[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4710: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4712: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4713: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4714: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
 Aquariaforum.be • Toon onderwerp - Planten, Natuurlijk (zon) Licht en voeding.

Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Planten, Natuurlijk (zon) Licht en voeding.

Hier kunnen jullie ervaringen neerpennen over bepaalde technieken en voeding voor een mooie plantengroei.
Bookmark and Share

Planten, Natuurlijk (zon) Licht en voeding.

Berichtdoor World Citizen » wo mei 16, 2018 11:14 am

Hoi Allen.
Wie kan mij iets uitleggen over planten, voeding en natuurlijke verlichting. Ik wil een bak bouwen maar zit met wat planten vragen.

De bak:
Ik heb een 1:20 bak staan midden in de huiskamer. Hij staat met de kopse kant tegen de muur.. dus beide lange zijdes zijn open en kun je inkijken. Er valt nooit echt direct zonlicht binnen maar er valt wel veel slaglicht binnen. De bak is dus door de zon al erg goed verlicht en je zou al haast geen extra verlichting nodig hebben om in de bak te kunnen kijken.

De inhoud:
Ik wil een flink aantal planten wegzetten die voornamelijk hun voeding uit het water of het licht halen. Planten die via de wortel bemesting nodig hebben ga ik vermijden.

De Voorwaarden:
Geen voedingsbodem, tabletten of kleiballen.
Wel eventueel Co2 en vloeibare bemesting
Zeer weinig vis

De vraag:
Ik probeer nu een beeld te krijgen van de extra verlichting die ik moet gaan plaatsen. Dit is ontzettend lastig in te schatten voor jullie maar middels wat voorbeelden probeer ik een kader voor mijzelf te schetsen waarin ik moet gaan testen.
- Stel je zet een Vallisneria of Belgisch groen of Waterpest in wat kaal zand, en zet de bak vervolgens voor je raam. Je doet er geen verlichting op dus je gaat proberen de planten enkel op inschijnend licht te laten leven van buitenaf.

Kan dat?
Zouden ze hier voldoende licht van krijgen?
Buiten het nitraat wat hij nodig heeft, zou natuurlijk inval zonlicht de plant laten overleven?

Dit is eigenlijk mijn eerste vraag om een idee te krijgen van hoeveel licht dit soort planten nodig hebben. Ik kan namelijk nog nieuwe lampen plaatsen, en in een compleet lege kap een heel eigen ontwerp maken. Ik ben alleen bang dat ik ga overbelichten omdat er dus zo ontzetten veel licht van buitenaf in valt.
Als ik dan bedenk dat en plas water in het wild enkel van boven licht krijgt, en niet zoals bij mij vanaf de zijkant… vraag ik me dus af wat te doen. Moet ik echt nog TL lampen plaatsen voor plantengroei, of zou ik enkel bij moeten verlichten voor het oog?

Ik realiseer me dat dit een lastige vraag is en nogal breed beantwoord kan worden omdat er zo veel verschillende planten zijn. Ik hoop ruwweg een indicatie te krijgen van hoeveel functioneel licht ik bij zou moeten plaatsen om de planten goed te houden.
Alvast bedankt voor alle context die jullie mij kunnen bieden.

Dit is de betreffende bak, alleen staat hij hier nog aan de verkeerde kant van de bank. De bank en de bak worden dus omgedraaid. Uiteindelijk staat de bak 1/1.5 meter van het raam af.
Afbeelding
World Citizen
Newbie

Aquarium type:
Re: Planten, Natuurlijk (zon) Licht en voeding.

Berichtdoor terra » do mei 17, 2018 9:31 am

Ik zou persoonlijk zonlicht altijd vermijden. Dit geeft grote kans op algen.
terra
Regular

Aquarium type:
Re: Planten, Natuurlijk (zon) Licht en voeding.

Berichtdoor eltwee » vr mei 18, 2018 9:01 am

Een doorkijk bak zal nooit een geheel vormen, het blijft een raam of woonkamer waar er vissen in zwemmen. De vissen hebben geen schuilplaatsen, dit geeft spanning en gevoeligheid voor ziektes.
ongeveer 90% van de aangeboden aquariumplanten nemen voeding op via de wortels, gewoon omdat het moerasplanten zijn die een onderwatervorm aannemen. In de natuur staan zij geduren enkel maanden per jaar onderwater en voor de rest in een moeras of sommige zelfs uitgedroogd in rust. Enkel de echte waterplanten kunnen dit zonder. Je zal dus altijd kleibollen of een bodem moeten gebruiken die voeding kan opslaan, of je beperken tot echte waterplanten.
Direct zonlicht is altijd een groen glas op 1 dag tijd. De planten groeien naar het licht toe vandaar de voorkeur voor verlichting langs boven.
Ik raad je aan om eerst nog wat te studeren voor je begint met planten/inrichten en vissen. Een alternatief is een hillstream bak of cichliden, de eerste is met enkel en weinig echte water planten, de laatste is zonder planten en sommige soorten zijn zelfs verzot op algen. dit laatste wil niet zeggen dat je je bak zullen zuiver maken. Het direct zonlicht blijft dan nog altijd parten spelen.

L2
eltwee
Hardened

Aquarium type:

Keer terug naar Plantenvoeding