Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Help! Betta met dikke buik!

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

Help! Betta met dikke buik!

Berichtdoor JustMe_ » wo maart 27, 2013 10:19 pm

Ik heb daarnet opgemerkt dat mijn betta man een erg dikke buik heeft.
Heb wat rondgezocht en voor zover ik vind, kan het enkel buikwaterzucht zijn

Kan het ook nog iets anders zijn?
Ik heb sinds anderhalve week een helena slak waarnaar mn betta erg nieuwsgierig is, kan het zijn dat de slak 'm misschien ook gestoken heeft waarmee ie slakken steekt? Ik heb totaal geen verstand van slakken, ik heb 'm aangeschaft omdat ik een slakkenplaagje had dusja

Mn betta's kieuwen staan ook niet open en langs boven ziet ie er ook geen niet dikker uit ofzo
Ik merk het vandaag pas op, en ik zit dagelijks vaak lang genoeg voor mn bakje dus lang kan ie het nog niet hebben.
Hij is ook nog actief en pronkt nog, hij komt ook goed af om te eten en komt meteen af als je voor de bak gaat zitten.

Is er een mogelijke behandeling als het waterbuikzucht is? Ik heb gelezen dat esha-2000 of Sera Baktopur kunnen helpen, is dit ook effectief zo?
En is het het beste dat ik 'm apart zet? Ik weet dat het een beetje klein is maar ik heb nog een 10l bakje staan

Ik heb enkele foto's proberen te maken van de betta, hier zijn ze:

Deze foto heb ik gemaakt met m'n iPad, niet heel duidelijk dus maar je ziet het wel ongeveer:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

En duidelijkere met mn gewone camera, van de zijkant een paar:

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

En van boven af:

Verkleinde Afbeelding
80cm bak: 6 betta dames - 6 kardinaal tetra's - 6 otocinclus affinis - 1 appelslak
Dennerle Nano Cube 20l: Japonica garnalen
En nog een leuke bende jonge betta mannen en vrouwen!
JustMe_
Regular

Aquarium type: Aziatisch biotoop 100l, Nano Cube 20l, 37l bakje

Re: Help! Betta met dikke buik!

Berichtdoor joanna » do maart 28, 2013 8:31 am

Kan hij iets groots gegeten hebben? Zo zien mijn betta's eruit als ze hun eitjes ingeslikt hebben of een garnaal opgegeten hebben.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor JustMe_ » do maart 28, 2013 8:49 am

Ik voer elke woensdag een voedertablet voor m'n pleco, anders eet ie gewoon het andere voer mee, en mn betta heeft daar wel aan zitten zabberen, meestal laat ie dat gewoon links liggen, dus ik week niet of dat er iets mee te maken heeft
Ik heb ook een heleboel jonge slakje sinds een paar dagen, en die wel in zn bek zouden kunnen passen, misschien heeft ie er daar een van op?
80cm bak: 6 betta dames - 6 kardinaal tetra's - 6 otocinclus affinis - 1 appelslak
JustMe_
Regular

Berichtdoor Joerry » do maart 28, 2013 10:13 am

De symptomen van buikwaterzucht
-Een karakteristieke zwelling van het achterlijf (waterzucht), lange niet-afvallende ontlasting, een rode, gezwollen of zwerende anus
-Niet willen eten, dan wel uitspuwen van het voedsel
-Karakteristieke schommelbewegingen, dan wel stil ergens blijven hangen
-Afscheiding van de groep, lusteloosheid, zich verbergen of juist overdreven druk langs de aquariumwanden zwemmen
-Snelle ademhaling, juist onder het wateroppervlak blijven zwemmen of voortdurend bij de bodem blijven
-Langs verschillende objecten schuren (niet te verwarren met het gedrag bij een stipaanval)
-Donker of juist licht kleuren van het lichaam, verlies aan kleurintensiteit

Dat zijn de symptomen ook word er gezegd dat de schubben gaan open staan bij een vis met buikwaterzucht.

