Inloggen/Registreren

Zoeken Help

DRINGEND HULP GEVRAAGD!!!

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

DRINGEND HULP GEVRAAGD!!!

Berichtdoor Joerry » do feb 21, 2013 4:55 pm

Heb net me HM betta vast zien zitte in een rots, heb hem eruit kunnen halen maar hij is wel wat gewond aan de schubben op zen rug wat doe ik hier nu het best mee?
Joerry
Regular

Aquarium type: Vision 260, Betta drupsysteem

Re: DRINGEND HULP GEVRAAGD!!!

Berichtdoor christel 1975 » do feb 21, 2013 8:40 pm

mijn dwerg gouramie vrouwtje heeft ook eens vast gezeten ik heb daar niets aan gedaan en ze is mooi hersteld. ik zou adviseren laat hem gewoon rustig doen en kijk of de wondjes niet gaan ontsteken.
onze FB pagina https://www.facebook.com/groups/132654520137959/
nano betta
80cm gezelschapsbakje
130cm MA biotoop
AM blenny zoutwater
christel 1975
Site Admin

Aquarium type: gezelschaps aquarium

Berichtdoor Joerry » do feb 21, 2013 9:01 pm

christel 1975 schreef:mijn dwerg gouramie vrouwtje heeft ook eens vast gezeten ik heb daar niets aan gedaan en ze is mooi hersteld. ik zou adviseren laat hem gewoon rustig doen en kijk of de wondjes niet gaan ontsteken.

Ik heb dadelijk ontsmetingsmiddel gehaald aangezien de dierenarts en de viswinkel zeiden dat dat zowat het enige is wat ik kan doen.
Nu hij ligt al sinds hij los is levensloos op de bodem alleen zijn kieuwen bewegen nog, hij is een 20 tal CM opgeschoven sindsdien. Weet niet wat ik er nog aan kan doen, weet niet of het nog beterd of dat hij ervan afziet en waar ligt het punt dat je hem niet meer kan laten lijden?

De wond bovenop ziet er niet zo erg uit wat schubben die wat schade hebben opgelopen, de onderkant is er erger aan toen zie daar plekken die rood zijn. Heb wel nergens bloed gezien in het water of aan de steen.
Joerry
Regular

Berichtdoor eek a » do feb 21, 2013 9:37 pm

die heeft waarschijnlijk een zuurstof te kort gehad .
eek a
Newbie

Aquarium type: veel nano van 5 liter tot 130 liter

Berichtdoor zalmpje » do feb 21, 2013 10:00 pm

Oei Joerry, das erg schrikken...ni plezierig als je hem zo op de bodem ziet liggen :cry:
Ik hoop dat het goedkomt, is het de knappe witte?
zalmpje
Hardened

Aquarium type: Gezelschapsaquarium

Berichtdoor Joerry » do feb 21, 2013 10:41 pm

Zuurstof te kort zou mss kunne maar hij is sindsdien ook niet meer boven geweest, betta's kunnen ook nog ademen met hun kieuwen wat ze ook doen als ze geboren worden want het labyrinth ontwikkeld zich pas na enkele weken. Ik heb nu ook speciaal meer zuurstof in het water gebracht.

En ja zalmpje tis die knappe witte :(
Joerry
Regular

Berichtdoor Joerry » do feb 21, 2013 10:44 pm

Srr voor dubbel de wijzig knop is ni zichtbaar op men gsm.
Zou het mss stress geweest zijn? Ik zag het toen ik thuiskwam van werken wie weet hoe lang heeft hij vastgestoken, ook mijnpogingen om hem los te krijgen zullen niet plezierig geweest zijn.
Joerry
Regular

Berichtdoor zalmpje » do feb 21, 2013 10:47 pm

:( je hebt je best gedaan :wink:
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Joerry » vr feb 22, 2013 4:00 pm

Hier mag een slotje op, hij is deze morgen overleden.
Joerry
Regular

Berichtdoor blubje » vr feb 22, 2013 6:22 pm

:( Oww
Blubjes Guppytank! http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=62&t=17176
Cabomba, Vallisneria, Gymnocoronis spilanthoides en Cladophora aegagrophila
blubje
Regular

Aquarium type: Netto 50l plantenbakje met 8 zotten van guppies!

