Inloggen/Registreren

Zoeken Help

Lichtoogjes + honinggoerami?

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

Lichtoogjes + honinggoerami?

Berichtdoor Jerre002 » za feb 02, 2013 11:12 pm

Ok, ik heb meerdere vragen, maar vond het vrij stom om allemaal nieuwe topics te maken.

Ik heb een Juwel 60 met vuurgarnalen, lichtoogjes en corydoras habrosus.
Verder zit er nog hydra in (voor de 3e keer al...) en 2 soorten wormpjes.

De populatie hydra lijkt vrij klein te blijven, maar ze blijven wel aanwezig, Evenals de populatie witte wormpjes (misschien planaria?) waarvan ik enkele foto's heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarstraks heb ik ook voor het eerst een klein zwart wormpje gezien, leek een beetje op een duizendpoot.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Om het verhaal van de goerami verder te zetten:
Ik heb gelezen dat labyrinthvissen wel eens graag hydra en planaria eten; het perfecte bestrijdingsmiddel dus.
Klopt dit volgens jullie? Ik heb daarstraks ook mn lichtoogjes betrapt op het verorberen van een dode garnaal. Kan dit een reden zijn dat er zo weinig nieuwe garnaaltjes zijn? Ik zie geregeld eitjes, maar amper jonge garnaaltjes.. Zouden de lichtoogjes de goerami dan wel met rust laten? En is het mogelijk om enkel een mannetje van de goerami te houden? Het is namelijk niet de bedoeling dat mn aquarium vol jong grut zit :P

Dus even kort samengevat:

- Identificatie van ongedierte (wormen)
- Combi lichtoogjes - honinggoerami
- Solitair houden van honinggoerami man

Mvg,
Jeroen
Don't worry, be happy :D
Jerre002
Newbie

Aquarium type: Tanganyika

Re: Lichtoogjes + honinggoerami?

Berichtdoor joanna » za feb 02, 2013 11:55 pm

1) De worm op de foto is zeker geen planaria. Die hebben een driehoekige kop met 2 puntjes op (lijken op ogen). Ik heb er net een plaag van gehad in mijn nano, dus weet goed hoe ze eruit zien... Wat ze wel zijn, geen idee. Ik heb nog nooit een worm gezien met zo'n duidelijke mond. Je zou bijna denken dat het een slak is zo...

Hier vind je misschien meer info: http://www.aquaticquotient.com/forum/sh ... r-aquarium
Er staat ook bij hoe je van hydra af kan komen met de batterij-methode (zou niet schadelijk zijn voor vissen of garnalen). Hier zijn de hydra op een dag vanzelf verdwenen, geen idee hoe of waarom. Mijn honinggoerami's hebben er nooit interesse in getoond, en de hydra zaten ook in andere aquaria, dus zij hebben ze niet (allemaal) opgegeten.

2) Bedoel je met lichtoogjes de aplocheilichtys normani? Zoja, dan is er geen probleem met de colisa chuna. Beiden vredelievende vissen.
De normani zal gerust een dode garnaal eten, maar ze jagen niet op levende volwassen garnalen. Hier zitten ze met oranje sakura's in een nano zonder problemen. Totnutoe heb ik wel nog geen jonge garnalen, maar ik hoop dat dat nu terug op gang komt na het uitroeien van de planaria. De planaria joegen volgens mij zelfs op de volwassen garnalen, er zijn veel gestorven. Er zit nu eindelijk terug een garnaal met eitjes, dus zal binnenkort weten of de normani's ook jonge garnalen eten. Dan verhuizen ze naar een ander aquarium.

3) Ik zou de colisa chuna nooit alleen houden. Ik heb zelf een koppeltje, en ze zijn altijd samen bezig. Echter na 1,5 jaar en vele belletjes blazen nog nooit een echt schuimnest en nog geen nakomelingen. Het is dus niet alsof je direct met een babyboom zal zitten. Mochten er toch eitjes komen, dan kan je ze gewoon verwijderen natuurlijk. Er is wel een goeie kans dat de colisa's babygarnalen gaan eten. En ze hebben toch een bak van 60l nodig.
joanna
Hardened

Aquarium type: zoetwater, vnl Azië

Berichtdoor Jerre002 » zo feb 03, 2013 12:32 am

De mond die je ziet, wordt gebruikt als zuignap en zit aan de achterkant van hun lichaam lijkt me.
Met de andere kant 'tasten' ze rond en gaan verder als een rups.
Als je ze aanraakt trekken ze zich terug tot een half bolletje en zuigen ze zich vast tegen de ruit.
Als je ze dan los krijgt (over de ruit naar boven schuiven helpt), rollen ze zich tot een compleet bolletje.
Ik heb me al rot gezocht achter de soort, maar nog niets gevonden (buiten de mogelijkheid op planaria dan)

De 9V-methode heb ik al geprobeerd, heeft toen ook geholpen, maar ze zijn terug gekeerd. Vandaar de iets milieuvriendelijkere oplossing die ik zocht ^^

Met lichtoogjes bedoel ik inderdaad de Aplocheilichthys normani (erg leuke visjes trouwens, heb jij al nakweek gehad hiervan?).

