Inloggen/Registreren

Zoeken Help

hardheid voor dwerggoerami's

Wil je meer te weten komen over deze vissoort, neem dan hier een kijkje.
(Betta, Trichogaster, Colisa, Helostoma, Trichopsis, Macropodus, Ctenopoma, ...)

Bookmark and Share

hardheid voor dwerggoerami's

Berichtdoor bartp » di jan 04, 2011 4:30 pm

Beste,

Ik overweeg een koppeltje dwerggoerami's aan te schaffen (colisa lalia).
Mijn huidige waterwaardes:

GH: 21 DH
KH: 11
PH: 7.5

Bij het opzoeken naar de waterwaardes voor deze vissen kom ik sites tegen die zacht water vermelden tot 8 dH, andere sites vermelden dan weer dat door het vele doorkweken de waterwaardes niet zo van belang meer zijn. Wie heeft er nu gelijk?
Op welke hardheid houden jullie je dwerggoerami's en wat zijn de resultaten? Iemand die deze op hard water houd?

Groeten,

Bart
bartp
Regular

Aquarium type: Aquatlantis 350l zuid amerika

Re: hardheid voor dwerggoerami's

Berichtdoor svenvp » di jan 04, 2011 5:51 pm

Ik zou mij toch eerder aan de gewenste waarden van de vis houden, als je er qua KH nu 1 punt te veel erboven zit kan dit nu nog zo veel kwaad niet. Maar 3° is toch wel wat te veel van het goede.

Trouwens voor dit soort visje is je pH waarde een halve punt te hoog dan de max waarde die deze soort kan verdragen.

Als je echt van plan bent om deze vis te houden zou ik mij een pH/KH minus product gaan kopen, hierdoor verminder je tegelijkertijd deze waarden. De pH waarde kan hierdoor zo'n 0,4 punten verlaagd worden, wat je pH op 7,1 zou brengen.

Hou er ook rekening mee dat de pH-waarde in de ochend en avond verschillend zijn van elkaar. Ik zou je waterwaarden eens opnieuw meten 1x in de ochtend en 1x in de avond. en van hier uit met de grootste waarde verder werken.

groeten
svenvp
Newbie

Berichtdoor proosje » di jan 04, 2011 8:14 pm

Bij de meeste labiryntvissen speelt het bijna geen rol meer wat waterkwaliteit betreft, zowel zuur als lichtbrak kunnen ze aan, belangrijk is de temeratuur in en boven het water, de meesten zijn gevoelig aan verschil tussen water en omgevingstemperatuur. Ze hebben een orgaan om zelfs van uit de lucht zuurstof op te nemen.

Grtzs P
Rio 240 3 zebrabotia's, 10 ancistrus, 4 maanvissen, 8 goeramie, 10 roodneusjes, 5 kegelvlek
68 l aquarium: 2 clownbotia, 2 ancistrus sp albino, 3 groene tetra, 12 tetra neon, 15 guppy's (m)
kweekbak 45 l, kweekbak 54 l
Vijver 20 m²
Binnenvijver 3.5m³
proosje
Regular

Berichtdoor bartp » wo jan 05, 2011 10:04 am

proosje schreef:Bij de meeste labiryntvissen speelt het bijna geen rol meer wat waterkwaliteit betreft, zowel zuur als lichtbrak kunnen ze aan, belangrijk is de temeratuur in en boven het water, de meesten zijn gevoelig aan verschil tussen water en omgevingstemperatuur. Ze hebben een orgaan om zelfs van uit de lucht zuurstof op te nemen.

Grtzs P

Mijn water is wel heel hard, vandaar de vraag naar ervaringen. Aangezien ik lees dat er veel zwakkere vissen in de handel zijn, wil ik liever wat meer zekerheid hierover voor de vissen te plaatsen.

Watertemperatuur is momenteel 24°. Ik kan dit eventueel wat verhogen als dat nodig is. De bak heeft een gesloten kap, dus luchttemperatuur onder de kap zal wel warm genoeg zijn. De bak staat ook in de living, waar het ook steeds + 20°C is.
bartp
Regular

Berichtdoor krisvis » wo jan 05, 2011 2:32 pm

proosje schreef:Bij de meeste labiryntvissen speelt het bijna geen rol meer wat waterkwaliteit betreft, zowel zuur als lichtbrak kunnen ze aan, belangrijk is de temeratuur in en boven het water, de meesten zijn gevoelig aan verschil tussen water en omgevingstemperatuur. Ze hebben een orgaan om zelfs van uit de lucht zuurstof op te nemen.

Grtzs P

goerami's zijn zwakke vissen, dus je kan beter de ideale waterwaardes aanhouden
GROETEN
krisvis
Hardened

Berichtdoor bartp » wo jan 05, 2011 2:34 pm

krisvis schreef:

Grtzs P

Dus max. GH = 8?
Op welke hardheid zitten ze bij jullie trouwens in de winkel?
bartp
Regular

Berichtdoor WVH » wo jan 05, 2011 2:38 pm

bartp schreef:
krisvis schreef:

Grtzs P

Dus max. GH = 8?
Op welke hardheid zitten ze bij jullie trouwens in de winkel?

Ik vermoed zoals het uit de kraan komt. Lijkt me onmogelijk in een winkel om waterwaarden aan te passen.
WVH
Newbie

Berichtdoor krisvis » wo jan 05, 2011 2:40 pm

WVH schreef:Ik vermoed zoals het uit de kraan komt. Lijkt me onmogelijk in een winkel om waterwaarden aan te passen.

inderdaad
GROETEN
krisvis
Hardened

Berichtdoor WVH » wo jan 05, 2011 3:33 pm

Dan stel ik mij de vraag: kan/wil een (massa)kweker dit wel? Als dit niet het geval is zitten de dieren al generaties lang niet meer in hun "natuurlijk" water
en lijkt het mij interessanter constante, propere waardes aan te houden.
WVH
Newbie

Berichtdoor bartp » wo jan 05, 2011 3:42 pm

krisvis schreef:
WVH schreef:Ik vermoed zoals het uit de kraan komt. Lijkt me onmogelijk in een winkel om waterwaarden aan te passen.

inderdaad

En dat is? :)
bartp
Regular

Berichtdoor WVH » wo jan 05, 2011 5:50 pm

Als in Herent het zelfde water uit de kraan komt als in Wilsele, perfect voor afrikaanse cichliden....hard dus.
WVH
Newbie

Berichtdoor bartp » wo jan 05, 2011 7:29 pm

WVH schreef:Als in Herent het zelfde water uit de kraan komt als in Wilsele, perfect voor afrikaanse cichliden....hard dus.

Inderdaad, het Leuvense heeft hard water. Vroeg me eigenlijk af op welk water ze in Diest in de winkel gehouden worden...
bartp
Regular

Berichtdoor krisvis » wo jan 05, 2011 7:32 pm

kh en gh rond de 9
GROETEN
krisvis
Hardened

Berichtdoor bartp » ma jan 10, 2011 3:39 pm

ok ik ga ook de hardheid naar beneden halen met osmose water.

Bedankt voor de info.
bartp
Regular

Keer terug naar Labyrintvissen