraag me echter af, komt het CO2 in het water op die manier? Ik veronderstelde van wel, gezien de diffusiereactor anders CO2 bevat van opgeloste carbonaattabletten. Gewoon hier even vragen voor de zekerheid :wink: .

Groetjes

Thomas
Thomas_Vannecke
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125 (gezelschapsaquarium)

Re: Bio CO2 systeem

Berichtdoor Wowobeer » vr okt 11, 2013 8:05 pm

Om echt de co2 te mengen in het water moet er stroming langs de co2 bel gaan, dus ik twijfel of dat die sera dinges dit wel toelaat ...
Wowobeer
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Thomas_Vannecke » di okt 15, 2013 9:27 am

Hallo allemaal,

Ik stelde de vraag ook aan SERA:

Beste,

Ik beschik over de SERA CO2 start diffusiereactor voor gebruik met CO2tabs plus.

Ik vraag me af hoe deze diffusiereactor werkt. Na oplossen van een tablet verdwijnt de CO2 bel. Lost het CO2 op in het water via de onderkant (open, met gaatjes) of gebeurt dit ook via de wanden? Het is zo dat ik overweeg om deze diffusiereactor aan te sluiten op een eigen gemaakt bioCO2 systeem met gist en suiker, en ik vraag me af of CO2 die in de diffusiereactor voldoende opgenomen wordt door het aquarium water.

Een pluspunt voor SERA, want ik kreeg vandaag al antwoord:

Hartelijk bedankt voor uw aanvraag.

Het gas diffundeert door de kunststofwand en niet door de gaatjes in de bodem. Door deze stroomt alleen het water in en zorgt zo voor de nodige druk op de gaasblaas.
Vermoedelijk functioneert dit reactortype niet effectief met een bioCO2 systeem, omdat het gas ongecontroleerd ontstaat en overbodig gas meteen beneden door de gaatjes zal ontwijken.

Uit ons assortiment kunnen wij aan u helaas geen reactor type voor dit doel aanbieden.
.

Dat het overbodige gas ontsnapt vind ik niet erg, gezien ik niet zo'n groot aquarium heb (100L) en er ook niet al te veel planten in staan. Gezien biogas ook 's nachts geproduceerd wordt is het dus net beter dat er niet té veel CO2 in het water terecht komt. Al bij al ben ik dus wel tevreden over mijn opstelling :).

Groetjes,

Thomas.
Thomas_Vannecke
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125 (gezelschapsaquarium)

Berichtdoor Matt1118 » di okt 15, 2013 8:15 pm

Mocht het een probleem zijn. Kan je een T-stukje (of Y) met 2 kraantjes voorzien.
1flexibel gaat dan tot in het aquarium het andere gebruik je 's nachts om de co2 verloren te laten lopen...
Matt1118
Moderator

Aquarium type: 80x45x45 scape

Keer terug naar Plantenvoeding