Berichtdoor Buddy » vr feb 22, 2013 7:37 pm

Da's jammer
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor zalmpje » vr feb 22, 2013 7:46 pm

Ai Joerry toch :cry: ik had nog een beetje hoop...helaas
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Joerry » vr feb 22, 2013 8:53 pm

Ik had ook hoop aangezien de wonde niet zo erg leken, maar als ik nu kijk hoe hij zich hier altijd gedragen heeft begin ik toch te twijfelen aan de sterkte. Ook is blijkbaar bij die paar hobbykwekers hier in belgie het doel van vissen te hebben met mooie kenmerken en heeft de sterkte en gezondheid van de vissen die ze voortbrengen geen prioriteit. Deze was ook blind aan 1 kant.
Ik zeg niet dat ze allemaal hetzelfde zijn maar als ik verhalen lees van sommige heb ik toch men bedenkingen (er was een goede kweker maar hij is gestopt helaas).
Joerry
Regular

Berichtdoor blubje » vr feb 22, 2013 10:38 pm

Ja, ik heb soms ook wat schrik ze sommige mensen gewoon eindeloos doorkweken en dat de vissen daarom niet zo sterk zijn als zou moeten, maar je kan het natuurlijknooit op voorhand weten. Wel erg spijtig, het was een erg mooie vis!
Blubjes Guppytank! http://www.aquariaforum.be/viewtopic.php?f=62&t=17176
Cabomba, Vallisneria, Gymnocoronis spilanthoides en Cladophora aegagrophila
blubje
Regular

Aquarium type: Netto 50l plantenbakje met 8 zotten van guppies!

Berichtdoor Buddy » za feb 23, 2013 12:58 am

Ik heb 2 beta's uit de winkel die tot mijn groot ongenoegen gewoon in een klein bokaaltje zaten meegenomen meest uit medelijden maar ook met het gedacht dat deze diertjes dit konden overleven wel heel sterk moesten zijn en ze zwemmen nu al meer dan een jaar sierlijk door hun eigen bak en het zijn echt goeie lobbes
Buddy
Moderator

Aquarium type: Zoetwater gezelschap en garnalen

Berichtdoor Joerry » za feb 23, 2013 2:02 am

Buddy schreef:Ik heb 2 beta's uit de winkel die tot mijn groot ongenoegen gewoon in een klein bokaaltje zaten meegenomen meest uit medelijden maar ook met het gedacht dat deze diertjes dit konden overleven wel heel sterk moesten zijn en ze zwemmen nu al meer dan een jaar sierlijk door hun eigen bak en het zijn echt goeie lobbes

Mijn veitail komt ook van de vis winkel, hij is lekker actief flared naar zen vrouwtjes, jaagt ze weg als ze onder zijne plant gaan hangen :D Hij is ook redelijk handtam wat ook wel aanduid dat hij hier erg relaxed zit.
De HM was veel minder actief hij zwom wel rond maar altijd opt gemak hing ook maar dikwijls ergens te rusten.

In de natuur als er jonge zijn halen de zwakkere het niet ze worden ''geculled'' door de vader of de andere jonge die beter gegroeid zijn en sterker zijn. Zoals de kweek in gevangenschap verloopt word de vader er heel vroeg weg gehaald zodat hij dit proces niet kan doorlopen waardoor de zwakkere en de achterblijvertjes uiteindelijk toch opgroeien.
Nu veel deftige kwekers vervangen dat door het ''culling of the fry'' wat wil zeggen het euthanaseren van de jonge met een afwijking of als ze te zwak zijn. Ik ben lid van een groep waar een deel van de belgische hobbykwekers inzit en daar zie je commentaar zoals:
- ''Ik heb heel wat achterblijvertjes'' met de reactie '' komt wel goed daar vind je nog wel leuke verassingen tussen''
- ook iemand die bij een kweek een ziekte heeft gehad waar een deel gestorven is en een deel het heeft overleefd maar nog wat symptomen aanwezig zijn

