Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Vraag over de Betta Splendens!

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

Vraag over de Betta Splendens!

Berichtdoor Lise » vr dec 27, 2013 3:28 pm

Hoi!

Hier ben ik dus weer! ;)
Ik ben dus helemaal verslaafd geworden aan kempvissen. In een nieuwe dierenwinkel in de buurt zit een prachtig exemplaar, namelijk een prachtig rood mannetje... :)
Ik heb al verschillende fora geraadpleegd en lees continue tegenstrijdige antwoorden. Ik wil hem namelijk graag in het gezelschapsaquarium van 60L plaatsen waar:

- 1 guppy man
- 5 kardinalen
- 2 siamese algeneters
- 4 corydoras panda

inzitten.
Ik maak me het meest zorgen over de guppy man, al heeft ie een kleine staart, hij is wel heel mooi geel en sierlijk. Het lijkt me dus beter om de kempvis er niet bij te zetten, maar sommigen op verschillende fora zeggen dat het bij hun al jaren goed gaat. Wat zeggen jullie?
Ik denk toch dat ik het zeker voor het onzekere neem...
Ik heb nog wel een aquarium van 20L. Zou dit een goede vestiging zijn voor één mannetje? Als ik het wat leuk inricht met plantjes ofzo? :)

Groetjes!
Lise
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsaquarium 60L, Betta Splendens in 20L

Re: Vraag over de Betta Splendens!

Berichtdoor Stekke » vr dec 27, 2013 3:33 pm

ik denk dat guppen en betta samen vooral afhangt van het karakter van de betta (verbeter me als het mis is)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor duivelken » vr dec 27, 2013 3:34 pm

Er zijn aquaria waar guppen perfect worden samengehouden met Betta Splendens, maar er zijn ook legio voorbeelden waar het misloopt...

Je moet dus zelf kiezen of je het risico neemt of niet (ik heb het risico niet genomen)

Een 20 liter bakje is eigenlijk te klein voor een betta man alleen, ik heb er eentje zitten in een 60 liter, en dit is volgens mij toch zo ongeveer het minimum, ik merk ook dat hij dit volledige bakje afschuimt en goed levendig is.

Groetjes
"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."
duivelken
Moderator

Aquarium type: Rio 300 Z-A (discus) + Cayman 80 (levendbarenden)

Berichtdoor Lise » vr dec 27, 2013 3:37 pm

Ik dacht dat dat groot genoeg zou zijn, omdat ze toch ook zeggen dat je een Betta prima in een bokaal kan houden, waar ik het namelijk niet mee eens ben! Ik mag namelijk niet nóg zo'n groot aquarium, een kleintje krijg ik sneller binnen ;)
Lise
Newbie

Aquarium type: Gezelschapsaquarium 60L, Betta Splendens in 20L

Berichtdoor duivelken » vr dec 27, 2013 3:46 pm

Lise schreef:Ik dacht dat dat groot genoeg zou zijn, omdat ze toch ook zeggen dat je een Betta prima in een bokaal kan houden, waar ik het namelijk niet mee eens ben! Ik mag namelijk niet nóg zo'n groot aquarium, een kleintje krijg ik sneller binnen ;)

Je kan een betta houden in een confituurpot ja, maar jij kan ook overleven op een kamer die even groot is als je bed en waar je maar net kan rechtstaan. Je zal er niet gelukkig zijn, maar zal wel in leven blijven. Dat is hetzelfde bij de betta. Het kan dus in principe wel, maar het is eigenlijk allesbehalve diervriendelijk en het is dan ook absoluut niet aan te raden.

Een 20 liter bakje is al beter dan een confituurpot natuurlijk, maar eigenlijk nog altijd te klein volgens mij.

Je moet uiteraard ook wel rekening houden met wat kan en mag van je ouders, maar met het oog op wat het beste is voor je betta, zou je toch beter proberen om een groter aquarium te nemen.
"Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."
duivelken
Moderator

Aquarium type: Rio 300 Z-A (discus) + Cayman 80 (levendbarenden)

Berichtdoor Stekke » vr dec 27, 2013 3:51 pm

of even afwachten tot je net iets groter mag :)
Stekke
Moderator

Aquarium type: Rio400 (west afrikaanse biotoop)

Berichtdoor Panduro » vr dec 27, 2013 5:32 pm

Ik had ook een beta zitten in een aqua van 25l maar heb deze toch maar snel overgezet naar een 60l.
Veel gelukkiger en makkelijker om de waardes goed te houden. Dus ASLK van jou was zou ik ofwel wachten ofwel zien voor een andere kleinere vis om in je 20 liter te zetten.

Over betta- gup combinatie heb al 2 verschillende betta mannetjes bij guppen gehad en ik had meer last van de guppen die de betta lastig vielen dan anders om. Maar zoals stekke zei het hangt van de vissen vanaf en hoe goed ze zich kunnen afzonderen van tijd tot tijd
Panduro
Regular

Aquarium type: ZA biotoop colisa 1200, gezelschap 60l

Keer terug naar Labyrintvissen