Je betta lijkt volgens wat jij zegt geen van deze symptomen te bevatten, hij verliest zeker geen kleur, eet nog, is nog erg actief en op de foto's lijken zen schubben niet open te staan.

Als betta's teveel gegeten hebben zwelt hun buik nogal fel op, feller als bij vele andere vissen. Dat komt omdat de organen nogal compact verpakt zijn. Dit kan je zien aan de afstand tussen mond en anus, dit ligt bij de betta heel dicht bij elkaar. Bij andere vissen zoals bv de ramirezi ligt dat verder uit elkaar waardoor er meer plaats is en de zwelling minder lijkt.
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor JustMe_ » do maart 28, 2013 6:01 pm

Ik denk dat ik me iets te snel heb druk gemaakt, zn buik is al een stuk dunner nu, gelukkig maar, hij is mn favoriet :)
Toch bedankt voor de reacties!
JustMe_
Regular

Berichtdoor Tess » zo apr 14, 2013 9:37 am

Hey alles ok met je betta?
De mijne heeft net hetzelfde voor vandaar... Nu 3-tal dagen opgeblazen ballonnetje maar voor de rest nog mooi op kleur én eetlust
Sinds 14/3/09 fiere mama van Tristan
en sinds 2/3/'12 van Merlijn
Tess
Moderator

Aquarium type: 80*30*40 gezelschapsbak/aquacube: garnalen

Berichtdoor Joerry » zo apr 14, 2013 2:37 pm

Ik heb vorige week een vrouwtje dood gevonden met buikwaterzucht, was heel duidelijk want de schubben stonden open. Zelfs tot de dag ervoor was er niks aan haar te merken geen overdreven opgeblazen buik, kleur en eetlust was ook nog in orde.
Het is dus zeer snel gegaan weer een bewijs dat er weer niet op gezonde vissen word gekweekt door de kweker waar ze vandaan komt. De laatste betta die ik nog heb van de groep zit nu ook in quarantaine voor een enorme zweer/wond die nu na 2 weken eindelijk begint te genezen.

Nu betta's zwelen heel snel op door teveel te eten maar aan de andere kant blijken ze iets gevoeliger te zijn voor buikwaterzucht volgens een paar kwekers die ik heb gesproken. Dus word het eigelijk gokken wat het nu eigelijk is.

Waar komt jou betta vandaan?
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Berichtdoor JustMe_ » zo apr 14, 2013 8:24 pm

Alles is weer in orde met mijn betta, ik heb door dat ie het altijd heeft na ik een tabletje bijvoerde voor mn pleco voerde (op woensdag en zondag)
Mn pleco zit daar altijd wel even op te zabberen maar laat het links liggen als het ongeveer half op is, en ik denk dat mn betta daar dan ook wat van mee eet en dus meer eet dan normaal
De dag nadien is alles ook weer terug in orde met hem
Hij is sinds gisteren trouwens verhuist naar nieuwe mn 80cm bak waar naast mn pleco ook kuhli's in zitten, die dus ook die tabletjes krijgen, dus daarvan blijft nu niet meer veel over dat de betta nog kan opeten

Ik heb 'm trouwens gekocht bij Aquashoponline, in Geel
JustMe_
Regular

Berichtdoor Tess » di apr 16, 2013 5:06 pm

De mijne komt van Koi en Co in Meise, de eerste keer dat ik dit voorheb maar mijn vorige betta's kwamen recht van de kweker, mss wat sterker... Zo jammer voor't beestje. Ben nu elke remedie aan't proberen om het er door te halen. Schubben staan niet uiteen, ogen puilen niet uit en hij wil nog eten (maar krijgt minder) dus ik geef 'm nog een kans.
Sinds 14/3/09 fiere mama van Tristan
en sinds 2/3/'12 van Merlijn
Tess
Moderator

Aquarium type: 80*30*40 gezelschapsbak/aquacube: garnalen

Keer terug naar Labyrintvissen