Ik heb al dwerggoerami's gehad in mn andere, grote bak, en deze waren inderdaad ook altijd samen bezig. Hiervan heb ik ook enkele nestjes gehad en ook tal van nakomelingen. Vandaar de vraag ^^

Bedankt voor het snelle antwoord!
Jerre002
Newbie

Berichtdoor joanna » zo feb 03, 2013 12:39 am

Hmm gek wormpje. Planaria bewegen zich niet zo voort.

Ik heb al wat nakweek gehad van de normani's. De eerste keer zag ik plots 3 kleine visjes tussen de grotere zwemmen. Helaas wat sterfte gehad in de groep door schommelingen in waterwaarden, van die nakweek leeft ondertussen nog 1tje (samen met 5 van de originele 8 vissen). Die moet nu toch 6 maand zijn denk ik, en is nog altijd kleiner dan de rest, dus geen snelle groeiers vreemd genoeg. Dan een hele tijd niets (wss ook door de planaria plaag), tot ik vanmorgen plots 2 minuscule visjes zag zwemmen tussen het kroos. Maar ik heb ze sindsdien niet meer teruggevonden, dus ik hoop dat ze niet opgegeten zijn. Slechte timing, ik had net vorig weekend bijna al het kroos weggeschept :roll: Maar misschien gaan die nu ook weer aan het kweken nu de planaria weg zijn.
joanna
Hardened

Berichtdoor Jerre002 » zo feb 03, 2013 12:47 am

Leuke ontdekkingen :D Ik heb ze nu sinds augustus, maar tot nu toe niets meer gezien. Ik heb er nog 9 van de 12 originele ^^ De cory's doen het minder goed, nog maar 4 of 5 van de 10 originele...
Jerre002
Newbie

Berichtdoor joanna » zo feb 03, 2013 1:14 am

Heb zitten googelen op aquariumwormen omdat ik het zelf wel graag wou weten :lol: Het enige wat ik vind dat erop lijkt is wat ze hier toch planaria noemen: http://naturalaquariums.com/inverts/worms.html

Hier hadden ze echter geen zuignap en zagen ze er zo uit: http://2.bp.blogspot.com/-_Tt_AliMg-Y/T ... G_2813.jpg
Ik ben ervanaf geraakt met flubenol. Heb eerst wekelijks een planariaval gezet, maar dat leek geen verschil te maken in aantallen. Een roofvis was geen optie aangezien het een 25l bakje is met garnalen.
joanna
Hardened

Berichtdoor Jerre002 » zo feb 03, 2013 1:23 am

De .GIF op deze site, bij planaria, is exact wat hier rondzwemt.
http://naturalaquariums.com/inverts/worms.html
Maar deze wormen komen niet echt overeen met andere afbeeldingen die ik van planaria vind? :P
Ze zijn niet met overdreven veel, sommige dagen vind ik er geen, vandaag heb ik er 3 gevonden (na intensief te zoeken) waarvan ik er 1 van verwijderd heb.
Flubenol is inderdaad ook een optie, maar ik grijp niet graag/snel naar chemische middelen in mn aquaria ^^ en aangezien ze met zo weinig zijn (vermoed ik toch)
Jerre002
Newbie

Berichtdoor joanna » zo feb 03, 2013 10:34 am

Ja, ik heb ook maanden gewacht tot ik flubenol wou gebruiken. Maar mijn garnalen stierven, ik had nooit kleintjes, de vissen kweekten niet meer... En in de wekelijkse planariaval zaten er telkens zeker 20-25 planaria. Achteraf spijt dat ik niet eerder behandeld heb, want met de flubenol waren ze na 3 dagen allemaal dood. Ik zou ingrijpen als je merkt dat je garnalen het slechter beginnen doen, en dan niet te lang wachten zoals ik heb gedaan.
joanna
Hardened

Keer terug naar Labyrintvissen