Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Een optimaal bemestingsysteem zonder overdosering

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Een optimaal bemestingsysteem zonder overdosering

Berichtdoor Jurgen » di aug 21, 2012 7:04 pm

Vaak wordt me gevraagd hoe ik mijn planten in topconditie hou of hoe ze hun eigen planten goed moeten doen groeien.
Hier in dit topic doe ik uit de doeken hoe ik het doe.
Er zijn nog tal van andere succesvolle manieren. Maar vaak komt het op het zelfde neer. Zorgen dat je geen tekorten krijgt.

Wat heb je nodig:
Koop een pH, KH, PO4, Fe en NO3 test als je die niet hebt.
Zorg voor een goeie 'complete' plantenvoeding zoals profito, aquariumbemesting.nl, Ferropol,...
Een CO2 installatie is ook aangeraden voor een massieve plantenbak.

Waterwaarden:
Zorg voor een KH tussen 3-5°dKH.(met deels osmosewater of regenwater indien nodig) Als je bv KH 7 uit de kraan hebt kan je dat eventueel ook zo laten. Dan is het de moeite niet om dit te doen.
Regel de pH zodanig dat je tussen 25-35ppm co2 hebt.(zie tabel)
Hoe regel je de pH?
Planten vragen co2. Hoe langer en hoe meer het licht aan blijft, vragen de planten die co2.
Heb je te weinig co2, kan je de verlichtingsduur minderen of carbo bemesten. Komt de carbo te duur uit door een grote bak of intensieve plantengroei? Stap dan over naar co2(bio of flessen)
voorbeeld:
Bij 3°dKH is dit pH6.45-6.6
Bij 5°dKH is dit pH6.65-6.8

Afbeelding
volledige afbeelding

De dosering van plantenvoeding:
Planten hebben om goed te groeien de volgende stoffen nodig in volgorde van belang:
Licht, CO2, NO3, PO4, Kalium, Magnesium, Calcium, Ijzer, Zink, Koper,...

Het licht zijn onze lampen. Dat is de trigger voor de plantengroei. Hoe meer licht er is, hoe sneller de planten willen groeien en hoe groter de vraag naar de rest van de elementen.
CO2 komt van nature in het aquarium voor. Maar meestal voldoet dit niet en is er extra co2 nodig die je kan opwekken met suiker en gist oplossingen of kopen in drukflessen.
De drukflessen zijn de krachtigste oplossingen. De hoeveelheid werd hierboven al beschreven.
NO3 en PO4 komen ook als restafval van de vissen en rottende delen in de bak. Maar veelal is dit in een plantenbak veel te weinig waardoor de NO3 en PO4 snel op 0ppm(mg/l) komen te staan.
Dan kies je er best voor om deze terug bij te vullen door middel van kno3 oplossing(NO3) en kh2po4 oplossing(PO4) Deze zijn heel goedkoop en vrij verkrijgbaar bij de apotheek of op internet.
Een mooie streefwaarde is voor NO3: 10-20ppm en voor PO4: 0,5-2ppm. Deze dienen 1x per week op peil gebracht te worden.

De rest van de voedingsstoffen zitten in de algemene plantenvoeding.
Vaak staat op de fles daarvan een aangewezen dosering. Maar dit is slechts een richtlijn.
Meestal ligt deze dosering in een plantenbak veel hoger.
Daarom raad ik aan om te starten met de standaard dosering. Maar dan wel niet wekelijks, maar dagelijks in het begin van de aquariumdag 1/7 van de richtlijn.
Dit namelijk om dat stoffen zoals Fe niet lang in het water aanwezig blijven omdat ze oxideren.

Meet in het begin 1x per week de Fe in de avond. Is de Fe lager dan 0,05ppm zal je een hogere dosering moeten geven er dag. Is de Fe meer dan 0,20ppm mag je iets minder geven per dag.
Fe mag hoog oplopen tot zelfs 1,0ppm! Maar dit is eerder nutteloos en overbodig. Je zal merken dat je na verloop van tijd steeds dezelfde doseringen zal gebruiken. Dan kan je de tests beperken tot 1x in 2 weken of zelfs 1x per maand.

Algen komen door tekorten, niet door overschotten!

Verlichting:
De ideale gemiddelde lichtkleur voor plantengroei is 4000k. Velen vinden dit te geel en gaan hoger naar gemiddeld 5000k. Gaat ook, maar het rendement ivm plantengroei is minder. Een verlichting van 0.5watt per liter is ruim voldoende.
Vaak worden ook 'roze' lampen verkocht. Deze zijn vaak gepromoot als plantenlampen omdat ze rode en blauwe pieken hebben. Maar vaak zijn deze zo zwak dat ze slechter scoren dan normale lampen.
De enige uitzondering die ik ken is de T5/T8 Color van JBL. Dit omdat JBL full spectrum lampen gebruikt waardoor de lichtsterkte bijna evenveel is als bij een normale full spectrum lamp.

Stroming:
Onderschat ook de watercirculatie niet in een plantenbak. Door de dichte beplanting is er vaak te weinig circulatie in het water. Daardoor kan de co2 en andere voeding niet voldoende bij de dicht begroeide delen komen waardoor er daar algen ontstaan. Daar hoef je niet een extra filter voor te kopen. Een simpele powerhaed of een stromingspomp zoals in zeebakken volstaat prima. Voor een plantenbak is een pomp tot 2000liter per uur al behoorlijk veel. Meestal is 1000l/u al voldoende.
Als je ziet dat het water overal goed circuleert is het niet altijd noodzakelijk een extra pomp te gebruiken.Vooral in kleinere bakken is dit niet nodig.

