Inloggen/Registreren

Zoeken Help

schuimnest

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

schuimnest

Berichtdoor Stefan21 » vr jun 06, 2014 7:55 pm

hallo!

Ik ben in het bezit van een 40L bak met een kempvis en 3 vrouwtjes. Ondertussen weet ik dat de bak eigenlijk wat te klein is voor het mannetje met 3 vrouwtjes dus ik vroeg me af of ik het beste de vrouwtjes eruit haal en het mannetje alleen laat zitten in die bak?
De vrouwtjes zwemmen wel allemaal vrolijk rond en ze hebben wel wat verstopplekken door planten en een boomstronk dus uit mijn ervaring valt het wel nog goed mee maar ik wou graag de mening hebben van experts :wink: .

Ook heeft het mannetje al 2x een schuimnest gemaakt en dat drijft nu op het wateroppervlak, mag ik deze proberen weg te halen of is dat niet zo verstandig? Of misschien gaan ze vanzelf weg?

En misschien nog een laatste vraag :P : ik heb al heel wat temperaturen gehoord wat ideaal is voor een kempvis maar dat loopt uiteen van 23 tot 28 graden. Welke is nu eigenlijk de beste temperatuur voor hun? De bak is momenteel 26,5 graden.

Alvast bedankt :wink:
Stefan21
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125

Re: schuimnest

Berichtdoor bassie_1976 » za jun 07, 2014 4:52 pm

hey stefan

echt ne expert ben ik niet maar :D
grotere bak is mss niet slechter maar als de man de 3 vrouwtjes niet te hard belaagd dan kan het volgens mij perfect. beter paar vrouwtjes bij man ipv één vrouwtje. het schuimnest dat hij bouwt is maar begin v kweekje . weet niet of het uw bedoeling is om te kweken of is het gewoon houden v bettas.

hoe je best kweekt kan je hier lezen viewtopic.php?f=34&t=18805

kweken in die bak zal wel gaan , maar uitkomst ??? eerst moeten de eitjes in de schuimnest komen, nadien uitkomen dan eten de andere vrouwen mss de jonge op. maar uitleg erover vind je in kweekverslag

ik hou mijn vissen op 24 graden , maar nu met hittegolf is het op warmer op zolder dus 26 en dat kunnen ze ook goed verteren , waar ze vandaan komen is het nog warmer , ken personen die houden ze op kamertemperatuur. zijn visie is dat dan de vissen hun metabolisme (hart en ??? ) trager werkt en ... waardoor ze langer leven ???
bassie_1976
Newbie

Aquarium type: allerlei voor betta's + dripsysteem

Re: schuimnest

Berichtdoor Stefan21 » za jun 07, 2014 10:06 pm

Hey Bassie!

Het is niet echt de bedoeling om te kweken. Het mannetje gaat wel achter de vrouwtjes aan maar dat valt dan nog eigenlijk reuze mee, de vrouwtjes lijken het niet echt erg te vinden. En het mannetje last wel zelf regelmatig eens een pauze in :wink:.

Ik was al van plan om de schuimnesten te verwijderen want ik had ook echt helemaal niet verwacht dat ze zo snel zouden kunnen paren. Zouden er toch teveel eitjes van komen dan haal ik de vrouwtjes eruit want ik ben niet voorzien om te kweken.
De temperatuur is nu ook 27 graden omdat het hier nu zo warm is maar bij normale kamertemperatuur is het water altijd rond de 26 graden.

Zolang de vissen er gelukkig uitzien laat ik ze zitten :).
Erg bedankt voor de reactie en ik ga toch wel eens op die link kijken, lijkt me toch zeer intressant :wink:.
Stefan21
Newbie

Aquarium type: Juwel Rio 125

Keer terug naar Labyrintvissen