Dit creeert zwakkere vissen en deze worden verkocht of zelfs nog erger gebruikt om de lijn door te kweken.
Als je op internationaal vlak gaat kijken is het hoofddoel van bijna elke kweker gezonde en sterke vissen te kweken en dan liefst met de kenmerken waar zij naar streven.
Ik wil hier nu niet verkondigen dat we maar kweekjes moeten gaan euthanaseren, maar als kweker zou je hoofdoel moeten zijn gezonde sterke vissen te kweken.
Joerry
Regular

Berichtdoor zalmpje » za feb 23, 2013 10:16 am

Amai zeg, waar zijn ze weer mee bezig :?

Ik heb dan het "geluk" van een aktief mannetje te hebben als ik dat allemaal lees. Je ziet hem amper rusten, is niet agressief maar onder zijn nest moet je ni komen en de vrouwkes wegjagen kan hij ook goed :roll:
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Joerry » za feb 23, 2013 11:24 am

Zalmpje niet echt geluk de meeste betta's in de winkel komen van het buitenland :D Er zullen in belgie ook wel mensen zijn die kweken en een goede sterke lijn hebben.
Vandaag is alle 4 bakjes is onder handen nemen en bekijken wat ik met die lege ga doen.
Joerry
Regular

Berichtdoor zalmpje » za feb 23, 2013 11:49 am

:D Leuk da je weer toekomstplannen maakt voor je bakjes, ik kan je ni helpen...mijn jonkies zijn allemaal verdwenen...opgegeten waarschijnlijk.

Na veel opzoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat Betta's kweken niet simpel is en nog veel meer bakjes vraagt...niet doen dus :mrgreen:

Ik dacht al zoiets dat ze van het buitenland komen, hier vind je bitterweinig kwekers, wat ik kan begrijpen...langs de andere kant blijf ik het als een uitdaging zien :P
zalmpje
Hardened

Berichtdoor Joerry » za feb 23, 2013 12:20 pm

Ja daarom dat kwekers meestal met een drupsysteem werken waar dan 50-100 of meer mannetjes kunnen geplaatst worden dit is meestal in bokaaltjes van niet eens 2 liter.
Nu bij de meeste kwekers die gaan voor de verkoop worden ze opgepot in week 8 en worden ze verkocht op 3.5 maand, zodat ze daar een week of 6 inzitten, hier in belgie is de verkoop minder dus zie je dat de meeste mannetjes er mss hun ganse leven in verblijven.

Ben nu alleen maar meer gemotiveerd om te kweken zoals de toestand hier in belgie is moet ik toch van de visjes afgeraken. Wil bewijzen dat het ook op eenandere manier kan.
Ben nu momenteel aant denken over dat drupsysteem ik zou geen bokaaltjes gebruiken maar echte bakjes als afmetingen 40*20*30 mss wat langer zodat ze zeker beweging hebben en vind dat ze zo toch beter zitte voor die 6/8 weken. Nu dit is zeker nog niet voor de nabije toekomst ik kan maanden lang alles in men hoofd uitplannen voor ik er dan uiteindelijk aan begin :D
Joerry
Regular

Berichtdoor zalmpje » za feb 23, 2013 1:05 pm

Zou leuk zijn en meer geapprecieerd worden denk ik door echte liefhebbers.

Elke start is moeilijk en vraagt dikwijls een lange inloop periode. Goh ja als je dat doel voor ogen hebt, zijn plannen op lange termijn ook plezierig en ben je goed voorbreid.
Overhaaste beslissingen leiden meestal tot mislukkingen :D

Top!! :mrgreen:
zalmpje
Hardened

Keer terug naar Labyrintvissen