Waterverversing:
Met deze manier van werken kan je kiezen om wekelijks 25-30% water te verversen of tweewekelijks 50%.
Dit is nodig om de reststoffen van de plantenvoeding te verwijderen. Als dit niet gebeurd komt de geleiding in het water te hoog en is het water niet 'zuiver' genoeg meer.
Dan gaan planten minder goed groeien.
Na de verversing dienen NO3, PO4 en Fe terug op peil gebracht te worden.

Welke tests zijn aan te raden?
Persoonlijk ben ik erg tevreden met de druppeltests van JBL. Deze zijn duidelijk afleesbaar en degelijk.
Voor PO4 en Fe gebruik ik fotometers van Hanna instruments. Deze zijn duurder, maar betaalbaar.
Daarmee meet je PO4 en Fe tot op 0,01ppm met slechts een afwijking van 0,05ppm Wat heel accuraat te noemen is.

Voor verdere vragen kan je altijd in dit topic terecht.
Jurgen
Hardened

Aquarium type: Plantenbak

Re: Een optimaal bemestingsysteem zonder overdosering

Berichtdoor arneds » wo sep 19, 2012 10:29 pm

beste,
sinds vandaag heb ik mij het 'sera CO2-bemestingssysteem' (http://www.sera.de/nl/pages/producten/i ... 0d0b7.html).
ik heb alles geplaatst zoals de handleiding vermeld. nu heb ik mijn ph en kh waardes nagekeken. blijkt dat mijn ph waarde 6.5 is en kh waarde 25. ik heb onmiddelijk de co² installatie stilgelegd want ik wil morgenvroeg geen slachtoffers hebben.
ik vraag mij af hoe je nu eigenlijk de juiste dosering kunt verkrijgen om mijn waterwaarden zo optimaal mogelijk te laten zijn. ik had zo gerekend op een 20 druppels/min maar dat lijkt me nu net heel erg veel. hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
arneds
Newbie

Aquarium type: zoetwater 160liter

Berichtdoor Jurgen » do sep 20, 2012 6:43 am

KH 25 lijkt me wel héél hoog.
Als deze klopt moet die naar beneden.

Wat is uw GH?
Jurgen
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » wo nov 14, 2012 1:36 am

Jurgen, waar heb je die hannah meters gekocht? Ik ben hier wel geïnteresseerd in.

Wat is je menig over het aandeel kalium in het water voor de optimale groei van planten. Ik weet dat sommigen dit bij geven.
ZA streekaquarium 150x55x65 : viewtopic.php?f=28&t=14915
Manacapuru
Moderator

Aquarium type: Zuid-Amerikaans

Berichtdoor Jurgen » wo nov 14, 2012 7:44 am

Normaal is extra kalium niet nodig volgens mij.
Tenzij je een plantenvoeding geeft waar er specifiek bij vermeld is dat kalium moet bijggeven worden.
Teveel kalium belemmert de opname van Calcium voor planten.

Mijn meters heb ik gekocht bij poisson d'or(etempuis) hier in de buurt.
Jurgen
Hardened

Berichtdoor triple » wo nov 14, 2012 11:24 am

kan jij kalium meten Jurgen :?:
triple
Regular

Aquarium type: 200l gezelschaps aquarium

Berichtdoor Manacapuru » wo nov 14, 2012 1:31 pm

kalium kan gemeten worden door spectrofotometers...
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor Jurgen » wo nov 14, 2012 1:38 pm

Maar niet door die goedkope. Enkel door de duurdere meters kan je kalium meten.
Jurgen
Hardened

Berichtdoor Manacapuru » wo nov 14, 2012 6:20 pm

Wel je hebt de multimeters, maar die zijn heel duur maar daar kan je vanalles en nog wat mee meten. Deze zijn eerder voor zwembaden, de zoo, ...

Je hebt ook spectrofotometers enkel voor kalium, die zijn nog duur maar toch minder duur dan de multimeters. (paar honderd euro voor de goedkoopste)
Manacapuru
Moderator

Berichtdoor Alvatro » ma nov 26, 2012 11:36 pm

arneds schreef:beste,
sinds vandaag heb ik mij het 'sera CO2-bemestingssysteem' (http://www.sera.de/nl/pages/producten/i ... 0d0b7.html).
ik heb alles geplaatst zoals de handleiding vermeld. nu heb ik mijn ph en kh waardes nagekeken. blijkt dat mijn ph waarde 6.5 is en kh waarde 25. ik heb onmiddelijk de co² installatie stilgelegd want ik wil morgenvroeg geen slachtoffers hebben.
ik vraag mij af hoe je nu eigenlijk de juiste dosering kunt verkrijgen om mijn waterwaarden zo optimaal mogelijk te laten zijn. ik had zo gerekend op een 20 druppels/min maar dat lijkt me nu net heel erg veel. hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Hoe meng of maak jij je aquariumwater?Daar ben ik wel eens benieuwd naar hoor !!
Een kh van 25 is verschrikkelijk hoog,dat wil zeggen dat de Gh even hoog of nog hoger ligt.
Zeer hard water dus.
Maar toch meet je een ph van 6.5,hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Indien je ph inderdaad 6.5 is,kan je moeilijk co bemesten,want die gaat nog zakken.
Maar er moet bij het meten toch iets mislopen zijn,denk ik.
De kh moet minstens rond de 6 zitten,wil je je ph zo laag krijgen :roll:
Lid aquaranen Gent
Alvatro
Regular

Aquarium type: biotoop Discus

Berichtdoor Christ » zo dec 01, 2013 3:14 pm

Ik denk dat men zelfs met een kalkreactor zo geen waardes haalt. Wellicht iets verkeerd gelopen tijdens het meten.
Zoekende naar perfectie
Christ
Newbie

Aquarium type: aquatlantis horizon 120 250L

Keer terug naar Plantenvoeding